Kopiointi nousi framille

Secto Designin toimitusjohtaja Emma Frenzel on yksi #loveoriginal -kampanjan perustajista. Kampanjalla halutaan tuoda esiin alkuperäisten tuotteiden taustalla olevaa työtä ja kampanjoida aitojen tuotteiden puolesta. Kuva: Anni Koponen.

Muotoiluyritykset turhautuivat voimia vievään taisteluun kopiointia vastaan. Syksyllä käynnistetty #loveoriginal-kampanja herätti keskustelua myös mediassa. Yhden kampanjan perustajista, Secto Designin toimitusjohtaja Emma Frenzelin mukaan kopiointi on jo kansantaloudellinen ongelma.

”Suunnittelijoita ja muotoiluyrityksiä kampanja koskettaa läheisesti. Yhä useammalla on takanaan henkilökohtaisesti koettu vääryys, kun oma elämäntyö kopioidaan”, Frenzel kertoo.

”Median ja suuren yleisön kiinnostuksen kampanja taas on herättänyt siksi, että kopiointiin liittyy niin vahvasti rikollisuus. Taustalla on paljon eettisesti kyseenalaista toimintaa rahanpesusta ilmaston saastuttamiseen ja lapsityövoimaan. Kopiointi on ilmiönä mielenkiintoinen kokonaisuus, josta ei kuitenkaan puhuta samalla tavalla kuin esimerkiksi huumebisneksestä tai jostain muusta rikollisesta toiminnasta”.

Kampanjan tavoitteena on nostaa kopiointiin liittyviä ongelmia isommin keskusteluun ja kuluttajien tietoisuuteen. Samalla halutaan herätellä myös viranomaisia.

Kopiointi on ilmiönä mielenkiintoinen kokonaisuus, josta ei kuitenkaan puhuta samalla tavalla kuin esimerkiksi huumebisneksestä tai jostain muusta rikollisesta toiminnasta.

”Kopiointi on kansantaloudellinen ongelma. Kaikki se raha, joka joudutaan laittamaan kopioinnin vastaiseen taisteluun, voitaisiin käyttää esimerkiksi uusien työntekijöiden palkkaamiseen, tuotekehitystyöhön ja markkinointiin, ja sitä kautta kasvattaa myyntiä sekä maksaa enemmän veroja”, Frenzel esittää.

Kampanja sai alkunsa muotoiluyritysten turhautumisesta. Pienet yritykset kokevat, että resurssit kopioinnin vastaiseen taisteluun ovat vähissä.

”Yksi tavoitteistamme on myös lisätä tietoisuutta yritysten keskuudessa. Pientenkin yritysten pitäisi uskaltaa investoida suojaamiseen, sillä se helpottaa huomattavasti kopioinnin vastaisessa taistelussa”, Frenzel tähdentää.

Aitoa & alkuperäistä

Ornamon Design Joulu 2018

Laadukasta piensarjatuotantoa, taidekäsityötä ja grafiikkaa kodin sisustukseen. Vaatteita, asusteita ja koruja. Jouluinen klassikkotapahtuma Ornamon Design Joulu tuo jälleen Helsingin Kaapelitehtaalle laajan kattauksen aitoa ja alkuperäistä muotoilua ja taidekäsityötä. Mukana on useita #loveoriginal-kampanjassa mukana olevia suunnittelijoita. Tänä vuonna tapahtuma saa myös uutta maustetta, kun virolaiset suunnittelijat osallistuvat kutsuvieraina tapahtumaan maansa satavuotisjuhlan kunniaksi.

Ornamon Design Joulu Helsingin Kaapelitehtaan Merikaapelihallissa, Puristamossa ja Valssaamossa (Tallberginkatu 1) 7.–9.12.2018. Avoinna pe klo 15–19, la klo 10–19 ja su klo 10–18.
www.ornamo.fi/design-joulu-18

 

Teksti: Saara Argillander

Aiheeseen liittyvä sisältö

Tapahtuma

7.–9.12. Ornamon Design Joulu 2018

Ornamon Design Joulu -tapahtuma Helsingissä kokoaa kotimaisen designin ja taidekäsityön ammattilaiset myymään tuotteitaan Helsingin Kaapelitehtaalle itsenäisyyspäivän jälkeisenä viikonloppuna. Kaapelitehtaan Merikaapelihalliin,…

Lue lisää
Artikkeli

Ornamon Design Joulu 2018 osallistujat

Ornamon Design Joulu kokoaa 7.–9.12.2018 kotimaisen designin ja taidekäsityön ammattilaiset ja uudet lupaukset myymään tuotteitaan Helsingin Kaapelitehtaalle. Tapahtumassa on myynnissä suomalaista huippumuotoilua…

Lue lisää