4+1 syytä ottaa IPR haltuun

Tapio Anttilan On Wood -vuodesohva
Tapio Anttilan On Wood -vuodesohvan rakenne suojattiin hyödyllisyysmallilla, jota kutsutaan myös ”pikkupatentiksi”. Muotoilun suojaaminen on kansainväli - sen kaupan lähtökohta. Kuva: Tapio Anttila Collection

Ornamon uusi Aineetonta ansaintaa maailmalta -opas syventyy IPR:n mahdollisuuksiin kansainvälisellä kentällä. Kysyimme kahdelta muotoilijalta ja kahdelta IPR-asiantuntijalta, miksi aineettomiin oikeuksiin kannattaa satsata.

1. Panostus, joka maksaa itsensä takaisin

Muotoilun suojaamista pidetään usein kalliina ja maakohtainen suojan rekisteröinti maksaakin suojamuodosta riippuen sadoista euroista kymmeniin tuhansiin. Onko se kallista?

”Esimerkiksi Yhdysvalloissa utility patentin hinta saattaa nousta 10 000 euroon, mikä on nuorille designereille aluksi pikku shokki. Silti meille FFORAssa oli hyvin keskeistä, että hankimme patentit kaikkiin tuotteisiin. IPR-osaaminen lähtee perusasioiden ymmärtämisestä: mikä suunnittelemissani tuotteessa tai palvelussa on ainutlaatuista ja miten se voidaan ensin suojata ja sitten laittaa tuottaaman rahaa.”

– Vuoden 2020 Ornamo-palkittu muotoilija Joonas Kyöstilä

“Kalliiksi tulee se, ettei käytä IPR-suojausmahdollisuuksia hyväkseen. Ilman mitään IPR-suojausta muotoilu ja brändi ovat kilpailijoiden hyödynnettävissä,ja tällöin muotoiluyrityksen tekemät taloudelliset investoinnit muotoilu- ja brändityöhön valuvat kilpailijan laariin ja kuka tahansa voi käyttää muotoilua hyväkseen.”

– Lakimies, EU-tavaramerkki- ja -mallioike- usasiamies Milla Lehtoranta, Berggren

Teollinen muotoilija Joonas Kyöstilä
Teollinen muotoilija Joonas Kyöstilä. Kuva: Anni Koponen

 

Joonaksen vinkki: “IPR-bisneksessä tiedostot ovat pääomaa ja todistusaineistoa. Piirroksissa pidä päivämäärät esillä – vaikka ne sinällään eivät olisi patenttipiirroksia vaan alkuperäisiä luonnoksia designista – tärkeää on että koko prosessi arkistoidaan ja on tallessa, ihan varmuuden vuoksi. Toisaalta on tärkeää muistaa, että idean postaaminen esimerkiksi Instagramissa voi viedä mahdollisuuden suojan hakemiselta myöhemmin. “

2. IPR-osaaja = vetovoimainen yhteistyökumppani

“Meillä oli FFORAssa hyviä mentoreita, jotka painot- tivat sitä, että patentit tuovat yritykselle arvoa, jota erityisesti sijoittajat arvostavat.”

– Joonas Kyöstilä

IPR-asioiden hallinta on usein edellytys ulkopuolisen rahoituksen saamiselle ja uusia yhteistyökumppaneita kiinnostaa, onko yritys huolehtinut aineettoman omaisuuden suojaamisesta.

“Hallitun IPR:n kautta yhteistyö muiden toimijoiden kanssa yksinkertaistuu, kun omat luomukset on suojattu järkevästi, jolloin kunkin ”omistamat” asiat rajautuvat selkeämmin kuin ilman suojausta.”

– Lakimies ja luvan saanut oikeuden- käyntiavustaja Hannes Kankaanpää, Kolster

3. IPR-strategia säästää aikaa ja vaivaa

IPR-strategian tärkeimmät askeleet ovat yrityksen aineettoman omaisuuden tunnistaminen, suojaaminen ja suojatun omaisuuden hallinnointi. Strategia systematisoi prosessin.

“Yleensä varsinkin nuoremmat muotoilijat pitävät IPR-asioita vaikeina, vaikka kyse ei suinkaan ole siitä. Tarvitaan strategista ajattelua. Täytyy osata luovia, tehdä vastatarjouksia ja kompromisseja ja katsoa sitä, mikä mahdollinen hyöty sinulle syntyy. IPR:n ehtojen hal- linnoiminen vaatii ennakointia. Pelkkä sopimuspohja ei riitä, vaan tarvitaan pelisilmää ja kokonaisvaltaista liiketoiminnan suunnittelua. IPR ei ole vain oikeuksien suojaamista vaan bisnestä.”

