Suuntana Japani! Ornamo yhdisti muotoilijat ja japanilaiset yritysjohtajat

Suomalainen muotoilu kiinnostaa japanilaisia yrityksiä. Japanin markkinoille pääseminen edellyttää kuitenkin muotoilijalta paikallisen yrityskulttuurin ymmärtämistä.

Joukko japanilaisia yritysjohtajia Tsubame-Sanjon alueelta vieraili Suomessa Helsinki Design Weekin aikaan syyskuussa. Ohjelmassa oli myös Aalto-yliopiston ja Ornamon järjestämä verkostoitumistilaisuus, jolla haluttiin antaa suomalaisille muotoilijoille ja muotoilun opiskelijoille mahdollisuus saada jalka oven väliin Japanin markkinoille.

Japanilaisten kanssa verkostoituminen vaatii paikallisten tapojen tuntemista, agenttina toimiva Yukako Mansikka vinkkaa. Japanilaiset yritykset ovat hierarkisia, päätöksenteko kestää pitkään ja aikataulut ovat tiukkoja. Usein kontaktihenkilö saattaa vaihtua kesken pitkällisten neuvotteluiden. Bisnesten pysähtymistä eurooppalaisten pitkän kesäloman ajaksi japanilaiset eivät ymmärrä. Lisäksi japanilaiset vaativat erittäin korkeaa laatua, mutta hinta ei saa nousta. Japanilaiset laatustandardit eroavat Mansikan mukaan EU-standardeista.

Japanilaiset yritykset ovat hierakisia, päätöksenteko kestää pitkään ja aikataulut ovat tiukkoja.

Mansikka edusti tilaisuudessa agenttina Saanaa ja Ollia. Suomalaiskaksikon tyyli viehätti keittiötuotteita ja retkeilyvarusteita valmistavan Shinetsu Worksin johtajaa Harunobu Sangoa.  Käyntikortteja vaihdettiin ja tilaisuuden jälkeen edettiin sähköpostitse. ”Pidän suomalaisesta muotoilusta sen yksinkertaisuuden ja luonnollisuuden vuoksi”, Sango sanoi.

Sanna Liimatainen esitteli seinälle kiinnitettävää tulipalon alkusammutusvälineiden säilytyskalustetta.

Sanna Liimatainen oli yksi työtään itse esitelleistä suomalaisista muotoilijoista. Hän sai japanilaiset kiinnostumaan tulipalon alkusammutusvälineille muotoilemastaan säilytyskalusteesta. ”Kun tyttäreni tabletti oli neljä vuotta sitten vähällä polttaa talon, ymmärsin, että koko maailmassa ei ole tuotetta, joka toisi sammuttimet lähelle”, hän pohjusti esittelyään.

Liimatainen kertoi esityksensä jälkeen yrittäneensä aiemminkin saada tuotteitaan myyntiin saarivaltioon. ”Japanin markkinoille meneminen ei ole helppoa, mutta japanilaiset ovat kiinnostuneita Suomesta, joten Japani on sikäli kohderyhmänä hyvä”, hän totesi.

Japanilaisten puolelta vierailun organisoi metalliteollisuutta edustava Japan Metal Houseware Industry Association. Tokion luoteispuolella sijaitseva 80 000 asukkaan Tsubame on tunnettu metalliteollisuudestaan.  Tilaisuutta isännöinyt Aalto-yliopiston teollisen muotoilun professori Severi Uusitalo vieraili opiskelijoidensa kanssa Japanissa talvella 2018. Uusitalo kertoo yllättyneensä tuolloin yritysten kiinnostuksesta ja valmiudesta ottaa jatkokehittelyyn opiskelijoiden konsepteja.

”Tuolloin kolme opiskelijoiden konseptia eteni jatkokehittelyyn. Osalla yrityksistä oli jo aiempaa kokemusta yhteistyöstä eurooppalaisten suunnittelijoiden kanssa. Yksi niistä myi tanskalaisen suunnittelijan aterinmallistoa tämän omalla nimellä”, Uusitalo kertoo.

Tärkeää on paitsi luoda kontakteja, myös ylläpitää niitä.

Ornamossa on viime vuosina vieraillut monia pohjoismaisesta muotoilusta kiinnostuneita delegaatioita erityisesti Aasian maista, kertoo Ornamon muotoilun projektipäällikkö Petra Ilonen. ”Nyt kannattaa muotoilijoiden olla nopeita ja vastata kysyntään, koska osaamistahan meillä on muillekin jakaa! Tärkeää on paitsi luoda kontakteja, myös ylläpitää niitä. Pelkkä käyntikorttien vaihtaminen ei riitä, vaan on oltava moneen otteeseen kohteliaasti yhteydessä ja muistutettava sekä olemassaolostaan että uusista saavutuksistaan”, Ilonen huomauttaa.

”Japanissa kunnioitetaan hyviä suhdetaitoja yritystoiminnassa. Kun luottamus on saavutettu, niin homma toimii. Agenttia ja Business Finlandin kansainvälistymispalveluja kannattaa kokeilla ja käyttää, koska kukaan ei yksin pysty valloittamaan uusia markkina-alueita. Yhteistyötä kannattaa tehdä myös kollegojen kanssa, jolloin voi saada parempaa näkyvyyttä ja kuluja jaettua”, Ilonen vinkkaa.

Teksti: Tuula Toivio