Ornamon lokakuu: kansainvälistä vaikuttamista ja verkostoitumista

Lokakuun kohokohta: Ornamo osallistui World Design Organizationin vuosikokoukseen Intian Hyderabadissa, jossa järjestettiin samaan aikaan Hyderabadin ensimmäinen designviikko. Kuva: WDO
Lokakuun kohokohta: Ornamo osallistui World Design Organizationin vuosikokoukseen Intian Hyderabadissa, jossa järjestettiin samaan aikaan Hyderabadin ensimmäinen designviikko. Kuva: WDO

Maailman muotoilujärjestöt tapasivat Intian Hyderabadissa

Muotoilualan kansainvälisen kattojärjestön World Design Organizationin vuosikokous järjestettiin tänä vuonna Intian Hyderabadissa, osana Hyderabadin ensimmäistä designviikkoa. Ornamo oli mukana vaikuttamassa WDO:n toimintaan. Vuosikokouksessa muun muassa valittiin WDO:lle uusi hallitus sekä keskusteltiin keinoista, joilla WDO voi tukea YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista muotoilun keinoin.

Puheenjohtajaksi kaudelle 2022–2024 äänestettiin Tupperwaren varapääjohtaja David Kusuma Yhdysvalloista. Puheenjohtajana Kusuman tavoitteena on panostaa WDO:n jäsenorganisaatioiden tukemiseen ja promotoimiseen, kasvattaa WDO:n brändin tunnettuutta ja edistää WDO:n roolia kestävän kehityksen tavoitteiden jalkauttajana muotoilualalle. Lue lisää WDO:n uudesta hallituksesta.

Ennen vuosikokousta muotoilukoulutuksen toimijat eri puolilta maailmaa kokoontuivat WDO Research and Education Forum 2019 -konferenssiin, jossa pureuduttiin muotoilun koulutuksen kansainvälisiin kysymyksiin ja tulevaisuuden haasteisiin.

Making the Market -seminaari sukelsi muotoilun ja taiteen mahdollisuuksiin kansainvälisillä markkinoilla

Mikä on designviikkojen merkitys? Ovatko kansainväliset messut välttämättömyys gallerioille ja taiteilijoille? Mihin uusia museoita tarvitaan? Ornamon, Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituutit ry:n ja Suomen Benelux-, Saksan- ja Ranskan-instituuttien kirjasto Oodissa 21.10. järjestämässä seminaarissa keskusteltiin suomalaisen taiteen ja muotoilun kansainvälisistä mahdollisuuksista alan huippuasiantuntijoiden johdolla.

Paneelikeskusteluissa nousi esiin muun muassa museoiden tärkeä merkitys fasilitaattoreina. Kansainvälisten taidemessujen osalta korostui valinnan tärkeys: messuja on todella paljon, ja onkin tärkeää löytää juuri oikeat tapahtumat. Kaikki puhujat olivat yhtä mieltä siitä, että suomalainen taide ja muotoilu tarvitsevat lisää näkyvyyttä maailmalla ja paras keino sen saavuttamiseen on kansainvälinen yhteistyö.

Seminaari järjestettiin osana Making the Market -hanketta joka edistää suomalaisen taideteollisen taiteen ja muotoilun vientiä Keski-Eurooppaan.

Nordic Network of Crafts Associations kokoontui Tukholmassa

NNCA-verkoston kokoontumisen emäntänä toimi Ruotsin taidekäsityön järjestö Konsthantverkscentrum. Tapaamisen tärkeimpiä sisältöjä olivat NNCA:n parhaillaan valmistelema yhteinen taidekäsityöalan manifesti, jota järjestöt voivat käyttää vaikuttamistyössään. Lisäksi ensi vuonna järjestetään pohjoismainen yhteisnäyttely Tendenser Gallery F15 -gallerian kanssa.

Ohjelmassa oli myös Stockholm Craft Week, ensimmäinen laatuaan. Stockholm Craft Weekillä verkostoiduimme gallerioiden ja muiden taidevälittäjien kanssa. Pohjoismaisten tapaamisten tarkoituksena on lisätä yhteistyötä ja luoda uusia kumppanuuksia sekä lisätään suomalaisen taidekäsityön näkyvyyttä Pohjoismaissa.

Ornamon Aineetonta ansaintaa muotoilusta -hankekokonaisuus saa jatkoa

Aineetonta ansaintaa maailmalta -hankeessa luomme kansainvälistyville muotoilijoille ja muotoiluyrityksille suunnatun oppaan. Keväällä 2020 julkaistava digitaalinen opasmateriaali tarjoaa muotoiluyrityksille tietoa IPR-lainsäädännöstä ja -käytännöistä eri markkina-alueilla. Samalla tarjotaan myös käytännönläheistä lisätietoa siitä, miten hyödyntää erilaisia immateriaalioikeuksia (IPR) kuten tekijänoikeutta, mallisuojaa, tavaramerkkejä ja patentteja kansainvälistymisen osana. Lisäksi syksyn 2020 aikana toteutetaan teemasta valtakunnallinen koulutuskiertue. Hanketta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

Kansainvälisen brändi- ja IPR-lisensoinnin näkymiä Lontoossa

Ornamo vieraili Lontoossa järjestetyssä Brand Licensing Europe -tapahtumassa tutustumassa kansainvälisen brändi- ja IPR-lisensoinnin näkymiin. Matka oli osa uutta Aineetonta Ansaintaa Maailmalta -hanketta, jonka tiimoilta Ornamo julkaisee ensi keväänä IPR-oppaan kansainvälistyville muotoilijoille. Lue lisää hankeblogista.

Miisa Pulkkinen nimitettiin Ornamon viestintäpäälliköksi

Miisa Pulkkinen aloitti lokakuussa Ornamon viestintäpäällikkönä ja vastaa Ornamon monikanavaisen viestinnän kokonaisuudesta. Pulkkinen siirtyi viestintäpäälliköksi Ornamon asiantuntijan tehtävästä, jossa hän on vastannut mm. viestinnästä luovaa suunnittelua edistävässä Taide käyttöön -hankkeessa.

Ornamon viestintää tullaan lähivuosina kehittämään osana uudistuvaa strategiaa. Uusi strategiakausi alkaa vuonna 2021. Osana strategiatyötä tullaan lisäämään esimerkiksi sidosryhmäviestintää ja päivittämään Ornamon visuaalinen ilme. Lue lisää. 

Neuvoimme jäseniä kilpailukieltosopimuksissa

Työpaikan vaihtamiseen liittyy joskus pulmatilanteita. Sellaisia voivat aiheuttaa esimerkiksi kilpailukiellot ja salassapitosopimukset. Kysyimme Tekniikan Akateemiset TEKin lakimiehiltä Emma Aholta ja Mikaela Karavokyrokselta, millaisiin sopimuksiin kannattaa suostua uuteen työpaikkaan mennessä ja mitä muuta kannattaa pitää mielessä työpaikkaa vaihtaessaan. Lue lisää haastattelustamme. 

Tämä on Ornamon kooste kuluneen kuukauden kuulumisista. Kerromme aina kuun vaihtuessa, mitä kaikkea Ornamossa on tapahtunut.

#ornamotekisentaas
#vainornamonjutut