Taikatyökalu nimeltä briiffi

Kuva: Anni Koponen

Sopimuksenteossa Studio Tint -suunnittelutoimiston Mari Talka ja Mari Mattila-Kämäräinen vannovat perusteellisen briiffin nimeen.

Studio Tint on suunnittelutoimisto, joka on keskittynyt katu- ja urheiluvaatteisiin ja näiden kuosisuunnitteluun. Toimistolla on erikokoisia asiakkaita kotimaassa ja maailmalla. ”Tutustumme asiakkaan tarpeisiin, sillä on tärkeää ymmärtää mitä asiakas haluaa. Keskustelemme painopisteistä ja joskus näemme ulkopuolisina niitä hieman eri lailla. Taustatyöhön ennen sopimusta menee yllättävän paljon aikaa. Se herättää yleensä kysymyksiä, joista on hyvä keskustella.” Keski-Euroopassa on tavallista myydä suunnittelutyötä toimistona. Marien yhteistyö on hitsautunut symbioosiksi, jossa molemmille löytyvät roolit tapauskohtaisesti. He kokevat suunnittelutyönsä tuloksen olevan enemmän kuin kahden ihmisen työn summa. ”Olemme samanlaisessa elämäntilanteessa, molemmilla on perhe. Meillä on korkea työmoraali. Hoidamme sen minkä lupaamme ja aina ajoissa, siksi kuvio toimii ja vuorovaikutuksesta on paljon iloa.”

Sopimus tehdään, kun faktat ovat selvillä

Uuden asiakkaan kanssa ”tintit” tekevät paljon taustatyötä. Netistä löytää tietoa esimerkiksi henkilöstön vaihtuvuudesta tai omistajista. Kollegoiltakin voi kysellä. ”Pitää olla ajassa kiinni ja tutustua markkinatilanteeseen. Kerran kiirehdimme sopimusta ja sitouduimme liian tiukkaan kilpailukieltoon.”

Suunnittelusopimuksessa määritellään suunniteltavan malliston koko ja asiakasryhmä, aikataulu, tarvittavien myyntityökalujen taitto tai suunnittelu ja missä vaiheessa prosessia vastuu loppuu. Suunnittelua ohjaa briiffi, joka pureutuu tavoiteltuun loppuasiakkaaseen ja markkinaan. ”Ulkomailta saa yleensä taidokkaita ja selkeitä briiffejä”. Sopimus ja briiffi voivat myös muuttua ja tarkentua matkan varrella. Tällöin on tärkeää ylläpitää keskustelevaa asennetta. Kokemus opettaa, mutta isoissa sopimuksissa Marit käyttävät apuna lakimiestä. Studio Tint ei toistaiseksi ole myynyt palveluita royalty-sopimuksella. Heillä on työlleen hinnasto. ”Koemme, että royalty-palkkioita on vaikea valvoa, emmekä halua riidellä. Toki voisimme joskus royalty-sopimustakin harkita. Tällöin meitä kiinnostaisi esimerkiksi millaisia markkinointityökaluja mallistolle suunnitellaan.”

Ulkomailta saa yleensä taidokkaita ja selkeitä briiffejä.

Kuva: Anni Koponen

Projektit ulkomailta tulevat eri keinoin. ”Joskus olemme itse menneet tarjoamaan aika valmista konseptia ja joskus meitä kysytään aikaisempien referenssien perusteella yhteistyöhön. Alalla kaikki tuntevat lähes kaikki. The North Facen tuotepäällikön kanssa olimme työskennelleet jo aiemmin eri firmassa, kun hän halusi jatkaa yhteistyötä uudessa työpaikassaan.” Suuret ulkomaiset brändit käyttävät freelancereita isojen ja moninaisten mallistonosiensa suunnitteluun vakituisten suunnittelijoidensa apuna. Suunnittelun ostamiseen ja muodin tuottamiseen löytyy osaamista ja koulutettua työvoimaa. Organisaatiot ovat isoja ja vastuut jakautuvat monelle ammattilaiselle. Suomessa ollaan enemmän myyntivetoisia, mutta huippuammattitaitoa löytyy täältäkin. ”Uudet ideat pitää saada läpi niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Pitää olla ystävällinen ja kannustaa asiakkaita dialogiin, joka synnyttää oivalluksia ja onnistumisia.”

Studio Tint

Kalliolainen vaatesuunnittelutoimisto, jonka erikoisalaa ovat tuotteet aktiivimuodin ympärillä ja asiakkaina niin suomalaiset kuin kansainväliset merkit jättiläisistä pieniin.
Perustettu: Vuonna 2010 Helsingissä
Omistajat: Mari Talka ja Mari Mattila-Kämäräinen
Viimeaikaisia projekteja: Lämpimien untuvatakkien suunnittelu Joutsen Finlandille, The North Facen Euroopan naisten outdoor-mallistojen suunnittelu ja Haltin kunnianhimoinen brändiuudistus tuotteissa ja tuotekategorioissa.
www.tint.fi

 

Teksti: Susanna Björklund

Aiheeseen liittyvä sisältö

Teema

Kannattava yrittäjyys

Koko muotoilualan liikevaihto oli noin 3,11 miljardia vuonna 2014. Samana vuonna ala työllisti noin 19 600 ihmistä kokovuosityöllisyyden käsitteellä. Suunnittelupalveluita…

Lue lisää