Joonas Kyöstilä haluaa muotoilijana herättää keskustelua yhdenvertaisuudesta

Teollinen muotoilija Joonas Kyöstilä
Teollinen muotoilija Joonas Kyöstilä. Kuva: Anni Koponen

Ornamo-palkintoa 2020 tavoitteleva teollinen muotoilija Joonas Kyöstilä väittää, että muotoilua voisi valjastaa enemmän vastaamaan osattomaksi jäävien ihmisryhmien tarpeita.

Nainen pyörätuolissa, johon on kiinnitetty muoti- ja lifestyle-brändi FFORAn mukiteline.
FFORA on pyörätuolien lisävarusteita valmistava muoti- ja lifestyle-brändi, jossa Kyöstilä toimi muotoilujohtajana.

Joonas Kyöstilä (s. 1993) palasi syksyllä 2019 New Yorkista Helsinkiin, ja hän työskentelee nyt yrittäjänä teollisen muotoilun konsulttina. Hänen asiakasyritysten joukossa on pyörätuolien lisävarusteita valmistava lifestyle-brändi FFORA, jossa hän ehti toimia pari vuotta muotoilupäällikkönä. ”Olin FFORAn ensimmäinen työntekijä, ja oli hienoa päästä tekemään nuoren yrityksen tuoteportfoliota sekä mukaan yrityksen tärkeisiin prosesseihin, kuten markkinointija brändistrategian laadintaan”, kertoo Kyöstilä.

Kun FFORAn perustaja esitteli Kyöstilälle liikeideansa, oli hänen ensimmäinen kysymyksensä, miksei vastaavaa brändiä ole kehitetty pyörätuolikäyttäjille aikoja sitten. ”Innostuin ja suutuin samaan aikaan”, naurahtaa Kyöstilä. ”On haastavaa ja pelottavaa olla muotoilijana pioneeri uudella alueella, mutta samalla se on hyvin vapauttavaa ja merkityksellistä.”

Juuri merkityksellisyyden kokemus ohjaa Kyöstilää vahvasti muotoilijana. Häntä kiinnostavat nuoret yritykset, joilla on vahva sosiaalinen missio, ja jotka pyrkivät edistämään vähemmistöjen ja heikommassa asemassa olevien ihmisryhmien asemaa. Tässä Kyöstilä näkee myös valtavan markkinaraon palvelu- ja tuotemuotoilulle. ”On hirveästi osattomaksi jääviä ihmisryhmiä, joille ei tarjota lainkaan palveluja tai tuotteita, kun taas toisilla alueilla on ylitarjontaa”, miettii Kyöstilä.

Aalto-yliopiston kasvatille oli unelmien täyttymys päästä suorittamaan stipendillä maisterintutkinto New Yorkin Parsons School of Designiin, josta hän valmistui vuonna 2017. Kaupungissa Kyöstilää ihastutti sen rikas designkulttuuri, jossa on mahdollisuus tutustua eri kulttuurien muotoiluajatteluun. ”Muotoilijoista muotoutuu Yhdysvalloissa todella neuvokkaita yrittäjiä. Opintojen aikana opiskellaan paljon liiketoimintaa ja puhumista sijoittajille”, kuvailee Kyöstilä amerikkalaista muotoiluopetusta. ”Koen myös, että ihminen on muotoiluajattelun narratiivissa Yhdysvalloissa keskeisemmässä roolissa.”

Suomalaisen ja amerikkalaisen muotoiluopetuksen vastakkainasettelua hän ei pidä mielekkäänä, sillä painotukset ovat hyvin erilaisia. ”Arvostan Aalto-yliopistolta saamaani koulutusta suuresti. Hienointa Aallossa oli opetuksen poikkitieteellisyys sekä vahvan kriittisyyden opetus”, summaa Kyöstilä.

”On hirveästi osattomaksi jääviä ihmisryhmiä, joille ei tarjota lainkaan palveluja tai tuotteita, kun taas toisilla alueilla on ylitarjontaa.”

Nuoresta iästään huolimatta Kyöstilä on jo saanut tunnustusta amerikkalaiselta muotoilumaailmalta. Hän on voittanut lukuisia suunnittelupalkintoja ja hänen töitään on ostettu Philadelphia Museum of the Artsin, Henry Ford Museumin ja Chicago Atheneumin kokoelmiin. 

New Yorkissa vietetyt vuodet ovat antaneet Kyöstilälle uutta näkökulmaa muotoilualaan. Hän kertoo Yhdysvalloissa olevan pinnalla industry hack -konsepti, jossa olemassa oleva teollisuuden ala ”hakkeroidaan” käyttämään sen tekniikkaa jonkin täysin uuden tuotteen valmistamiseen. ”Suomalaisessa huonekaluteollisuudessa on paljon osaamista ja valmiit tuotantolinjat, mutta huonekalut eivät myy. Voisiko tämän infrastruktuurin valjastaa uusien tuotekategorioiden valmistukseen?” pohtii Kyöstilä.

Tulevaisuudessa Kyöstilä haaveilee oman tuoteyrityksen perustamisesta. ”Kun esittelimme FFORAn ensimmäiset tuotteet pyörätuolikäyttäjille, moni itki liikutuksesta. He eivät olleet koskaan saaneet yhtä kauniita tuotteita, jotka huomioivat heidän erityistarpeensa. Olisi hienoa päästä joskus vielä suunnittelemaan uudelleen tuote, joka saa ihmiset itkemään”, naurahtaa Kyöstilä.

 

Lapset leikkivät Moby-tuolilla, joka on Mooki Mellon paperimassasta valmistama satulanmuotoinen tuoli.
Kyöstilä on toinen lastentuotebrändi Mooki Mellon perustajista. Paperimassasta valmistetut, satulanmuotoiset Moby-lastentuolit rohkaisevat lapsia huolettomaan ja spontaaniin luovuuteen.

 

 

Teksti: Maija Toivonen

Aiheeseen liittyvä sisältö

Palkinto

Ornamo-palkinto 2020

Ornamo-palkinto 2020   Vuoden 2020 Ornamo-palkintoehdokkaat ovat muotoilun näkemyksellisiä uudistajia ja pioneereja omilla aloillaan. He ovat määrätietoisia oman tiensä kulkijoita,…

Lue lisää