– Muotoilija, muotoiluyrittäjä Tapio Anttila

“Hyvin mietitty ja jalkautettu IPR-strategia säästää aikaa ja vaivaa ja myös auttaa riskien hallinnassa”

– Hannes Kankaanpää

Muotoilija Tapio Anttila. Kuva: Tapio Anttila Collection
Muotoilija Tapio Anttila. Kuva: Tapio Anttila Collection

Tapion vinkki: “Tuoteidean esittelyvaiheessa NDA-sopimus, eli salassapitosopimus, voi olla hyödyllinen. Silloin valmistaja sitoutuu siihen, ettei ota ideaa itselleen jolloin suunnittelija jäisi projektista rannalle. NDA-sopimuksen kautta idean kopioijalle koituu korkeat sanktiot.”

4. IPR on avain liiketoiminnan skaalaamiseen

Lisenssit ovat olennainen, jollei olennaisin keino kaupallistaa muotoilua strategisesti mielekkäällä tavalla IPR:n avulla. Lisenssivalmistuksessa muotoilija antaa valmistajalle määraikaisen oikeuden käyttää aineetonta omaisuuttaan – ja muotoilija itse saa rojaltin.

“Lisenssivalmistus on skaalautuvaa liiketoimintaa parhaimmillaan. Lisenssien kautta kansainväliset markkinat voivat aueta isosti aika nopeastikin, ja siksi lisenssisopimus voi olla syytä näyttää kansainväliset kuviot hallitsevalle asiantuntijalle. Kyse voi olla hyvinkin isoista rahoista, ja jos sellaisen sopimuksen mokaa, se voi todella kaduttaa.”

– Tapio Anttila

+ Aineetonta ansaintaa maailmalta IPR:n avulla

Ornamo julkaisee 27.1. kansainvälistymiseen ja immateriaalioikeuksiin keskittyvän oppaan ja IPR-koulutuskokonaisuuden, jossa ornamolaiset saavat käytännön vinkkejä muun muassa IPR-strategian laatimiseen. Aineetonta ansaintaa maailmalta -opas tarjoaa tietoa EU:n, Aasian ja USA:n IPR-lain- säädännöstä ja IPR-käytännöistä muotoilualaa silmällä pitäen.

Lue lisää tapahtumasta Ornamo Design Talk: IPR & ansainnan tulevaisuus ja ilmoittaudu mukaan!

Lyhyt IPR sanasto

 

Hyödyllisyysmalli = Keksintö, joka ei täytä patentin edellytyksiä ”pikkupatentti”. Suojan saannin edellytyksenä tekninen ratkaisu, jota voidaan käyttää teollisesti.

IPR = Immateriaalioikeudet eli aineettomat oikeudet

IPR-strategia = Systematisoitu tapa hallinnoida yrityksen aineettomia oikeuksia. Keskeinen osa muotoiluyrityksen liiketoimintasuunnitelmaa.

Lähioikeudet = Suojattava kohde esim. esitys, uutinen, luettelo tai tietokanta. Syntyy julkaistaessa tai esitettäessä.

Tavaramerkki = Tunnusmerkki, kuviomerkki, sanamerkki, kirjainmerkki, tavaran päällys. Edellytyksenä rekisteröitävyys, erottamiskyky.

Tekijänoikeus (teos) = Taidekäsityö, taideteos, rakennustaide, kirjallinen teos. Ei rekisteröintikustannuksia. Syntyy automaattisesti kansallisen lain mukaan (Yhdysvalloissa muotoedellytyksiä).

Patentti = Keksintö. Edellytyksenä uutuus, patentoitavuus (mm. tekninen luonne, keksinnöllisyys).

Mallioikeus = Tuotteen tai sen osan ulkomuoto, joka ilmenee tuotteen tai sen koristelun piirteistä. Edellytyksenä luovan työn tulos, uutuus, yksilöllisyys.

 

 

Teksti: Hilla Uotila

 

Aiheeseen liittyvä sisältö

Projekti

Aineetonta ansaintaa maailmalta

Aineetonta ansaintaa maailmalta -hankkeessa Ornamo luo kansainvälistyville muotoilijoille ja muotoiluyrityksille suunnattua neuvontamateriaalia. Alkuvuodesta 2021 julkaistava digitaalinen opasmateriaali tarjoaa tietoa EU:n,…

Lue lisää
Blogi

Muotoilijan pitää ymmärtää oma IP

Muistatteko #loveoriginal-kampanjan? Yli kaksikymmentä kalusteita ja kodinesineitä valmistavaa yritystä lanseerasi some-kampanjan ennen joulun myyntisesonkia. Tempauksella haluttiin kiinnittää kuluttajien huomio tuotteiden…

Lue lisää