Ornamo opastaa: 5 vinkkiä työnhakuun Linkedinissä

Kannettava tietokone ja kahvikuppi pöydällä
Kuva: Dan Gold / Unsplash

Linkedin kasvattaa jatkuvasti suosiotaan ammatillisen verkostoitumisen ja työnhaun kanavana. Nykyisin työnhakijan ja työnantajan ensikohtaaminen tapahtuu yleensä verkossa: usein juuri Linkedin on ensimmäinen kanava, jonka työnantaja tarkastaa. Markkinoinnin asiantuntija Rami Salomaa kehottaa ajattelemaan Linkedin-profiilia työkaluna ammatillisen henkilöbrändin rakentamiseen ja laittamaan ainakin nämä 5 asiaa kuntoon.

Fiksaa profiilisi kuntoon

Työnantajan ensivaikutelma työnhakijasta muodostuu yhä useammin Linkedinissä, ja itsestään kannattaakin antaa hyvä kuva jo ensimmäisellä vilkaisulla. Ethän mene työhaastatteluunkaan huonosti pukeutuneena. Ota siis aikaa ja täytä jokainen profiilin osio huolellisesti. Valitse ammattimainen ja lähestyttävä profiilikuva
ja kirjoita erottuva otsikko. Laadi itsestäsi ytimekäs tiivistelmä. Vältä itsestäänselvyyksiä, kuten tehokas ja vastuuntuntoinen – ole luova ja ylpeä osaamisestasi sekä kokemuksistasi. Muista täyttää myös yhteystiedot tarkasti, jotta sinuun on helppo olla yhteydessä. Voit lisätä profiilisi tiivistelmään ja työkokemukseen myös multimediaa, esimerkiksi kuvia, videoita ja presentaatioita.

Kasvata verkostoasi ja pyydä suosituksia

Kontaktien määrästä on hyötyä, sillä kontakteilla on suora vaikutus löydettävyyteesi. Pyydä siis kontakteiksi kaikki tuttusi. Naapurin Pentinkin yhteinen kontakti voi olla tuleva työnantajasi. Pyydä myös oma-aloitteisesti suosituksia opettajilta, kollegoilta ja työnantajilta. Ota tavoitteeksi vaikkapa yksi suositus kuukaudessa.

Liity ryhmiin ja ole aktiivinen

Oman ammattialasi ryhmissä keskustellaan usein alan tuoreimmista asioista. Liittymällä mukaan ryhmiin saat tietää, mitkä ovat tämän hetken puheenaiheet. Ryhmissä julkaistaan lisäksi paljon työpaikkailmoituksia. Kannattaa myös seurata sinua kiinnostavia yrityksiä ja olla aktiviinen tykkäämällä, kommentoimalla ja jakamalla sinulle innostavia julkaisuja. Näin saat Linkedinissä  näkyvyyttä.

Muista avainsanat

Lisää osaamistasi ja kiinnostuksen kohteitasi kuvailevia avainsanoja profiilisi otsikkoon, tiivistelmään ja taitoihin, sillä rekrytoijat käyttävät hakusanoja etsiessään sopivia profiileja.

Käytä Jobs-osiota ja hae aktiivisesti työpaikkoja

Avoimista työpaikoista ilmoittelu Linkedinissä kasvaa kovaa vauhtia, ja jotkut yritykset ilmoittavat avoimista työpaikoista nykyään ainoastaan siellä. Etsi siis avoimia työpaikkoja jobs-osiosta ja hae niitä aktiivisesti uudella, tuunatulla profiilillasi.