Intohimoinen suunnittelija ja piinkova myyjä tarvitsevat toisiaan

Mary A. Jalava on ollut Ivalossa mukana lähes sovelluksen lanseerauksesta saakka. Ivalo ja Mary A. Jalava löysivät toisensa Ivalon brändikartoituksen kautta. Kuva: Anni Koponen
Mary A. Jalava on ollut Ivalossa mukana lähes sovelluksen lanseerauksesta saakka. Matti Lamminsalo ja Miira Zukale löysivät toisensa Ivalon brändikartoituksen kautta. Kuva: Anni Koponen

Itsenäisten muotisuunnittelijoiden kauppa-alustana toimiva mobiilisovellus IVALO haluaa auttaa myynti- ja markkinointiosaamisellaan pieniä ja nousevia muotibrändejä. Haastoimme IVALOn toimitusjohtaja Matti Lamminsalon ja vaate- ja asustemerkki Mary A. Jalavan Miira Zukalen pohtimaan, miksi suunnittelijan ja markkinoijan on tärkeää löytää toisensa.

Ajatus IVALOsta syntyi Lamminsalon, tradenomitaustaisen startup-yrittäjän, muotikentällä havaitsemasta tarpeesta: suomalaisen muotiteollisuuden vahvuus on suunnitteluosaaminen ja luova ajattelu, mutta myynnissä ja markkinoinnissa tarvittaisiin vetoapua.

”Kärjistetysti sanottuna: muotisuunnittelijat ovat äärimmäisen intohimoisia ja taitavia tekemään taidetta vaatteilla, mutta eivät yleensä niitä kovimpia myyjiä”, Lamminsalo sanoo.

”Olen aivan samaa mieltä”, Zukale komppaa.

Markkinointi ei yleensä ole suunnittelijan vahvuus. Ja kysymys on myös ajasta. Ei siinä meinaa jäädä aikaa markkinointiin, kun suunnittelee täysillä.

Yksi suunnittelee, toinen markkinoi

Vaikka brändi myisi tuotteitaan kauppa-alustalla, kannattaa sillä Lamminsalon mielestä olla suunnittelijan lisäksi myös kaupallinen osaaja omasta takaa.

”Olen viimeisen puolen vuoden aikana jutellut lähes 300 muotibrändin kanssa ja tehnyt aika selkeästi sen johtopäätöksen, että parhaiten menestyvissä muotibrändeissä on mukana ainakin kaksi henkilöä: yksi suunnittelee ja toinen hoitaa markkinointia. Hyvä esimerkki tästä on Ivana Helsinki”.

”Se on totta, sillä nämä osaamiset harvoin löytyvät samasta henkilöstä”, Zukale säestää.

”Olen myös huomannut, että mitä enemmän tulee myyntiä ja yritys kasvaa, sitä enemmän joutuu ottamaan aikaa luovalle työlle.”

Nuoret muotibrändit näkymään yhdessä

IVALOn tarkoituksena on olla helppo myyntikanava pienille brändeille: kauppa-alustalla ei ole liittymismaksua tai kuukausimaksuja, vaan myynnistä otetaan 20 prosentin provisio.

Mary A. Jalava on jo myynyt IVALOn kautta ja Zukale näkee sen brändilleen hyvänä myyntikanavana.

”IVALOssa ei ole suunnittelijalle mitään riskiä ja etuna on myös muiden laadukkaiden brändien joukossa näkyminen.”

Ivalon kohderyhmänä ovat pienet ja kiinnostavat sekä nuoret muotibrändit. Isojen ja kansainvälisesti jo tunnettujen brändien tuotteita Lamminsalo ei ottaisi sovellukseen mukaan.

”Tapasin Jean Paul Gaultierin hänen vieraillessaan Suomessa ja totesin, että hänen merkkinsä on liian iso Ivaloon, mutta arvostan kyllä hyviä neuvoja.”

Määrätietoinen Lamminsalo on jo sopinut Gaultierin kanssa tapaamisen Pariisiin.

Epäonnistuminen työnsi eteenpäin

Lamminsalo perusti parikymppisenä IT-yrityksen, joka kehitti yöelämään keskittynyttä Yössä-mobiilisovellusta. Taustalle saatiin iso rahoitus ja Lamminsalolla oli töissä parhaillaan 15 henkilöä. Yrittäjä teki 60 tunnin työviikkoja ilman lomia, mutta kovasta työstä huolimatta projekti todettiin viiden vuoden jälkeen epäonnistuneeksi.

Tuosta ajasta Lamminsalo ei silti vaihtaisi päivääkään.

”Luodut laajat kontaktit, opitut asiat ja ennen kaikkea koetut vastoinkäymiset kasvattivat minusta sen henkilön, joka olen tänä päivänä. Kaikki epäonnistuvat joskus. Menestyjiä ovat ne, jotka jatkavat epäonnistumisista huolimatta lujaa eteenpäin”.

Keskustelua yhteistyömahdollisuuksista tarvitaan

Muotoilijoiden ja kaupallisten osaajien yhteistyömahdollisuuksista ja yhteistyön eduista pitäisi Lamminsalon mukaan puhua enemmän, ja IVALO haluaa olla keskustelussa mukana.

”Ornamon ja Suomen Tekstiili & Muodin kanssa olemme ideoineet, miten suomen muotikentästä saisi suuremman ja tunnetumman. Mielestäni tarvitaan lisää valtakunnallista keskustelua ja esimerkiksi eri koulujen yhdistämistä”, Lamminsalo sanoo.

Taideteollisesta korkeakoulusta (nykyisin Aalto yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu) valmistunut Zukale kaipaa kouluihin lisää verkostoitumista yli alakohtaisten rajojen.

”Verkostoitumista ja yhteistyötä ei omana opiskeluaikanani juurikaan ollut.”

”Nykyään yhteistyötä on jo varmaan enemmän, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi”.

”Se on aika hassua. Olemme kuitenkin maassa, jossa koulutus on edistyksellistä. Suomalaista muotia kehutaan maailmalla ja samaan aikaan meillä on tosi hyvää kaupallista osaamista”, Lamminsalo haastaa.

IVALO: Suomalainen muotikaupan mobiilisovellus, joka toimii itsenäisten muotimerkkien kauppa-alustana. Lanseerattiin lokakuussa 2016. Mukana on tällä hetkellä yli 80 suomalaista muotibrändiä. Keväästä 2017 lähtien mukaan on otettu myös kansainvälisiä suunnittelijoita.

Mary A. Jalava: Tekstiilisuunnittelija Miira Zukaleen ja vaatetussuunnittelija Veera Moilasen vuonna 2009 perustama vaate- ja asustemerkki. Tunnetaan erityisesti käsin painetuista sukkahousuista ja legginseistä.

Muotoilu <3 Bisnes Date 2017: Ornamo ja Tradenomiliitto järjestävät nuorille muotoilijoille ja muotoilun start-up bisneksestä kiinnostuneille suunnatun verkostoitumistapahtuman Helsinki Design Weekillä syyskuun 14. päivä. Tapahtuma kutsuu tulevaisuuden tekijät verkostoitumaan ja kohtaamaan toisensa bileiden merkeissä.

Teksti: Saara Argillander