Young Finnish Design – Uuden designin verkkokauppa

Minna Kemppainen ja BOL-maljakko. Kuva: Esa Kapila
Minna Kemppainen ja BOL-maljakko. Kuva: Esa Kapila

Young Finnish Design on löytänyt väylän tuoda uunituoretta muotoilua kuluttajien ulottuville Euroopassa. Vuonna 2017 perustettu yritys kuratoi talliinsa kiinnostavimmat tuotteet, etsii niille valmistajat lähialueelta ja myy nettikaupassaan valaisimien ja kalusteiden lisäksi sisustustuotteita. Eksklusiivisimmissa tuotteissa yritys hyödyntää joukkorahoituskampanjoita.

Young Finnish Designin taustalla on kaksi ornamolaista muotoilijaa, Elisa Luoto ja Heidi Huovinen, jotka ovat tiiviisti mukana myös tuotekehityksessä. Luoto ja Huovinen ovat huomanneet, että monet nuoret kalustemuotoilijat kamppailevat saman ongelman parissa: on vaikea saada prototyyppejä valmistukseen ja myyntiin.

”Nuorten muotoilijoiden ensimmäisten tuotteiden tuominen markkinoille on toimintamme kulmakivi. Ei ole mitään parempaa kuin nähdä, kuinka tuotteet ovat kehittyneet tämän vuoden aikana prototyypeistä lopullisiksi myyntituotteiksi, ”Huovinen sanoo.

Yritys kertoo tarjoavansa markkinoiden korkeinta rojaltia parantaakseen muotoilijoiden asemaa.

”Maksamme muotoilijoille minimissään 10 prosenttia rojaltia jokaisesta myydystä tuotteesta. Yrityksellemme on merkittävää myös se, että yrityksemme valittiin Kiuas Accelerator-kiihdytysohjelmaan ja olemme saaneet yritysyhteisön ympärillemme Aalto-yliopiston Startup Saunalla, missä toimistomme myös sijaitsee”.

Joukkorahoituksen avulla on mahdollista testata tuotteen kysyntää ennen valmistusta ja toimia näin kestävästi myös ympäristö huomioiden

Yritys haluaa toimia vastuullisesti myös ympäristön näkökulmasta. Valmistusyhteystyötä tehdään mahdollisimman lähellä, tällä hetkellä Suomessa ja Virossa. Lisäksi joukkorahoituskampanjoilla pyritään varmistamaan, että tuotteita valmistetaan vain tarpeeseen.

”Lanseeraamme Habitare-messuilla uuden tuotteen, Lassi Alestalon suunnitteleman saarnisen Piano-tuolin, josta käynnistämme joukkorahoituskampanjan. Joukkorahoituksen avulla on mahdollista testata tuotteen kysyntää ennen valmistusta ja toimia näin kestävästi myös ympäristö huomioiden. Jos ennakkotilausten minimimäärä ei täyty, tuoleja ei valmisteta ja rahat palautetaan asiakkaille.”

Kuluneen kesän aikana yritys on lanseerannut uusien tuotteiden ensimmäiset valmistuserät, ja tuotteita voi nyt ostaa Young Finnish Designin nettikaupasta lyhyellä toimitusajalla. Hittituotteeksi on noussut Minna Kemppaisen BOL-maljakko, joka on käsin puhallettu Nuutajärvellä.