Muotoilujohtaja Anne Stenros tuo yritysmaailman oppeja kaupunkien suunnitteluun

Syyskuussa Helsingin muotoilujohtajana työnsä aloittava Anne Stenros näkee, että Helsinki on muotoilukaupunkina kansainvälisesti edelläkävijä. Kuva: Kalle Kataila.

Helsingin kaupungin muotoilujohtajana syyskuussa aloittava Anne Stenros tietää, että kilpailukyvyn säilyttäminen vaatii hyvää tilannejohtamista ja uskallusta suuntautua tulevaisuuteen. Helsingillä on tilaisuus todistaa niin muille kaupungeille kuin yrityksillekin, että muotoilun strateginen hyödyntäminen kannattaa. 

Stenros siirtyy uuteen työhönsä Aalto-yliopiston Professor of Practice, IDBM -ohjelmajohtajan paikalta, jota ennen hän toimi Kone Oyj:n muotoilujohtajana vuosina 2005–2015. Stenrosin mielestä julkinen sektori voisi ottaa oppia yritysmaailman ns. ”clock speed” -aikakäsityksestä.

– Yritysmaailmassa kaikki tapahtuu nopeasti, koska viivyttely lisää aina riskiä – on kyse sitten uuden kehittämisestä tai ongelman ratkaisemisesta.

Yritysmaailmasta Stenros nostaa esimerkkinä myös toimivat prosessit ja organisaation, sillä ilman niitä kokeellisuus, osallistaminen ja yhdessä luominen eivät onnistu. Taustalle tarvitaan vahva osaamisen kulttuuri, joka sitten toteuttaa suunnitelmat. Lisäksi Stenros korostaa tulevaisuuteen suuntautumista.

– Yritysmaailmassa on pakko katsoa riittävästi eteenpäin, jos aikoo olla kilpailukykyinen. Tähän puolestaan liittyy tilannejohtaminen: sopivassa kohdassa on kyettävä improvisoimaan yleisen edun hyväksi ja tarttumaan mahdollisuuteen.

Helsingin muotoilupanostuksesta ollaan kiinnostuneita kansainvälisesti

Stenrosin mukaan muotoilun strategisen roolin merkitys kasvaa entisestään, kun kaupungin kokoinen organisaatio tunnistaa designin ja luovan ongelmanratkaisun osana kaupungin strategista kehittämistä.

– Toivon, että tämä toimii esimerkkinä niin yrityksille kuin muille kaupungeillekin niiden miettiessä tulevaisuuden strategisia suuntaviivoja.

Jos työmme onnistuu, se voi moninkertaistaa muotoilijoiden kysyntää tulevaisuudessa.

Stenros kertoo, että Helsinkiä pidetään yhtenä alan pioneereista muotoilun hyödyntämisessä julkisella sektorilla. Hänen mukaansa useat kansainväliset yhteydenotot muotoilujohtajaksi nimityksen jälkeen osoittavat selkeästi, että kiinnostus Helsingin muotoilupanostusta kohtaan on kova.

– Tulin juuri Hongkongista, jossa monet muotoiluvaikuttajat halusivat kuulla miten ja mitä muotoilutoimintoja kaupungissa tullaan nyt kehittämään.

Helsinki on ollut ja tulee olemaan tulevaisuudessakin yksi kiinnostavimmista muotoiluvetoisista kaupungeista  – esimerkki, jota seurataan mielenkiinnolla.

Sisäistä koulutusta ja ulkoisen muotoilukuvan vahvistamista

Uudessa muotoilujohtajan tehtävässään Stenros aikoo aluksi paneutua sisäiseen koulutukseen ja ulkoiseen brändikuvaan.

On tärkeää kertoa kaupungin organisaatiolle aikaisempaa enemmän muotoilun mahdollisuuksista ja merkityksestä sekä sen sosiaalisesta vaikuttavuudesta. Ulkoisen muotoilukuvan vahvistaminen taas liittyy Helsinki-brändin rakentamiseen globaalissa ympäristössä.

Stenros vastaa myös käynnistyvästä käyttäjälähtöistä kaupunkia vahvistavasta Helsinki Lab -hankkeesta.

– Helsinki Labin toiminta on vielä yksityiskohdiltaan määrittelemättä, mutta siinä tavoitellaan eräänlaista design thinkingin living labia. Eli olemme kehittämässä vuorovaikutteista palvelumuotoilualustaa.


Anne Stenrosin vinkki Helsinki Design Weekillä:

Better Cities Together – City Design Meeting Point 8.9.

teksti: Saara Argillander