Taiteeseen kannattaa sijoittaa!

Niklas Kullström, Teosmyynti 2016
Niklas Kullström, Teosmyynti 2016

Ornamon Teosmyynnin kasvava kävijämäärä ja aikaisempaa parempi myyntitulos kertovat, että taiteeseen kannattaa juuri nyt sijoittaa. Näyttelystä myytiin teoksia 43 taiteilijalta lähes 90 000 euron arvosta, enemmän kuin koskaan ennen.

Teosmyyntinäyttelyn suojelija, taiteen keräilijä Kyösti Kakkonen hankki heti avajaisista kokoelmiinsa Ritva-Liisa Pohjalaisen Onnelliset päivät -lasiteoksen sekä Irina Påttin Chips-paperiteoksen. Kakkosen mukaan taiteeseen sijoittaminen on vastuullista työtä:

“Tunnen olevani yhteisellä, kansallisella asiallamme­­ tekemällä omalta osaltani työtä, että tämä osa arvokasta kansallisperintöämme voisi säilyä Suomessa. Muihin sijoituskohteisiin verrattuna taiteella on myös esteettinen lisäarvo, josta voi nauttia milloin haluaa”, hän sanoi avajaispuheessaan.

Kyösti Kakkonen kertoi, että hankkiessaan teoksia hän vertaa teosta ja tekijää saman aikakauden tekijöihin, ei niinkään menneisiin aikoihin. Teosten arvosta puhuttaessa hän mainitsee, että materiaali ja tekotapa asettavat tiettyjä rajoja, mutta teoksen hinta on silloin oikea, kun se miellyttää sekä ostajaa että myyjää.

Olen valmis hankkimaan taidetta, kun itselle täydellinen teos tulee vastaan

Ornamo haastatteli näyttelyn yleisöä: ”Positiivinen yllätys, mahtavia teoksia!”, kuvaili kävijä, joka ei ollut aikaisemmin käynyt tapahtumassa. Kahdelle kolmasosalle kyselyyn vastanneista näyttely oli jo ennestään tuttu. Suurelle osalle vierailu on vuosittainen perinne: “Nyt joudun taas odottamaan vuoden seuraavaa Ornamon Teosmyyntiä!”. Uusista kävijöistä noin puolet oli löytänyt tapahtuman lehtimainonnan, menokoneiden ja sosiaalisen median kautta ja toinen puoli tuttujen suosituksesta tai sattumalta. Maalaustaide, keramiikka ja lasitaide kiinnostivat eniten, tekstiilitaiteen ja korutaiteen ottaessa toisen sijan. Kolmasosa vastaajista ilmoitti kaiken taiteen kiinnostavan. Hittituotteena mainittakoon Riitu Uosukaisen pienet keraamiset Tonmann -hahmot, joita olisi mennyt enemmän kaupaksi kuin taiteilijalla oli tarjota myyntiin. Myös moniin muihin teoksiin samaistuttiin niiden esteettisyyden kautta – niissä pitää olla ”se jokin” joka koskettaa, herättää mielikuvia ja mielihyvää. Teoksesta kun tulee olennainen osa kotia tai muuta tilaa. Esimerkiksi nuoren keraamikon Ville Heimalan iso seinäreliefi ihastutti ostajapariskunnan välittömästi. He nauliintuivat teoksen eteen pitkäksi aikaa, ja arvokas kauppa syntyi luontevasti heräteostoksena, osamaksulla.

Monet kävijät olivat Teosmyynnissä ostoaikeissa, mutta kun esteitä taideostoksille pyydettiin listaamaan, nousi vastaajan taloudellinen tilanne keskeisimmäksi tekijäksi (noin 40 % vastaajista). Monet kertoivat myös asunnon tilan puutteen olevan esteenä taidehankinnoille. Toiset kertoivat olevansa valmiita hankkimaan taidetta, kun itselle täydellinen teos tulee vastaan.

Teosmyynnin tason kehuttiin nousevan joka vuosi. Yleisestikin taideteolliselle taiteelle kaivattiin lisää näkyvyyttä ja ostopaikkoja. Taiteilijoilta toivottiin lisää mielikuvitusta ja uskallusta sekä ajassa kiinni olemista!

Ornamon Teosmyyntinäyttely 2017 Kaapelitehtaan Puristamossa 11.−19.3.2017!

Petra Ilonen, projektipäällikkö