Suomalainen taidekäsityö esittäytyi hienossa valossa Pariisin Révélations-biennaalissa

Spazio Nobile -gallerian osasto Révélations-biennaalissa esitteli suomalaisia ja keskieurooppalaisia taiteilijoita. Kuvassa teoksia esillä näyttelyssä.
Spazio Nobile -gallerian osasto Révélations-biennaalissa esitteli suomalaisia ja keskieurooppalaisia taiteilijoita. Kuva: Miisa Pulkkinen

Suomalaisilla taiteilijoilla ja muotoilijoilla oli viime viikonvaihteessa näytön paikka taidekäsityön huipulla Pariisin Révélations -biennaalissa. Grand Palais -messuhallissa Pariisin sydämessä töitään esitteli 450 taiteilijaa 30 maasta. Kävijöitä tapahtuma vetää yli 40 000 vain neljän aukiolopäivänsä aikana. WCCE:n juhlanäyttelyyn osallistuivat Kristiina Nyrhinen ja Tarja Tuupanen. Brysseliläisen Spazio Nobile -gallerian osastolla oli liuta suomalaisia taiteilijoita sekä muotoilijoita. Millainen kokemus oli, ja oliko Révèlationista hyötyä? Tapasimme suomalaisosallistujia Pariisissa.

Korutaiteilija Tarja Tuupanen (vasemmalla) ja tekstiilitaiteilija Kristiina Nyrhinen WCCE:n Crafting Europe -näyttelyssä Révélations-biennaalissa. Taustalla Nyrhisen Primavera-tekstiiliteos. Kuva: Miisa Pulkkinen

Taidekäsityöorganisaatio World Craft Council Europe (WCCE) järjesti loppukesällä 2018 avoimen haun 40-vuotisjuhlanäyttelyynsä. Suomalaishakemusten korkea taso ja runsas määrä herätti myönteistä huomiota ja Ornamoon kantautui kehuja organisaation pääkonttorista Irlannista.

Yli sadasta hakijasta Crafting Europe -näyttelyyn valikoituivat mukaan Ornamon jäsen, tekstiilitaiteilija Kristiina Nyrhinen ja korutaiteilija Tarja Tuupanen. Nyrhisen teoksista valittiin mukaan läpikuultava silkkiorganzateos Primavera. Kiveä ja marmoria työstävä Tuupanen esitteli näyttelyssä teoksen Baking Pin, jonka materiaali on keittiövälineissä käytetty marmori.

Suomalaistaiteilijoiden teokset herättivät suurta kiinnostusta ja ihastusta. Molempien mielestä Révélationsiin kannatti ehdottomasti osallistua. Tila on komea ja osastot tyylikkäästi rajattu puurimoilla, jotka vielä tuoksuvat uutuuttaan. Kristiina Nyrhinen näki teoksensa kirjaimellisesti uudessa valossa, sillä Grand Palais’ssa taide kylpee aamusta iltaan kauniissa luonnonvalossa.

”Tämä on erinomainen mahdollisuus ja tilaisuus. Olen katsonut työtäni uusin silmin. Valo tuo läpikuultavuuden idean esiin parhaalla mahdollisella tavalla. Olen nähnyt uuden valon, konkreettisesti”, hymyilee Nyrhinen tyytyväisenä.

”On hienoa, kuinka näyttely tavoittaa niin suuren yleisön lyhyessä ajassa. Pidän siitä, että tänne oli avoin haku ympäri Eurooppaa”, komppaa Tuupanen.

Fine craft, muotoilu tai nykytaide – onko määritelmällä väliä?

Keskustelu kääntyy näytteillä olevien esineiden määritelmiin, sillä Révélations on brändätty omaperäisesti fine craft ja creations -tapahtumaksi. Brittiläisen Craft Councilin järjestämät Collect-messut puolestaan esittelevät modernia taidekäsityötä ja muotoilua. Design Miami -messut esittelevät muotoilua sekä Miamissa että Sveitsin Baselissa. Käsitteitä on monta: taidekäsityön ja muotoilun lisäksi puhutaan materiaalilähtöisestä taiteesta, taideteollisesta taiteesta ja uniikista muotoilusta tai designista – tai ihan puhtaasti nykytaiteesta. Taustalla on historiallinen jako fine artsin (kuvataide) ja applied artsin (soveltava taide) välillä.

Nyrhisen ja Tuupasen mielestä rajat voisi jo unohtaa.

”Koulutuksessa pyritään rajojen rikkomiseen. Ehkä uusi sukupolvi ei enää anna rajoitusten määrittää itseään ja taidettaan”, toivoo Tuupanen.

Nyrhinen kokee, että fine arts / applied arts -jaottelu on Suomessa jo hälvennyt. Hän nostaa esimerkiksi Kuvataideakatemiasta valmistuneita taiteilijoita, joista moni tekee tekstiilitaidetta. Määrittelyillä on toki merkitystä kunkin taiteilijan ammatilliselle identiteetille, mutta messujen asiakkaat – galleristit ja keräilijät, joita Révélationsissa on yli kolmannes kävijöistä – löytävät haluamansa taiteilijat ja teokset lokeroinnista riipumatta.

”Taide menee aina edellä ja määrittelyt tulevat perässä”, toteaa Nyrhinen.

