Saana ja Olli on modernin yrittäjyyden malliesimerkki

Ornamo-palkintoehdokkaat Saana Sipilä ja Olli Sallinen. Kuva: Anni Koponen

Saana ja Olli edustavat modernia yrittäjyyttä: Menestyksen taustalta löytyy yrityskiihdyttämö, mentorit, vahva henkilöbrändi, sosiaalinen media ja vahva visio.

Paljon on muuttunut Saana Sipilän ja Olli Sallisen elämässä seitsemässä vuodessa. Yritysidean taustalla oli ensimmäisen yhteisen kodin sisustamisen yhteydessä herännyt ongelma: omaa silmää viehättäviä, vastuullisesti tuotettuja sisustustekstiilejä ei tuntunut löytyvän Suomesta.

Nyt toiminta on laajentunut kaikki kodin alueet kattavaksi sisustustekstiilimallistoksi, julisteiksi ja postikorteiksi sekä tusinaksi yhteistyöprojekteja Suomessa ja ulkomailla. Pariskunta on pokannut Saana ja Olli -merkilleen useita palkintoja, kiertänyt kansainvälisiä muotoilutapahtumia ja myyjäisiä ja suunnitellut blogihitiksi muodostuneen mattomalliston.

Menestys on tulosta huolella suunnitellusta yritysideasta ja uskalluksesta pyytää apua. Yrityskiihdyttämöohjelma ja mentorit auttoivat nuoret yrittäjät alkuun. Matkan varrella apua on saatu niin omilta kavereilta kuin kokeneilta muotoilijoiltakin, kuten vaatealan konkarilta Samu-Jussi Koskelta kuin Globe Hopen Seija Lukkalaltakin.

Saana ja Olli: Villi pohjola. Kuvaaja: Unto Rautio
Saanan ja Ollin Villi pohjola -tyynymallisto. Kuva: Unto Rautio

Tuotteet on tehty kestämään

Saanan ja Ollin tekstiilituotteet syntyvät ekologisesta hampusta. Luonnonkuidusta valmistettu kangas on peräisin Romanian ja Unkarin raja-alueella sijaitsevalta, perheyrityksen tehtaalta, jossa on töissä 40 työntekijää. Kankaat painetaan Aitoossa ja ommellaan Keikyällä ja Turussa, josta ne saapuvat Turkuun tarkastettaviksi, laputettaviksi ja pakattaviksi. Julisteet ja kortit painetaan Kaarinassa.

”Monet suunnittelijat väittivät, ettei Suomesta löydy tekstiilialan alihankintapaikkoja. Vaati jonkin verran salapoliisityötä päästä ammattitaitoisten valmistuspaikkojen jäljille, mutta nykyään voimme nukkua yömme hyvin, koska tiedämme, ketkä tuotteemme valmistavat.”

Saanan ja Ollin kädenjälki on helposti tunnistettavissa. Värimaailma on skandinaavisen puhdas ja kuvakieli lainaa folkloristisesta perinteestä ja luonnon maisemista.

Seitsemän vuoden aikana Sallinen ja Sipilä ovat todistaneet myös yrittäjyyden maineen muutoksen. “Nyt keskiössä ovat nimenomaan sellaiset teknologia-alan yritykset, jotka voidaan helposti skaalata kansainvälisille markkinoille. Räjähtävään kasvuun tähtääviä yrityksiä on kuitenkin vain murto-osa. On tärkeää säilyttää myös pienyrityksille luodut tukirakenteet.”

Kaupallista, vaan ei tehdasmaista

Myynnillisyys ja kansainvälisyys ovat olleet Saanan ja Ollin tarinassa vahvasti mukana Padasjoen mökistä saakka. “Kaupallistuminen on edellytys sille, että voimme tehdä tätä työtä. Leipä pitää saada pöytään”, Sipilä sanoo. Se onkin onnistunut, sillä varsinaista myyntityötä ei nykyisin tarvitse liiemmin tehdä.

Yrityksen kasvattaminen on selkeä tavoite. Tehdasmaisuus on kuitenkin pariskunnasta vieraannuttava ajatus. ”Saana ja Olli on vahvasti sidottu itse tekemisen kulttuuriin ja meihin henkilöinä, että emme näe, että merkki voisi toimia tehdasmaisesti tai toisen omistajan käsissä”, Sallinen sanoo.

Sipilän ja Sallisen Mum'sille suunnittelema Koko iäksi -matto. Kuva: Suvi Kesäläinen.
Sipilän ja Sallisen Mum’sille suunnittelema Koko iäksi -matto. Kuva: Suvi Kesäläinen.

Ornamon hallituksen perustelut Saanan ja Ollin Ornamo-palkintoehdokkuudelle:

“Saanan ja Ollin tuotanto edustaa vastuullista, laadukasta ja kestävää suomalaista muotoiluperinnettä energisellä ja tarttuvalla otteella. Pienen yrityksen toiminta on kehittynyt määrätietoisesti: ilo ja arvostus suomalaista kansanperinnettä kohtaan heijastuvat läpi koko yrityskuvan. Myyntiä yrityksellä on Suomen lisäksi jo 12 maassa. Saanan ja Ollin kaltaisia menestystarinoita suomalainen pientuotanto ja -teollisuus kaipaavat enemmän.“

Kuka?

Saana Sipilä, synt. 1986 muotoilija (AMK) 2011, Turun ammattikorkeakoulu
Olli Sallinen, synt. 1983, muotoilija (AMK) Turun ammattikorkeakoulu

Saana ja Olli -merkki on tunnettu kotimaisen ja läpinäkyvän tuotannon suosimisesta. Kankaat tulevat valikoiduilta, vastuullisesti toimivalta toimittajalta Euroopasta, kaikki muut materiaalit ja tuotanto ovat sataprosenttisesti Suomessa.

Teksti: Aurora Airaskorpi
Haastattelu on julkaistu Ornamon lehdessä 1/2016. Lue Saanan ja Ollin koko haastattelu Ornamon sähköisestä lehdestä jäsenpalvelusivuilta. 

Aiheeseen liittyvä sisältö

Artikkeli

Kiertotalous haastaa muotoilijat muutokseen

Kuinka yhdistetään suomalainen huippumuotoilu, resurssiviisaus ja innovatiiviset toimintamallit? Entä kuinka kestävistä palveluista saadaan houkuttelevia? Muotoilunpäivän seminaarin puhujat avaavat näköaloja kestävään…

Lue lisää
Blogi

Kestävät ratkaisut tarvitsevat muotoilua

Ornamon toiminnanjohtaja Salla Heinänen pohtii, miten luonnonvarojen väheneminen, väestönkasvu ja ilmastonmuutos pakottavat yhteiskunnat muuttumaan tehokkaammiksi ja vähäpäästöisemmiksi. Resurssien viisas käyttö on nousemassa kansainväliseksi kilpailuvaltiksi: toisin…

Lue lisää
Blogi

Muotoilijoita tarvitaan pelastamaan maailma

Michael Lettenmeier kaipaa muotoilijoita mukaan kehittämään resurssiviisasta maailmaa. Kaivataan uusia ratkaisuja asumiseen, liikkumiseen ja syömiseen, jotta suomalaisten materiaalijalanjälki saadaan putoamaan…

Lue lisää