Ketkä kaikki saavat osallistua Ornamon Design Jouluun ja muita usein kysyttyjä kysymyksiä

Asiakkaat tutustuivat vaatevalikoimaan Ornamon Design Joulussa vuonna 2017. Kuva: Jenna Heino

Ornamon Design Joulu 2018 -tapahtuma järjestetään tänä vuonna 7.12.–9.12. tuttuun tapaan Helsingin Kaapelitehtaalla. Ornamo kokosi osallistumista suunnitteleville ja kaikille kiinnostuneille usein kysyttyjen kysymysten listan. Ornamolaisten ja Grafian jäsenten ilmoittautuminen tapahtumaan alkaa 7. kesäkuuta. Muille kuin jäsenille ilmoittautuminen käynnistyy 13. elokuuta.

Ketkä kaikki saavat osallistua Ornamon Design Jouluun?

Kaikki Ornamon jäsenet saavat jäsenyyden myötä suoran pääsyn Design Joulu -tapahtumaan. Myös Grafian jäsenet ovat tervetulleita. Ilmoittautua voivat myös muut Ornamoon kuulumattomat korkeakoulutetut muotoilijat myöhemmässä ilmoittautumisvaiheessa, mutta heidän joukosta Ornamo valitsee osallistujat erikseen.

Mitä etuja Ornamon jäsenet saavat?

Design Joulu on automaattisesti avoin kaikille Ornamon jäsenille. Myös osallistumismaksu jäsenille on edullisempi. Lisäksi ornamolaisten ja grafialaisten ilmoittautuminen käynnistyy ensimmäisenä. Jäsenet voivat myös valmistautua joulutapahtumaan Ornamon järjestämissä räätälöidyissä koulutuksissa, joista haetaan oppia viestintään ja markkinointiin.

Miten Ornamon Design Joulu on muuttunut sen jälkeen, kun Lumi Accessories ryhtyi tuottamaan tapahtumaa?

Lumi tuottaa tapahtuman tänä vuonna viidettä kertaa. Tuottajana tapahtumassa toimii Mika Åhman. Vuosien aikana sponsoreita ja yhteistyökumppaneita on tullut enemmän ja tapahtuma on kasvanut. Lumin myötä Design Joulu on konseptoitunut ja yhdenmukaistunut, ja joka vuosi on opittu uutta ja pyritty parantamaan tapahtumaa mahdollisimman toimivaksi kokonaisuudeksi osallistujille ja ennen kaikkea asiakkaille. Kaiken kaikkiaan tapahtumasta on tullut positiivisessa mielessä kaupallisempi, minkä myötä Design Joulu on alkanut kiinnostaa uskollisen yleisön lisäksi myös uutta, suomalaisesta muotoilusta kiinnostunutta yleisöä.

Saako myyntipaikan sijainnin valita itse?

Myyntipaikan valintaan voi vaikuttaa esittämällä oman toiveensa ilmoittautumisvaiheessa mahdollisimman selkeästi. Myyntipaikan sijaintia ei varsinaisesti voi itse valita, mutta toiveita voi aina esittää. Saatujen palautteiden perusteella osallistujat ovat olleet hyvin tyytyväisiä myyntipaikkojen järjestelyihin.

Mitä omaan myyntipaikkaan kuuluu?

Myyntipaikka on lattiatilaa, jonka voi rakentaa haluamallaan tavalla tai vuokrata siihen valmiita kalusteita ilmoittautumisen yhteydessä. Sähköä saa omaan paikkaan vedettyä jatkojohdolla sähköpisteistä. Tilassa on kirkas yleisvalaistus ja avoin verkkoyhteys.

Miten löydän oman myyntipaikkani hallista?

Myyjät saavat sähköpostiin myyntipaikkakartan, josta oma sijainti Kaapelitehtaalla käy ilmi. Paikat on myös merkitty nimilapuilla halleissa. Pohjakartan lähettämisen yhteydessä lähetetään myös muuta tärkeää infoa. Infopaketti lähetetään noin neljä viikkoa ennen tapahtumaa. Pohjakartan saa noin viikkoa ennen tapahtumaa.

