Vuoden sisustusarkkitehdiksi Joanna Laajisto

Sisustusarkkitehti Joanna Laajisto viettää paljon aikaa suunniteltavassa tilassa. Tunne ja mielikuvat saavat muotonsa ensimmäisissä luonnoksissa. Kuva: Mikko Ryhänen

Sisustusarkkitehti Joanna Laajisto luo kodikasta eleganssia, johon luottavat niin tunnetut brändit kuin uudet tulokkaat.

Jokaisella tilalla on sielu, piilotettu kauneutensa. Silti maailma on sisustusarkkitehti Joanna Laajiston, 41, mielestä pullollaan julkisia tiloja, joissa kaupalliset konseptit on leivottu mitäänsanomattomien puitteiden kuorrutukseksi.

”Possulle ei voi laittaa huulipunaa. Tilaa ei voi vain koristella, vaan perusasiat pitää olla kunnossa.”

Suunnittelijana Laajisto edustaa kokonaisvaltaista taituria, joka hallitsee suvereenisti tilan konseptoinnin ja toiminnallisen suunnittelun aina somistukseen asti.

Ravintola Löylyn kohdalla haaste oli aikoinaan luoda tunnelmaa suureen hallimaiseen tilaan. Suunnittelija ratkaisi asian jakamalla tilan korokkeella olevaan baariosioon ja sijoittamalla tilaan puoliseinän, sillä ihmiset hakeutuvat mielellään selkä seinää vasten luonnonvalon lähelle – aivan kuten hänkin haastatteluhetkellä omaa nimeään kantavassa studiossa Helsingin Ullanlinnassa. Sisustusarkkitehdin työ onkin Laajiston mukaan ennen kaikkea palvelumuotoilua, jossa kaiken pohjana on ymmärrys siitä, miten ihminen tilassa luontevasti toimii ja millaisiin paikkoihin hän hakeutuu.

Erityisesti myymälöiden suunnitteleminen on tällä hetkellä haastavaa, sillä mukaan ovat tulleet sosiaalisen median maailmat ja verkkokaupat, jotka porrastavat asiakaskokemuksen alkavaksi digitaalisesta ympäristöstä. Suunnitellessaan saksalaiselle Cecilille uusmyymäläkonseptia puolentoista vuoden ajan Laajisto ymmärsi, että tulevaisuuden vaatemyymälässä ihminen haluaa yhä kohdata toisen ihmisen. Niinpä hän jätti myymälästä perinteisen kassapisteen kokonaan pois ja antoi lähes kolmanneksen myymälän pinta-alasta pukuhuoneille ja niissä tapahtuville lisäpalveluille, joita ihmiset myymälöistä nykyään ja tulevaisuudessa yhä enemmän hakevat.

Ravintolan suunnittelu voi saada alkusysäyksen raaka-aineista tai kokin visiosta, mutta lopulliset ideat jalostetaan samastumalla ravintolan asiakkaiden ruokailuhetkiin. Suunnittelussa käytännöllisyys on yhtä tärkeää kuin estetiikka ja eettisistä palikoista sovitetun lopputuloksen täytyy hohkaa lämpöä vielä vuosikymmentenkin kuluttua. Yksityiskoteja Laajiston toimisto suunnittelee vähemmän, sillä ne ovat hänen mielestään niin henkilökohtaisia tiloja ja projekteja. Suunnittelussa käyttämissä tuotteissa hän suosii suomalaista, mutta se ei saa olla itsetarkoitus.

Suomen Ranskan-instituutin ravintola Cafe Coutume sijaitsee Pariisissa. Pöytävalaisimet ovat Joanna Laajiston uusimmat Lumme-valaisimet. Kuva: Mikko Ryhänen.

Laajiston vahvuus löytyy ilmiömäisessä värien yhdistelyssä. Hän sitoo murretut ja sammutetut sävyt paletiksi, joka kestää aikaa.

”Mikä on minun mielestäni vihreää, näyttäytyy toiselle harmaana. Haluan luoda ympäristön, missä ihminen ei välttämättä edes tiedosta, että täällä on punaista tai sinistä, mutta kokee erilaisia nyansseja ja erilaisia sävyjä. Silloin se ei ole aistiärsyke.”

Konseptisuunnittelussa Laajisto tekee taustatyön niin täydellisesti, että lopulta asiakkaalle annetaan vain yksi ehdotus.

”En tuomitse vaihtoehtojen antamista, mutta itse en osaa suunnitella niin. Koen yleensä niin vahvasti ahaa-elämyksen, kun asiat loksahtavat paikoilleen. Että näin sen on pakko olla. Jos asiakas saa valita yhden asian sieltä ja toisen täältä, homma menee koristeluksi.”

Neljän työntekijän yrityksessään Laajisto on pääsuunnittelija ja ainoa osakas. Hänen omaa nimeä kantava studionsa on sopivan pieni ja selektiivinen boutique design agency, jossa projektit Suomesta ja ulkomailta valitaan harkiten.

Tällä hetkellä Laajiston toimisto työstää Jyväskylään Solo Sokos Hotel Paviljongin laajennusta, johon tulee 40 superior-tason huonetta sekä ravintolalaajennus. Hän ottaa tehtäväkseen vain sellaiset työt, joissa vuorovaikutus asiakkaan kanssa toimii ja ekologiset ajatukset kohtaavat.

