Hakola avaa verkkokauppansa koronakriisistä kärsineille kotimaisille designyrityksille: “Emme ota komissiota lainkaan”, sanoo Hakolan luova johtaja Annaleena Hakola

Suomalainen muotoilu käy taisteluun koronakriisin taloudellisia vaikutuksia vastaan. Hakola avaa verkkokauppansa ilmaiseksi myyntikanavaksi korkeatasoisille suomalaisille designtuotteille, joiden kaupankäynti on nyt kivijalassa romahtanut.

”Pidämme tiiviisti yhteyttä muiden alan yrittäjien kanssa jo muutenkin. Viikko sitten kriisin eskaloituessa soitin muille yrittäjille ja aika nopeasti selvisi, että tosi monet ovat pahassa pulassa, paljon pahemmassa kuin me. Monilta puuttui kokonaan toimiva myyntikanava. Meille heräsi iso huoli: miten me itse selviämme tästä ja miten muut selviävät?”, kertoo Hakolan luova johtaja Annaleena Hakola.

Hakolalla on ollut verkkokauppa vuodesta 2015 ja se on yrityksen pääasiallinen myyntikanava. Ajatus verkkokaupan avaamisesta myös muille muotoilualan yritykselle oli ollut vireillä jo aikaisemmin, ja se laitettiin nopealla aikataululla käytäntöön.

”Ystävät-mallistossa vaatimuksena oli, että tuotteet tehdään mahdollisimman käsityömäisesti Suomessa. Toinen kriteeri oli korkeatasoinen muotoilu.” Mallistossa ovat mukana Lundia, Eero Aarnio Originals, Lapuan Kankurit, Peltola, Lokal, Hetkinen, Kind For Dogs, Himmee, Poiat, Made By Choice, Katriina Nuutinen ja éN Hats. Hakola kuratoi malliston itse ja oli tarkka linjasta. ”Tuotteiden on tärkeää tukea toisiaan.”

Jaro Hakola ja Annaleena Hakola. Kuvaaja: Ilkka Saastamoinen / 2019

Hakolan verkkokauppa tarjoaa alustan brändeille ja vastaa maksuliikenteestä. Logistiikan yritykset hoitavat itse, ilman toimituskuluja. ”Meidän verkkokaupassa on aina ollut tämä käytäntö ja samaa edellytimme myös muilta. Me emme ota komissiota lainkaan. On todella tärkeää, että tässä kysymys on aidosti auttamisesta.”

Koronapandemian suora vaikutus muotoilualan yritysten talouteen on suuri. Hakolan kohdalla myynti on laskenut 30% normaalitilanteesta ja Fredrikinkadun myymälä on auki vain sopimuksesta. ”Sillä on suuri vaikutus – meidän päätuote on kuitenkin sohva ja niitä halutaan koeistua.” Lomautukset ovat edessä parin viikon päästä myös Hakolalla, jossa työntekijät siirtyvät kolmipäiväiseen työviikkoon. ”Työllistämme 30 ihmistä suoraan ja alihankkijoiden kautta vielä enemmän. Työnantajana kannan vastuuta näiden ihmisten toimeentulosta. Teemme tällä hetkellä kaikkemme sen eteen, ettei yhtäkään ihmistä tarvitsisi irtisanoa.”

Kampanjan tarkoitus onkin korostaa kotimaisten muotoilutuotteiden kuluttamisen merkitystä. ”Itse suomalaisen käsityöperinteen edustajana toivon, että pandemia nostaisi arvostusta kestävää muotoilua kohtaan. On vastuullista ostaa Suomessa käsityönä valmistettu tuote, joka paitsi materiaaliensa myös muotoilunsa puolesta kestää aikaa, ja samalla luo työpaikkoja”, vakuuttaa Annaleena Hakola.

Ystävät-mallisto on jo nyt kerännyt paljon kiitosta. ”Olemme saaneet useita yhteydenottoja muiltakin yrityksiltä, jotka haluaisivat tuotteitaan verkkosivuillemme. Tällä hetkellä emme kuitenkaan ota enempää toimijoita mallistoon. On mahdollista, että Ystävät-mallisto saa jatkoa, jos käytäntö osoittautuu toimivaksi. Toivomme voivamme toimia myös tulevaisuudessa näin: yhdessä ja muita auttaen.”

Ystävät-mallisto on saatavilla Hakolan verkkokaupassa 26. maaliskuuta alkaen.

Teksti Hilla Uotila.