Spazio Nobile -galleria on nyt Suomen asialla

Muotoilija ja taiteilija Päivi Rintaniemi teoksensa vierellä. Keep Your garden Alive -näyttely Suomen Ranskan-instituutin tiloissa on osa Révélations-biennaalin satelliittiohjelmaa. Kuva: Miisa Pulkkinen

Belgialainen galleristi ja kustantaja Lise Courier on todellinen Suomen ystävä. Hänen Pro Materia -konsultointiyhtiönsä julkaisee TL Magazine -taidejulkaisua, ja vuodesta 2016 hän on pyörittänyt omaa Spazio Nobile -galleriaa Brysselissä. Suomi on hänelle tuttu monilta matkoilta. Uusin Suomi-projekti on Suomen Benelux-instituutin kanssa tuotettu ja instituutin johtajan Kati Laakson kanssa kuratoitu The Finnish Season Spring-Summer 2019 -näyttelysarja. Révélations-biennaalin ohjelmassa nähtiin Suomen Ranskan-instituutin tiloissa Keep Your Garden Alive -näyttely, jossa on mukana 18 taiteilijaa ja muotoilijaa Suomesta: Inka Bell, Johanna Gullichsen, Antrei Hartikainen, Mari Isopahkala, Renata Jakowleff, Harri Koskinen, Veera Kulju, Tero Kuitunen, Laura Laine, Päivi Rintaniemi, Kristina Riska, Sami Ruotsalainen, Teemu Salonen, Perttu Saksa, Kustaa Saksi, Caroline Slotte, Heikki Viinikainen ja Man Yau.

Révélations-biennaalissa Spazio Nobilella oli kaksi osastoa. Formosa keskittyi Taiwaniin ja Keep Your Garden Alive -osasto yhdisteli suomalaisten ja keskieurooppalaisten taiteilijoiden teoksia. Tasokkaat messuosastot on huomattu, ja niistä kirjoitettiin viikonloppuna muiden muassa Le Monde -sanomalehdessä.

Ornamon jäsen, muotoilija ja taiteilija Päivi Rintaniemi osallistui messuille Pariisissa. Amforan perustaja, palkittu ja tunnustettu Rintaniemi on kokenut messukävijä, joka on kiertänyt 1990-luvulta lähtien säännöllisesti niin Japanin kuin Euroopan keskeisiä tapahtumia.

”En olisi pystynyt toimimaan vain Suomessa. Brändin ja tunnettuuden saaminen on vaikeaa”, sanoo Rintaniemi.

Messuilla on käynyt niinkin, että suomalainen sisäänostaja on tullut neuvottelemaan Amforan tuotteista. Sama ihminen oli kieltäytynyt, kun Rintaniemi esittäytyi Helsingissä. Messuilla merkittävimpiä ovat luonnollisesti kontaktit kansainvälisiin asiakkaisiin, joita ovat olleet mm. The Conran shop Euroopassa ja Actus-interior Japanissa. Yksi uran käännekohtia on ollut italialaisen Faenzan kansainvälisen keramiikkamuseon 58° Premio Faenza -pääpalkinto 2013.

”Joskus on tehtävä käännös maailmalle.”

Nyt Rintaniemi keskittyy kuvanveistoon. Kolmivuotinen valtion taiteilija-apuraha 2003 antoi mahdollisuuden keskittyä taiteelliseen työskentelyyn. Galleriayhteistyö esimerkiksi Spazio Nobilen kanssa antaa kimmoketta omaan työskentelyyn, Rintaniemi kertoo.

Kansainvälinen läpimurto, ja kuinka se onnistuu

Kuinka suomalainen muotoilija tai taiteilija pääsee mukaan tärkeille messuille tai gallerioiden näyttelyihin? Sitä kartoitetaan juuri alkaneessa Ornamon ja Suomen Benelux-, Ranskan- ja Saksan-instituuttien yhteisessä Making the Market -hankkeessa, jonka tavoitteena on raivata suomalaisille pysyvä paikka Keski-Euroopan taidekäsityömarkkinoilta. Tulossa on lukuisia näyttelyitä instituuttien toiminta-alueilla, valmennus- ja sparrausmateriaalia sekä tapahtumia. Kuten kokeneet messukävijät Kristiina Nyrhinen, Tarja Tuupanen ja Päivi Rintaniemi toteavat, oikopolkuja maailmalle tulee vastaan harvoin. Kansainvälisen uran luominen on raakaa työtä. Rintaniemi peräänkuuluttaa etenkin suunnitelmallisuutta ja pitkäjänteisyyttä. Muotoilijan koulutus auttaa yllättävälläkin tavalla.

”Omalla polullani on ollut paljon apua koulutuksesta, joka perustuu havaintojen tekemiseen. Se on ollut tärkeä väline sille, että asiakastapaamisissa osaa havainnoida ja tarkkailla toisen reaktioita.”

Nyrhinen ja Tuupanen uskovat, että kontakteja kannattaa aina solmia. Révélationissa he ovat tutustuneet muiden muassa galleristeihin ja Tuupanen esimerkiksi sai teoksensa kuljetuksen Pariisiin järjestymään paikallisen tuttavan avulla. Siitä huolimatta auttaisi, jos suomalaiset taidekäsityön tekijät saisivat Suomesta järjestelmällisesti messuavustusta matkoihin ja teoskuljetuksiin.

”Kyllä me matkustaa osataan ja kontaktoidakin”, vakuuttavat Nyrhinen ja Tuupanen yhteistuumin.

Teksti: Miisa Pulkkinen