Luovuutta kehittämässä

Sonja Antosalo
Sonja Antosalo. Kuva: Atte Leskinen

Kevätjuhlien ja valmistujaisten humu on ilmassa. Kukkien tuoksu ja autojen päälle laskeutuvat siitepölyhunnut muistuttavat pian häämöttävästä lomasta. Ilmassa on uuden tuulen tuoksu, mutta valmistumisen sijaan on kyse vasta-alkavasta täysin uudesta koulutuksesta. Olen aloittanut merkonomitutkinnon, joka on suunnattu nimenomaan meille luovan alan ammattilaisille.

Markkinointi Instituutti ja Faros & Com ovat yhdessä Ornamon kanssa luotsanneet liiketoiminnon perustutkinnon, joka on räätälöity luovan alan yrittäjille ja ammattilaisille. Tutkinnon tavoitteena on kehittää mm. osaamista yrittäjyydestä, taloudesta ja asiakkuuksien hoitamisesta oman työn kautta. Koulutus antaa työkaluja työskentelyyn ja yrityksen kehittämiseen, opettaen niin suunnitelmallisuuteen kuin toiminnan seuraamiseen ja arviointiin. Koulutus istuu meille kuin kynä luovan käteen, sillä usein alamme yrittäjiltä puuttuu kokonaan nämä taidot, tai ne jäävät toissijaiseksi luovan työskentelyn ohella.

Tänään on ensimmäinen koulupäivä ja tunnelma on innostava. Markkinointi Instituutin tilat ovat raikkaan uudet ja jokainen luokka väritykseltään erilainen, oikea ilo luovalle silmälle. Ryhmiä on kaksi, joista ensimmäisessä meitä on 16 osallistujaa eri aloilta. On jalkinesuunnittelijaa, sisustusarkkitehtiä, keramiikka-, tekstiili-, koru- ja teollista muotoilijaa, sekä taiteilijaa. On mielenkiintoista kuulla ihmisten syy koulutuksen aloittamiseksi. Osa on toiminut yrittäjinä jo pidempään ja kaipaavat uutta inspiraatiota yritystoiminnan kehittämiseen, kuten kasvu ja kansainvälistyminen. Osa tekee tutkinnon oppisopimuksella toiselle luovan alan yritykselle. Oma motiivini on selkeä: haluan vahvistaa omaa liiketoiminnallista osaamista ja tulla itsevarmemmaksi myyjäksi. Lisäksi yritystoiminnan laajentamisen mahdollisuudet kiinnostavat kovasti ja uskon tämän koulutuksen tuovan lisää intoa aiheeseen.

Ilmapiiri on rento ja kouluttajat asiantuntevia ja osallistavia. Perehdytyspäivän teemana on vuorovaikutustaidot ja asiakkaan näkökulma. Keskustelemme kohtaamisen merkityksestä ja omista tunnetaidoistamme. Disc-analyysin jälkeen jokaiselle on hahmottunut oma persoonallisuustyyppi, joka nostattaa mukavan puheen sorinan luokkaan. Meidän ryhmämme on värikäs. Päivän päätteeksi saamme oppimistehtäväksi SWOT-analyysin tekemisen yrityksistämme. Viime kerrasta onkin aikaa, ja on hyvä päivittää oman yrityksen vahvuudet ja heikkoudet, sekä mahdollisuudet ja haasteet yritystoiminnan kehittämisessä.

Koulutuksen ensi askeleet ovat innostavia ja uskon tehtävien olevan mukavaa vaihtelua yritysarjen ohella. Lisäksi tutkinnon verkkotehtävät voi suorittaa oman aikataulunsa mukaan ja sopivat omalle kohdalle erittäin hyvin, nyt kauden hiljentyessä. On siis aika ja aikaa kehittää itseäni. Syksyllä kokoonnumme taas seuraavaa koulutuspäivää ja tutkinnon osaa varten, jolloin luvassa onkin sesonkiin sopiva ”Tuloksellinen toiminta”.

 

Teksti: Sonja Antosalo

Aiheeseen liittyvä sisältö

Blogi

Lisää liiketoimintaa muotoilijoille

Muotoilijat ovat keskeisessä roolissa yritysten liiketoiminnan kehittämisessä. He suunnittelevat yrityksille parempia tuotteita ja tiloja. He kehittävät yritysten palvelujen toimivuutta ja…

Lue lisää