Näin saat juttusi läpi mediassa

Kuvassa sanomalehtiä päällekkäin pöydällä. Kuva: Jenna Heino.
Ornamon viestintä kokosi viisi vinkkiä mediaviestintään. Kuva: Jenna Heino.

Asiantuntijat, yrittäjät ja freelancerit tarvitsevat huomiota työlleen. Toimitukset puolestaan tarvitsevat jatkuvasti kiinnostavia uutisaiheita ja hyviä haastateltavia. Sosiaalisen median aikakaudella moni unohtaa, että myös perinteinen media kannattaa edelleen huomioida näkyvyyttä hankittaessa. Jutut mediassa ovat ansaittua ja arvostettua näkyvyyttä, joka jää mieleen.

1. Hyödynnä uutiskriteerejä

Mieti, miten työsi linkittyy laajempaan ilmiöön tai ajankohtaiseen teemapäivään. Suomalaisena suunnittelijana voit hyödyntää esimerkiksi Ornamon ja Suomen Tekstiili & Muodin tiedotteita ja tutkimustuloksia suomalaisen suunnittelun kiinnostavuudesta. Lukuisat vuoden mittaan vietettävät teemapäivät ovat hyviä hetkiä tarjota juttuja. Voisitko tarjota esimerkiksi suomalaisen työn teemapäivänä itseäsi haastateltavaksi paikallisradioon ja kertoa, miksi suomalaisuus on omassa työssäsi tärkeää?

Älä unohda kertoa itsestäsi ja työstäsi oman alueesi paikallismedialle.

Oman kaupungin tai kylän suunnittelijat kiinnostavat mediaa. Täydellisyys on tylsää ja siloteltu pinta epäkiinnostavaa. Toimittajia kiinnostaa ennen kaikkea hyvä tarina, jossa vaikeudet voitetaan ja kompuroinnista otetaan opiksi. Kerro siis avoimen rehellisesti tekemästäsi työstä ja myös kokemistasi haasteista, sillä lukijat haluavat oppia aidoista kokemuksistasi.

2. Tee tiivis tiedote taustatiedoksi

Tiedote on perinteinen tapa lähestyä mediaa ja sen avulla voit kertoa vaikkapa tulevasta näyttelystä tai uudesta mallistostasi. Kirjoita tiedote aina kolmannessa persoonassa, sillä se antaa tiedotteen lähettäjästä ammattimaisen kuvan. Muista uutiskriteerit, sillä toimittajat valitsevat juttuja niiden perusteella.

Pidä kieli selkeänä ja ytimekkäänä ja vastaa ainakin näihin kysymyksiin:

Hyvä pituus tiedotteelle on noin yksi A4.

3. Tartu luuriin

Toimituksiin tulee kasapäin tiedotteita päivässä, joten pelkkä sähköposti harvoin riittää asiasi noteeraamiseen. Kannattaa siis tarttua rohkeasti luuriin ja soittaa toimitukseen. Älä epäröi – juttuvinkit ovat toimittajille mieluisia ja monet toimittajat arvostavat soittoja. Kerro puhelimessa lähettämästäsi tiedotteesta ja tarjoudu antamaan lisätietoja.

4. Huolehdi somekanavasi ajan tasalle

Toimittajat etsivät sinusta tietoa sosiaalisen median kautta, joten omat somekanavat on hyvä pitää ajan tasalla. Perusta ammatillesi omistettu Facebook-profiili tai yrityksen oma Facebook-tili sekä osallistu alasi keskusteluun Twitterissä. Linkedin-profiilissa voit myös jakaa pidempiä mietteitä työstä ja alasi uutisista. Toimittajat etsivät uutisaiheita sosiaalisesta mediasta, joten omia mielipiteitä ja näkökantoja alasi näkymistä kannattaa tuoda reippaasti esiin.

5. Valitse media ja palsta huolella

Valtakunnan uutinen, aluemedia vai naistenlehden henkilöjuttu? Mieti ennen viestin lähettämistä, missä mediassa ja millä palstalla aiheesi voisi kiinnostaa. Kohdista viestisi suoraan tietyn palstan toimittajalle. Jos suunnittelet arkea helpottavia tuotteita ja oman alueesi lehdessä on ”Hyvä arki” -palsta, kohdista juttuvinkkisi sinne. Pienemmissä paikallislehdissä onnistuminen on helpompaa, sillä uutisoimisen kynnys on matalampi ja erityisesti paikkakuntalaisuus merkitsee paljon.

Teksti: Jenna Heino ja Johanna Lassy-Mäntyvaara