Muotoilija, miten suojaat luovan työsi tuloksia?

Muotoilualan ammattialaiset Jukka Jokiniemi, Elina Helenius, Vertti Kivi ja Johanna Vuorio kertovat, mitä aineettomat oikeudet merkitsevät heidän työlleen. Kuva: Anni Koponen.

Pyysimme neljää muotoilualan ammattilasta kertomaan, miten he suojaavat luovan työnsä tuloksia, ja mikä rooli aineettomien oikeuksien hallinnalla on heidän bisneksessään. Sopimusten voima kävi keskusteluissa selväksi, samoin erilaisten suojamuotojen tuoma uskottavuus.

Millaisia sopimuksia teette tuotteidenne oikeuksista? Oletteko joutuneet reagoimaan rikkeisiin?

VERTTI KIVI: Asiakkaillamme on hyvin erilaisia tarpeita – riippuen esimerkiksi siitä suunnittelemmeko heille lentokoneen tai hotellin sisustusta vai tuotteita. Sovellamme sopimuspohjaamme tapauskohtaisesti ja muokkaamme sitä aina ammattilaisen kanssa. Meille kipukohta on se, jos asiakas ostaa tilasuunnittelun yhteen kohteeseen, mutta monistaakin sen kolmeen – monistaminen on okei, mutta ylimääräisistä neliömetreistä pitää maksaa.

ELINA HELENIUS: Myyntitilanteessa luovutan asiakkaalleni käyttöoikeuden. Hän saa oikeuden valmistaa ja myydä suunnittelemaani tuotetta. Tekijänoikeuden eli copyrightin pidän aina itselläni. Juuri tämän määrittelen kirjalliseen sopimukseen. Kokemus on osoittanut, että kirjallinen sopimus myyjän ja ostajan välillä on ainut, mihin voi vedota ja luottaa, jos eteen tulee oikeusrikkomuksia.

Kokemus on osoittanut, että kirjallinen sopimus myyjän ja ostajan välillä on ainut, mihin voi vedota ja luottaa, jos eteen tulee oikeusrikkomuksia.

JOHANNA VUORIO: Meillä on rekisteröity tavaramerkki Nikari-nimelle. Tavaramerkki antaa luotettavan ja uskottavan kuvan toiminnastamme. Lisäksi se suojaa nimeämme ja tuotteitamme pahimmilta kopioylilyönneiltä. Pienenä ja kansainvälisesti nuorena yrityksenä emme millään pysty estämään kaikkea kopiointia, mutta meille tärkeimmillä markkinoilla olemme tavaramerkkimme tunnettuuden kautta vahvempia.

JUKKA JOKINIEMI: Yhteistyösuhteissamme käytämme Ornamon sopimuspohjaa, ja jotkut suunnittelijoistamme ovat olleet sitä asiantuntijoina jopa laatimassa. Sopimuksemme on luonteeltaan hyvin suunnittelijaystävällinen, varma ja luotettava. Luottamus suunnittelijan ja valmistajan välillä on kaikkein tärkeintä: meillä suunnittelijat saavat nähtäväkseen tuotekustannukset ja myyntiluvutkin niin halutessaan. Valaisimet ovat pienivolyymisia tuotteita eikä kansainvälinen markkina ole kopioinnin kannalta erityisen herkkä. Lokki-valaisimesta olemme nähneet kopioita, mutta niitä oli niin vähän, ettemme lähteneet puuttumaan asiaan.

Luottamus suunnittelijan ja valmistajan välillä on kaikkein tärkeintä.

 

Vertti Kivi

Työ: Head of design yrityksessä dSign Vertti Kivi & Co. Yrityksessä 20 työntekijää ja yli 1 000 toteutettua kohdetta.
Motto: ”Hyvä design on viesti tulevaisuudesta.” Haluamme yhä nopeammin yhä korkeammalle.

Johanna Vuorio

Työ: Nikari Oy:n toimitusjohtaja, pienessä yrityksessä työn sisältö vaihtelee laajasti päivittäin.
Motto: Minulla ei ole vakiomottoa – jokainen päivä tarvitsisi eri moton.

Elina Helenius

Työ: Ammatinharjoittaja Studio Elina Heleniuksessa, tekee tekstiili-, pinta- ja värisuunnittelua sekä konsultointia.
Motto: ”Kauneus ei tee kenellekään pahaa, eikä sitä ole maailmassa liikaa.”

Jukka Jokiniemi

Työ: Innolux-valaisinten valmistaja ja perustamansa Innojok-yrityksen toimitusjohtaja.
Motto: ”Rakkaus tuottamiseen ja tekemiseen yhdessä kovan ammattitaidon kanssa kantaa suomalaista muotoilua kansainvälisillä markkinoilla”, kuten joku kuuluisista muotoilijoistamme on sanonut.

Lue artikkeli kokonaisuudessaan Ornamon jäsenlehdestä 3/16.

Ornamon lehdessä muotoilijat kertovat, miten he hinnoittelevat aineettomat oikeudet, miten he rajaavat oikeuksien käytön ja miten ovat suojanneet immateriaalioikeuksiaan (vain jäsenille, vaatii kirjautumisen).

 

Ornamon lakimies Iiris Adenius kertoo  kannattavasta yrittämisestä IPR:n näkökulmasta Helsinki Design Weekin ammattilaistapahtumassa Showroomissa 7.9. ja 9.9. Tietoiskussa mukana myös Tekniikan akateemiset TEKin Kenttä- ja järjestöyksikön johtaja Joel Salminen kertomassa, miksi yrittäjän kannattaa olla ammattiliiton jäsen.
Lisätietoa tapahtumasta.

Lisätietoa aineettomista oikeuksista myös jäsensivuiltamme www.ornamo.fi/fi/palvelu/aineettomat-oikeudet/ (vain jäsenille, vaatii kirjautumisen).

 

Teksti: Meri Eskola

Aiheeseen liittyvä sisältö

Blogi

IPR-strategia tuo kilpailuetua

Voisiko aineeton omaisuutesi tuottaa elinkaarensa aikana enemmän tuloja, jos se olisi suojattu oikein, kysyy Ornamon lakimies Iiris Adenius. Immateriaalioikeuksilla, tai…

Lue lisää
Blogi

Materiasta aineettomuuteen – ja takaisin

Ornamon asiantuntija Asta Boman-Björkell pohtii muotoilun ja materian tulevaisuutta. Siirrymmekö omistamaan vain rakkaimmat superesineemme ja vuokraamaan tai 3D-printtaamaan muut? Muotoiluosaaminen…

Lue lisää
Teema

Aineetonta arvoa muotoilusta

Aineeton arvonluonti on taloudelle ja liiketoiminnalle yhä merkittävämpää suhteessa hiipuvaan aineelliseen arvonluontiin. Aineettomia oikeuksia tuottavana toimialana muotoilu on aineettoman arvonluonnin…

Lue lisää
Teema

Kannattava yrittäjyys

Koko muotoilualan liikevaihto oli noin 10,7 miljardia vuonna 2016. Muotoilua tarjoavien palveluyritysten, muotoilutuotteita valmistavan teollisuuden sekä taideteosten luonnin lisäksi luvussa…

Lue lisää