Brändin rakentaminen somessa – Vennon vinkit

Susanna Vento koulutti ornamolaisia brändin rakentamiseen somessa.
Susanna Vento koulutti ornamolaisia brändin rakentamiseen somessa. Kuva: Miisa Pulkkinen.

Mihin kanaviin kannattaa panostaa, millaiset kuvat somessa toimivat ja miten lähestyä somevaikuttajia? sisustussuunnittelija SI, sisustusstailisti ja somevaikuttaja Susanna Vento antoi ornamolaisille omat vinkkinsä.

Millä tavoin oman työn esittely saadaan kiinnostavaksi ja tieto ammattilaisesta kulkemaan somereittejä?

Ennen kuin omaa työtä voi esitellä onnistuneesti sosiaalisen median kanavissa, täytyy oma osaaminen tai tuote tietysti olla kunnossa. Kun se on kunnossa, lisää ensiksi oma ammatillinen portfoliosi verkkoon – suomeksi ja englanniksi.

Somekanavista kannattaa ottaa haltuun ainakin Facebook ja Instagram. Facebook on hyvä nopeaan viestintään: uutisointiin, tapahtumiin ja kohdennettuun markkinointiin. Instagram taas on visuaalisen alan ykköskanava, joka tarjoaa muistuttelua omasta osaamisesta helposti ja nopeasti.

Pidä huoli, että kaikista kanavistasi (kotisivut, porfolio ja somekanavat) muodostuu kaunis kokonaispaketti. Kun toimitaan visuaalisella alalla, on myös kohderyhmä usein visuaalista.

Sitten kun oma tuote, portfolio ja some-kanavat ovat kunnossa, voit alkaa lähestyä alan lehtiä ja some-vaikuttajia. Muista myös olla valmiudessa yhteistyöhön näiden tahojen kanssa, jos yhteistyö ottaa tulta alleen.

Minkälaiset kuvat toimivat somemaailmassa?

Jos et ole ammattikuvaaja eikä käytössäsi ole valokalustoa, suosi kuvaamista luonnonvalossa. Pidä somekuvien fokuksessa tuote ja rakenna yksinkertaisia kuvia ja sommitelmia. Ota tarvittaessa lähikuvia, jotka kertovat materiaaleista ja tekniikasta. Helpoin ja varmin keino on kuvata suoraan edestä ja päältä, kikkailevat kuvakulmat voi ottaa haltuun myöhemmin. Valmistusvaiheisiin sopivat hyvin myös lyhyet videot.

Voit myös miettiä Instagramin kuvavirtaa kokonaisuutena – kuvien rytmiä, värimaailmaa ja materiaaleja. Kokonaisuuteen kannattaa kiinnittää huomiota varsinkin silloin, jos käytät Instagramia portfolionasi.

Muista myös lisätä kuviin mukaan osuvat hashtagit. Oman aihepiirin suosituimmat hakusanat voi etsiä Instagramin hakutyökalulla. Kirjoita ne mukaan sekä suomeksi että englanniksi.

Vaikuttajayhteistyö – kuinka lähestyä bloggaajia ja somevaikuttajia?

Bloggaajat ja somevaikuttajat ovat yksityisiä yrittäjiä tai toimivat jonkin portaalin alla. Yleensä blogista tai some-tilin biosta selviää helposti, kannattaako ottaa yhteyttä portaaliin ja kyseisen blogin yhteistyömyyjään vai suoraan kyseiseen vaikuttajaan. Ota selville juuri sinun tuotteillesi sopiva blogi tai somevaikuttaja ja lähesty mieluummin vain yhtä–kahta kerrallaan. Blogien tai Instagram-tilien seuraajat näkevät kyllä, jos samaa tuotetta on lähetetty monelle vaikuttajalle vain laajan näkyvyyden saaminen mielessä.

On kohteliasta kysyä lisäksi sitä, mitä yhteistyö mahdollisesti maksaisi. Ammattibloggaajilla on mediakortti, josta selviää heidän bloginsa tarjoama näkyvyys ja hinnoittelu. Toisinaan yhteistyöt tehdään tuotepalkkioilla, mutta muista, että ammattimainen bloggaaja tai some-vaikuttaja on yhtä lailla tiedotusalan yrittäjä eikä elä vain tuotelahjoilla. Joskus bloggaajille lähetetään myös ilmaisia tuotenäytteitä, mutta niissä on riskinsä. Ne eivät velvoita bloggaajaa kirjoittamaan tai esittelemään tuotteita, mutta saattavat hyvinkin kantaa hedelmää. Tietenkin lahjayhteistyössä tulee huomioida oman tuotteen arvo ja vaiva. Vaikuttajan puolelta on usein helpompi sopia tuotteen lisäksi kohtuullinen hinta, sillä pelkkiä tavarapalkkioita on monimutkaisempaa selvittää verottajalle.

+ 10 inspiroivaa Instagram-seurattavaa muotoilumaailmasta: