Muotoilija on tulkki ihmisten ja teknologian välillä

Timo Yliluoma, kuva: Suunto

Nuorena korkeushyppääjä, nyt älykkäiden kellojen suunnittelija. Timo Yliluoma on teollinen muotoilija ja Suunnon Lifestyle and watches-yksikön pääsuunnittelija. Hän käy työssään tiivistä dialogia markkinoinnin ja tuotehallinnan kanssa. Perfektionisti käy joskus tiukkaakin kädenvääntöä pitääkseen kiinni näkemyksistään. 

”Lähden suunnittelemaan uutta tuotetta kuvanveiston keinoin. Aluksi pohdin vain mittasuhteita ja materiaaleja. Kun siirryn yksityiskohtiin, minusta tulee perfektionisti.

Inhouse-muotoilu on tiivistä yhteistyötä markkinoinnin, projektipäälliköiden, tuotehallinnan, ja insinöörien kanssa. Tässä joukossa joudun usein taistelemaan yksityiskohtien puolesta. En suunnittele tuotteita vain siksi, että niitä olisi helppo valmistaa, vaan siksi, että ne tuottaisivat mahdollisimman suurta arvoa käyttäjälleen. Tehtäväni on vartioida tuotteiden esteettistä laatua ja toimia tulkkina ihmisten ja teknologian välillä.

Muutama vuosi sitten olin pahasti jumissa suunnitelmieni kanssa. Paineet projektitiimin kanssa olivat kovat. Lähdin toimistosta liikkeelle, kävin kiertelemässä taidenäyttelyissä. Emotionaalinen taidekokemus rohkaisi minua haastamaan insinöörien esittämiä teknisiä ratkaisuja. Lopulta yhdessä suunnittelemalla onnistuimme luomaan kaikkia miellyttävän lopputuloksen.

Uuden tuotteen suunnittelu voi käynnistyä esimerkiksi niin, että saan jonkin idean ja yritän saada sen läpi meillä täällä Suunnossa. Silloin tuotehallinta pitää saada innostumaan ideasta. Pelkkä käsien heiluttelu ei riitä. Paras tapa on laatia ideasta havainnollinen prototyyppi. Toinen polku on, että tuotehallinta lähestyy markkinatutkimusten ja laskelmien kanssa ja pyytää toteuttamaan jonkin toimeksiannon.

Puettava ja kannettava teknologia ja oman hyvinvoinnin mittaaminen, quantified self-ajattelu esittävät yhä uusia vaatimuksia tuotteille.

Pystyn toteuttamaan luovuuttani, vaikka työnantajan palveluksessa joudunkin ottamaan hyvin paljon huomioon myös kaupalliset näkökohdat. Se kuuluu luonnollisena osana muotoilijan työhön. Tältä osin taiteilijan asema on erilainen kuin muotoilijan.

Markkinat, joilla Suunto pelaa, ovat muuttumassa. Kilpailu kovenee. Puettava ja kannettava teknologia ja oman hyvinvoinnin mittaaminen, quantified self-ajattelu asettavat yhä uusia vaatimuksia tuotteille. Samalla haluamme muuttua vain esineitä valmistavasta firmasta palvelufirmaksi. Kello on jo mukana arvontuotannossa niin, että se on yksi monista kulkuvälineistä asiakkaalle arvoa tuottavaan palveluumme. Tämä palvelu on pilvessä ja nykyisin saavutettavissa lähes millä tahansa älylaitteella.

Ensimmäisen muotoilupalkinnon voitin opiskelijakollegan kanssa. Suunnittelimme pyörän ajovalon, joka perustui magneettiseen induktioon, painettavaan elektroniikkaan ja johtavan musteen käyttöön taipuisalla kalvolla. Olen senkin jälkeen saanut palkintoja, mutta palkinnon saamista paremmalta tuntuu nähdä oma tuotteensa ihmisten käytössä.

Uusin suunnittelemani tuote on Kailash-kello, joka on tarkoitettu matkailijoiden käyttöön. Seikkailulokista näkee muun muassa yhteenvedon maista ja kaupungeista, johon on kellon kanssa matkannut. Kello kerää jatkuvasti dataa käyttäjänsä seikkailuista. Tuote on suunniteltu ja valmistettu Suomessa.

Suunto valmistaa edelleen suurimman osan tuotteista kotimaassa. Muutama vuosi sitten itse asiassa palautimme osan tuotannosta kotimaahan laadunvarmistuksen vuoksi. Pelkkä edullisuuden perässä juokseminen johti laatuongelmiin.”

Kuka?

Timo Yliluoma
Suunnon Watches and lifestyle-yksikön pääsuunnittelija.
Ollut Suunnolla töissä lähes 10 vuotta.
Valmistunut Lahden Käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksesta mallinrakentajaksi.
Suorittanut Aalto-ylipistossa taiteen kandidaatin tutkinnon teollisesta muotoilusta.

Teksti: Päivi Lehto-Trapnowski

Aiheeseen liittyvä sisältö