”Työssäni kaikista tärkeintä on kommunikaatio asiakkaan kanssa alkuvaiheessa. Siinä katsotaan, menevätkö eettiset arvot yksiin ja arvostaako asiakas meidän suunnitteluprosessia, joka vie tietyn määrän aikaa.”

Oman yrityksen Laajisto perusti vuonna 2010, kun palo tehdä asioita oman etiikan mukaisesti kasvoi pitelemättömäksi, eikä hän halunnut tehdä enää kompromisseja suunnittelutyössään. Aikaisemmat työt ovat tuoneet mainetta ja töitä, ja omille tinkimättämille arvoille rakentuva johdonmukainen työskentely on vuosien varrella muuttunut kuin itsestään brändiksi.

”Yrityksen perustaminen oli minulle yllättävän iso kynnys. Toiminimellä yrittäminen on leppoisaa ja helppoa, mutta se jää helposti harrastamiseksi. Hankkimalla toimiston ja perustamalla osakeyhtiön, toiminta muuttuu skarpimmaksi.”

Made by Choice Airisto-jakkara on minimalistinen. Kuva: Mikko Ryhänen.

Laajiston työmetodit ovat peräisin paahteisesta Kaliforniasta. Opiskellessaan IDI:ssä (Interior Designers Institute) Laajisto pääsi työharjoittelijaksi maailman suurimpaan arkkitehtitoimisto Gensleriin, jossa vierähti lopulta viisi vuotta. Alun perin Laajisto lähti Yhdysvaltoihin luomaan uraa lumilautailijana ja ottamaan aikalisää tulevaisuuden suunnitelmilleen.

Genslerillä Laajisto eteni nopeasti kirjaston mallikangaspalojen viikkaajasta piirustustehtäviin. Pian hän istui johtavan suunnittelijan Jim Youngin siipien suojissa asiakaspalavereissa, pääsi mukaan kohteisiin ja työmaille sekä sai siivuja sieltä täältä Youngin projekteista suunnitellakseen.

”Seurasin häntä joka paikkaan ja piirsin vuosien ajan hänen luonnoksiaan puhtaaksi. Hänen kanssaan sain valita materiaaleja ja kiintokalusteita. Jim aina punakynäsi piirustukseni ja kommentoi ja sitten piirsin uudestaan.”

Suunnittelua tehtiin laadulla ja isolla rahalla. Asiakkaat omistivat kasinoja ja lentokoneita. Myöhemmin Laajisto lennätettiin Ranskaan asti valitsemaan luonnonkiveä.

Yhdysvalloissa sisustusarkkitehdit ja arkkitehdit pohtivat yhdessä ikkunoiden sijaintia ja portaiden paikkoja. Jokainen detalji piirretään etukäteen ja liitoskohta mietitään huolella. Suomessa puolestaan on paljon standardeja, joita on vaikea rikkoa. Huolellinen piirtäminen on Amerikan mallia, jota Laajisto käyttää työssään edelleen.

”Meillä piirretään kaikki eikä tehdä esimerkiksi huonekortteja. En kauheasti usko sanalliseen opastukseen vaan siihen, että piirtämällä asian ratkaiset ongelman.”

Koulusta valmistuttuaan Laajisto ei olisi voinut kuvitellakaan, millainen vastuu työhön liittyy.

”Tämä on hirvittävän vaativa ala ja minusta tuntuu, että se yllättää kaikki, jotka tähän ryhtyvät. Yksityiskohdat pitää tarkistaa miljoona kertaa. Jos laitat yhden värikoodin kirjaimen väärin, työmaalla laitetaan punaiset laatat mustien sijasta”, hän havainnollistaa.

Vasta nyt Laajisto ymmärtää, että lumilautailuvuosista tarttui mukaan hyvä pelisilmä, sillä laskettelurinteissä saatu medianäkyvyys ropisi suoraan palkkapussiin ja bonuksiin. Nykyisin hän käyttääkin osan työviikostaan mediasuhteiden vaalimiseen.

”Teen median työn mahdollisimman helpoksi. Minulla on laadukkaat kuvat aina valmiina ja hyvät tekstit kirjoitettuna kaikilla kielillä.”

Vaikka Laajisto seuraa jatkuvasti sisustusmaailman tapahtumia, hän vastustaa trendeihin ja kertakäyttökulttuuriin perustuvaa suunnittelua. Tavoitteena on kauneus ja kestävyys tilassa, jossa ihmisen on hyvä olla. Yhtäkään turhaa tavaraa ei saa tulla maailmaan lisää.

SIO valitsi Laajiston Vuoden sisustusarkkitehdiksi

Sisustusarkkitehdit SIO valitsi Vuoden sisustusarkkitehdiksi Joanna Laajiston 11. syyskuuta. Valinnassa mitataan tekijän ammattitaitoa, omaperäisyyttä ja ajankohtaisuutta. Tänä vuonna valinnan Laajiston hyväksi ratkaisi työn laadukkuus, kestävyys, kiinnostavuus ja kansainvälisyys.

 

Teksti: Jenna Heino
Kuva: Mikko Ryhänen

Aiheeseen liittyvä sisältö

Artikkeli

Martti sukeltaa tilaan

Sisustusarkkitehti Martti Lukander muistaa vielä ensimmäisen käyntinsä Suomen Ikeaan vuonna 1997. Matkalla vanha autokin hajosi. ”Muistan sen aina, kun tulimme…

Lue lisää