Ornamon Teosmyynti kasvoi kaikilla mittareilla

Teosmyynnin avasi Ornamon hallituksen jäsen, tekstiilitaiteilija Laura Isoniemi (oikealla). Parhaiten myivät tänä vuonna muotoilija Camilla Mobergin teokset (lasivalaisimet kuvan keskellä etualalla). Kuva: Atte Leskinen

Ornamon maaliskuussa järjestämään Teosmyyntiin osallistui tänä vuonna ennätykselliset 143 ornamolaista taiteilijaa. Näyttelystä myytiin yhteensä 153 teosta 68 taiteilijalta. Kokonaismyynti oli 139 000 euroa. Ornamon 35 prosentin välityspalkkiolla katetaan näyttelyn tuottaminen. Ornamo ei tee tapahtumalla voittoa.

Myynnin Top 10 -joukon kärkeen nousi Fiskarsin ruukissa työskentelevä lasimuotoilija Camilla Moberg. Häneltä myytiin kaikki näyttelyssä olleet lasivalaisimet mukaan lukien varateokset. Muut Top 10 taiteilijat olivat: Jouko Kärkkäinen, Riitu Uosukainen, Anni Paunila, Paula Pääkkönen, Pasi Kärkkäinen-Tunkelo, Helmi Remes, Irina Pått, Reetta Hiltunen ja Riitta Talonpoika.

Yksityisasiakkaiden ostot kasvoivat huomattavasti aiempaan verrattuna. Ornamon Teosmyynti tavoitteli tänä vuonna uudenlaista asiakaskuntaa markkinoinnin avulla. Uusina kanavina otettiin mukaan paikallinen radiomainonta sekä maksullinen artikkeli maan suurimmassa ruotsinkielisessä sanomalehdessä. Entiseen tapaan näyttelyä markkinoitiin metron digitauluissa, mainoksilla suomen- ja ruotsinkielisissä sanomalehdissä, aikakauslehdissä, Helsingin ja lähialueiden paikallislehdissä, eri medioiden menovinkeissä sekä Ornamon omissa kanavissa. Lisäksi tehtiin aktiivista mediaviestintää julkaisemalla useita tiedotteita ja kontaktoimalla suoraan mediaa. Ornamon jäseniä kannustettiin myös omaan viestintään somekoulutuksen avulla. Teosmyynti sai näkyvyyttä mm. YLE:n Aamu-tv:ssä, jossa somemarkkinoinnista keskustelivat muotoilija Marianne Huotari ja Ornamon taiteen asiantuntija Miisa Pulkkinen.

”On hienoa nähdä, miten tapahtuman taiteellinen taso nousee joka vuosi, ja mukaan tulee aina myös uusia tekijöitä. Kannustaisin jäseniä tuomaan näyttelyyn entistä enemmän myös käyttötaidetta. Yksityiset asiakkaat ovat kiinnostuneita kotiensa sisustamisesta. Uniikkiin designiin ollaan valmiita sijoittamaan, koska sen arvo on helppo ymmärtää tekniikoiden ja materiaalien kautta. Eikä sitä saa tavaratalosta”, Ornamon projektipäällikkö Petra Ilonen huomauttaa.

Ilonen on huomannut Teosmyynnin asiakkaiden kanssa keskustellessaan, että nämä ovat kiinnostuneita tekniikoista ja tuntevat taideteollista perinnettä.

”Kerromme asiakkaille käsin tekemisen ja suunnittelun taidoista, jotka herättävät valtavasti kiinnostusta. Kannattaa myös huomioida, että joka vuosi samaan aikaan Kaapelilla oleva Taidemaalariliiton Teosvälitys myy yksinomaan seinälle ripustettavia maalauksia. Niitä ei tulla meidän näyttelystämme varta vasten etsimään. Asiakkaat ovat kiinnostuneita taideteollisuuden perinteistä. Meidän alamme taiteilijoiden kannattaa tuoda soveltavan taiteen osaamistaan esille, koska sillä erotumme visuaalisen taiteen kentästä”, Ilonen jatkaa.

Tapahtumaan osallistuneiden jäsenten listan voi katsoa täältä.

Näyttelyn teosasettelun suunnitteli Teosmyynnin galleristi Clarice Finell, joka vastasi myös asiakaspalvelusta, opastetuista kierroksista ja myynnistä. Tuottajana toimi Katja Kotikoski ja projektipäällikkönä Petra Ilonen. Näyttelyn ripustustiimissä olivat museomestari Pasi Ruokosen johdolla Andreas Behn-Eschenburg, Katja Koskela ja Daavid Varner. Ornamossa viestinnästä vastasi Tuula Toivio ja markkinoinnista Minna Borg.

Tapahtumaa sponsoroivat Arktis Furniture, Astra Wines/Bernard-Massard ja Lindström.

 

Ornamon Teosmyynnin kehitystä kuvaavasta kaaviosta näkyy, että vuonna 2019 yksityisasiakkaiden määrä on kasvanut ja valtion taideteostoimikunnan ostojen määrä vähentynyt.