Perinnettä haastamassa

Tekstiilitaiteilija Deepa Panchamia työhuoneellaan Fiskarissa. kuva: Anni Koponen
Tekstiilitaiteilija Deepa Panchamia työhuoneellaan Fiskarissa. kuva: Anni Koponen

Tekstiilitaiteilija Deepa Panchamia haluaa töillään haastaa perinteisiä näkökulmia tekstiiliin. ”Perinteisesti tekstiilit nähdään kaksiulotteisina. Minä pyrin tekemään tekstiilistä materiaalia veistoksille ja saamaan teoksiini kolmiulotteisen vaikutelman”, Panchamia kuvailee. ”Teoksissani ei ole oikeaa tai nurjaa puolta, vaan teos on jatkuva muoto”.

Panchamian taide perustuu toistolle. Teokset syntyvät käsityönä pala palalta, toistuva pinta muuttuu laajaksi rakenteeksi ja luo teokselle muodon.

”Kolmiulotteinen vaikutelma tulee omasta tekniikastani: tavasta jolla ompelen, taittelen, tai laskostan kangasta.”

”Jotkut tekstiiliä veistosmateriaalina käyttävät taiteilijat hyödyntävät teoksissaan esimerkiksi metallia tai puuta niin, että teoksen rakenne muodostuu vahvempien materiaalien pohjalle. Oma sääntöni on, että käytän ainoastaan kangasta”.

Taiteilija kiinnostui tekstiilistä siksi, että sen työstämiseen ei ole valmiiksi asetettuja sääntöjä, vaan säännöt saa luoda itse. ”Esimerkiksi keramiikan ja lasin kanssa työskennellessä täytyy noudattaa erilaisia tekniikoita, jottei työ räjähdä käsiin, ja puun ja metallin työstämiseen tarvitaan tiettyjä työvälineitä. Tekstiili sen sijaan on vapaata”, Panchamia toteaa.

”Inspiroidun tekstiilistä materiaalina. Siitä, mitä kaikkea voin tehdä sen kanssa. Kun katson tekstiiliä, mietin heti erilaisia tapoja työstää sitä”.

Deepa Panchamian työ The Growing Square on esillä Ornamon ja Designmuseon juhlanäyttelyssä Enter and Encounter – Kutsu huomiseen. Designmuseo 24.3.–22.10.2017. The Growing Square on osa matematiikasta inspiraationsa saaneiden tekstiiliteosten sarjaa. Teos koostuu tuhansista erikokoisista ja eri materiaaleista käsityönä yhteen ommelluista kuutioista, jotka yhdessä muodostavat monitahoisen muodon. Teos pohjautuu jatkuvaan toistoon ja sitä on tarkoitus jatkaa loputtomasti.

Teksti: Saara Argillander