Tiedote: Hiilineutraalia suunnittelua, yhdenvertaista muotoilua ja Suomi-designin kansainvälistämistä – Ornamo-palkintoehdokkaat 2020 ovat kotimaisen muotoilun edelläkävijöitä

Ornamo-palkinnon logo

Muotoilualan arvostettua tunnustusta tavoittelevat tänä vuonna sisustusarkkitehdit Hanna Gullstén ja Jari Inkinen, teollinen muotoilija Joonas Kyöstilä sekä Habitaren luova johtaja Laura Sarvilinna. Ehdokkaat ovat määrätietoisia oman tiensä kulkijoita ja muotoilun pioneereja kukin omalla alallaan. Heitä kiinnostaa muotoilun rooli kiertotalouden ja yhdenvertaisuuden edistäjänä, kuin myös kansainvälisyys ja kokeilevuus.

Ornamo-palkinnon saajan valitsee tänä vuonna kirjailija ja kuvataiteilija Rosa Liksom. Hänet tunnetaan erityisesti romaaneista Everstinna ja Hytti nro 6, joista jälkimmäinen toi Liksomille Finlandia-palkinnon vuonna 2011. Ruotsin Akatemian Pohjoismaisen kirjallisuuspalkinnon hänelle myönnettiin tänä vuonna.

Liksom tunnustautuu suureksi muotoilun ystäväksi, jonka arjessa suomalainen design on vahvasti läsnä. Häntä kiinnostaa muotoilussa etenkin funktionaalisuuden suhde estetiikkaan. Palkintoehdokkaiden työssä nousee vahvasti esiin sosiaalinen ja ekologinen vastuullisuus, jotka ovat Liksomille merkittäviä teemoja.

”Katson planeettaamme kokonaisuutena, jossa ihminen on vain yksi laji muiden joukossa. Ihmisen tuhovoima on suuri, mutta kykymme rakentaa myös ainutlaatuista. Uskon, että vahvistamalla yhteisöllisyyttä pystymme pidentämään aikaamme maapallolla”, sanoo Liksom.

Kansainvälisyys on tärkeä osa Liksomin uraa. Hänestä tuskin olisi tullut kirjailijaa tai taiteilijaa ilman lukuisia matkojaan ympäri maailman.

”Kansainvälistyminen oli minulle taiteilijana todella tärkeää. Suomessa on paljon osaamista ja ideoita, joita ei markkinoida riittävästi ulkomaille. Tässä länsinaapurimme Ruotsi on meitä paljon edellä.”

Ornamo-palkintoehdokkaisiin tutustuminen on Liksomille mieluisa haaste.

”Toivon, että pääsen yllättymään myönteisesti!”

Ornamo-palkintoehdokkaat 2020

Sisustusarkkitehti Hanna Gullstén (s. 1965) ja sisustusarkkitehti, arkkitehti Jari Inkinen (s. 1965) ovat pyörittäneet yhteistä suunnittelutoimistoa Sisustusarkkitehdit Gullstén & Inkinen Oy jo yli 30 vuoden ajan. Heidän suunnittelutyönsä jälki näkyy sadoissa toimitiloissa, hotelleissa ja ravintoloissa ympäri Suomea. Viime vuosina heidän suunnittelemien kohteiden joukkoon lukeutuvat mm. Nordean Vallilan kampusalueen ravintolamaailma, Telian uusi pääkonttori kauppakeskus Triplassa sekä Original Sokos Hotel Kupittaa. Kansainvälisiä toimeksiantoja suunnittelijapari on tehnyt niin Euroopassa kuin Venäjällä ja Aasiassa. Uudisrakentamisen lisäksi Gullsténille ja Inkiselle on tärkeää pyrkiä säilyttämään ja korjaamaan vanhoja rakennuksia ja antamaan niille uuden elämän. Suunnittelutyö on läpi vuosikymmenten nojannut vahvasti kestävän kehityksen arvoihin. Gullstén & Inkisestä tuli Suomen ensimmäinen täysin hiilineutraali suunnittelutoimisto v. 2020.

Teollinen muotoilija Joonas Kyöstilä (s. 1993) valmistui maisteriksi vuonna 2017 New Yorkin Parsons School of Designista. Parhaillaan hän asuu ja työskentelee Helsingissä yrittäjänä muotoilukonsulttina. Yhdysvalloissa hän toimi muotoilujohtajana FFORAssa, joka on pyörätuolien lisävarusteita valmistava muoti- ja lifestyle-brändi. Kyöstilä vastasi yrityksen tuoteportfolion kehittämisestä tiiviissä yhteistyössä pyörätuolikäyttäjien kanssa. Kyöstilä haluaa valjastaa muotoilun palvelemaan entistä enemmän osattomaksi jäävien ihmisryhmien tarpeita ja herättää keskustelua yhdenvertaisuudesta. Hän on myös toinen lastentuotebrändi Mooki Mellon perustajista, joka valmistaa lapsia luovuuteen kannustavia, paperimassasta valmistettuja Moby-tuoleja. Nuoresta iästään huolimatta Kyöstilä on jo saanut tunnustusta amerikkalaiselta muotoilumaailmalta voittamalla lukuisia suunnittelupalkintoja. Hänen töitään on myös ostettu Philadelphia Museum of the Artsin, Henry Ford Museumin ja Chicago Atheneumin kokoelmiin.

Habitaren luova johtaja Laura Sarvilinna (s. 1972) on vastannut vuosia tapahtuman sisällöstä ja sen kehittämisestä. Valmistuttuaan vuonna 1995 keraamikoksi, hän on työskennellyt prosessi- ja materiaalikehityksen sekä myynnin, markkinoinnin ja viestinnän tehtävissä mm. Hackmannilla, Iittalalla ja Artekilla. Vuonna 2005 Sarvilinna perusti maailman ensimmäisen muotoilun manageriyrityksen Huippu Design Managementin edustaen lukuisia muotoilijoita ja arkkitehteja etenkin kansainvälisillä markkinoilla. Yritys vastasi Sarvilinnan johdolla myös mm. Helsinki World Design Capital 2012 -hankkeen satelliittiohjelman toteutuksesta. Sarvilinna on edistänyt tehtävissään merkittävästi suomalaisen muotoilun kansainvälistä tunnettuutta. Habitaren luovana johtajana hän on pyrkinyt myös kasvattamaan tapahtuman koulutuksellista puolta nostaen esiin vastuullisuusteemoja, kuten kiertotaloutta.

Mikä Ornamo-palkinto?

Ornamo-palkintoehdokkuus on muotoilualan arvostettu kollegiaalinen tunnustus, jota on jaettu vuodesta 2015.  Ornamon jäsenet ehdottavat joukostaan ansioituneita tekijöitä, joiden parista Ornamon hallitus valitsee kolme ehdokasta. Palkinnon arvo on 5 000 euroa. Palkinnon saajan valitsee alan ulkopuolinen vaikuttaja, tänä vuonna kirjailija ja kuvataiteilija Rosa Liksom.

Tutustu Ornamo-palkintoon ja Ornamo-palkintoehdokkaisiin täältä:
ornamo.fi/ornamo-palkinto-2020

Kuvia ehdokkaista ja heidän töistään voi ladata Ornamo-palkinto 2020 -kuvapankista osoitteesta: https://www.ornamo.fi/kuvapankki/

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Ornamon viestintäasiantuntija Maija Toivonen