Museonjohtaja Carin Reinders: Käsityö ja taide kohtaavat suomalaisessa korutaiteessa

Museonjohtaja Carin Reinders
Museonjohtaja Carin Reinders

Hollantilaisen CODA Museumin johtaja Carin Reinders vieraili viikonvaihteessa Suomessa Ornamon ja Frame Finlandin vieraana. Reinders tutustui matkalla museoihin ja gallerioihin. Pääkohde oli Korutaideyhdistyksen järjestämä KORU6-seminaari ja kansainvälisen korutaidenäyttelyn avajaiset Imatralla. Muse4onjohtaja ja kuraattori Reinders oli yksi seminaarin odotetuimpia puhujia, ja hän kertoi puheenvuorossaan CODAn 9 000 korun kokoelmasta, joka on lajissaan maailman suurin.

Jututimme Reindersiä vierailun tavoitteista matkalla Imatralle.

Millainen museo CODA on?

”CODA on kokonaisuus, johon kuuluu museo, julkinen kirjasto, tutkimuskeskus ja arkisto. CODA keskittyy erityisesti koruihin: sekä korutaiteeseen että pukukoruihin. Kokoelmiin kuuluu myös kirjataidetta ja paperipohjaisia teoksia.

Olen yli 15 vuoden ajan kasvattanut erityisesti museon korutaiteen kokoelmaa, koska muita korutaiteeseen erikoistuvia museoita ei Hollannissa ole. Meillä on 100 000 euron vuotuinen hankintabudjetti, jolla pystyy ostamaan hyvän valikoiman korutaidetta joka vuosi.”

Mitä ajattelet suomalaisesta korutaiteesta?

”Se on minulle jo entuudestaan hyvin tuttua. Käsityö ja taide kohtaavat hyvin kiinnostavalla tavalla suomalaisessa korutaiteessa. Seuraamme CODAssa tiettyjä keskeisiä korutaiteilijoita, joilta pyrimme hankkimaan useita teoksia kokoelmaan. Suomesta näitä keskeisiä taiteilijoita ovat muiden muassa Eija Mustonen ja Janna Syvänoja. Järjestäisin erittäin mielelläni suomalaisen korutaiteen näyttelyn museossamme ensi vuonna, ja olen jo käynyt asiasta alustavia keskusteluja.”

Mikä koruissa kiehtoo?

”Korutaide on intiimi taidemuoto, ja korut kertovat paljon niiden kantajasta. Minua kiehtoo se, kuinka nykykoruissa yhdistyy käsityöperinne, tekninen taituruus ja taiteellinen ilmaisu. CODAssa olemme laajentaneet kokoelmaamme myös pukukoruihin. Nuoret ostavat nykyään paljon koruja samoista ketjuliikkeistä, joista he hankkivat myös farkkunsa. Pukukoruja käytetään niin paljon, ettei niiden merkitystä voi väheksyä. Korut ovat olennainen osa ihmisten itseilmaisua ja kulttuuria.”

Carin Reindersin vierailu on ensimmäinen osa uutta kansainvälistä yhteistyöohjelmaa. Ornamo ja Frame Finland kutsuvat vuosittain Suomeen keskeisiä kuraattoreita taideteollisen taiteen alalta. Tavoitteenamme on lisätä Ornamon jäsenten kansainvälistä näkyvyyttä, luoda uusia mahdollisuuksia esiintymisiin museoissa ja gallerioissa sekä solmia uusia kontakteja suomalaisten taiteilijoiden ja kansainvälisten kuraattoreiden välille.

Teksti: Miisa Pulkkinen