Miksi pohjakartan saa niin myöhään?

Ilmoittautumisia otetaan vastaan todella pitkään, minkä lisäksi pohjakartta pitää hyväksyttää paloviranomaisilla. Tässä vaiheessa pohjakartan täytyy olla mahdollisimman muuttumaton. Paloviranomaisen täytyy voida laskea, kuinka paljon myyjät käyttävät neliöitä käytetystä tilasta.

Miten tavarat toimitetaan paikan päälle?

Jokainen myyjä huolehtii itse myyntitavaroiden ja rakenteiden kuljetuksesta. Myyntipaikkojen rakentaminen on porrastettu ruuhkien välttämiseksi. Infopaketin mukana tulee pohjakartta, johon on merkitty sisäänkäyntisuositukset tavaroiden kuljetukseen.

Voinko vaikuttaa siihen, millainen myyntipiste tulee omani viereen?

Pääsääntöisesti asiaan ei voi vaikuttaa, koska järjestyksen kokoaminen tästä näkökulmasta on liian monimutkaista. Lisäksi ilmoittautumisaika on niin pitkä, että paikkajärjestelyjä aletaan tehdä heti, vaikka ilmoittautumisia otetaan vastaan loppumetreille saakka. Toiveita asiasta voi kuitenkin aina esittää. Toisinaan on tullut vastaan tilanteita, joissa kahdella eri myyjällä on yhteinen maksupääte ja tällaiset myyjät on toki toivottaessa järjestetty toistensa viereen.

Kuinka paljon myyntipaikan pystyttämiselle annetaan aikaa?

Pienempien, 4—6 m² myyntipaikkojen rakentamiselle on varattu aikaa perjantaiaamusta aina tapahtuman alkamiseen. Suurempien myyntipaikkojen rakentaminen on jo mahdollista aloittaa torstaina iltapäivällä.

Missä ajassa oma myyntipiste pitää purkaa?

Kahdesta kolmeen tuntia, mutta yleensä osallistujille on riittänyt purkamiseen yksi tunti.

Miten muutoin kannattaa varautua Design Jouluun?

Jatkojohdoille ja pöytäliinoille tulee aina tarvetta. Myös valaistus kannattaa huomioida järjestelyissä, koska paikan päällä ei ole erillisiä valaisimia. Ota mukaan hyvä joulumieli! Design Joulun kynnyksellä on myös hyvä laittaa oma Finnish Designers -portfolio kuntoon!

Koska sosiaaliseen mediaan tarkoitettu markkinointimateriaali pitää lähettää Lumille ja millaista materiaalin tulee olla?

Yleisesti on pyydetty logo, tuote- tai yrityskuvia. Lisäksi ollaan pyydetty tarinoita, joita voidaan käyttää Facebookissa. Tänä vuonna materiaalin julkaisu pyritään aloittamaan varhaisemmassa vaiheessa, jotta kaikki halukkaat saavat kunnon näkyvyyden ja riittävästi aikaa. Jos julkaisuja joudutaan tekemään kolme päivässä, ne syövät toisiaan.

Minulla on muuta kysyttävää tapahtumaan osallistumisesta. Keneen otan yhteyttä?

Kysymyksiin vastaavat tapahtuman tuottaja Mika Åhman sekä Ornamon projektipäällikkö Petra Ilonen. Mika Åhmanin tavoitat sähköpostitse: mika.ahman@lumiaccessories.com. Petra Ilosen tavoitat sähköpostitse petra.ilonen@ornamo.fi tai puhelimitse 046 878 2572.

Kysymyksiin vastasivat Design Joulu -tapahtuman tuottaja Mika Åhman ja Ornamon projektipäällikkö Petra Ilonen.

Teksti ja kuva: Jenna Heino