Yrittäjän tie vei punaiselle matolle

Yritttäjä Heidi Jaaran mielestä design-kouluihin tarvittaisiin enemmän kaupallista koulutusta Kuva: Päivi Lehto-Trapnowski
Yritttäjä Heidi Jaaran mielestä muotoilualan oppilaitoksiin tarvittaisiin enemmän kaupallista koulutusta Kuva: Päivi Lehto-Trapnowski

Heidi Jaara myi lapsena leikkimökistään karkkeja kavereille. Nyt hänen perheyrityksensä Balmuir myy sisustustuotteita 70 maassa. Menestyksessä auttoi ostokokemus Nokialta ja rohkeus yrityksen alkumetreillä: messupaikka Maison & Object-messuilla Pariisissa oli Ralph Laurenin vieressä. Se toi näkyvyyttä ja ostajia.

”Balmuirin alkusysäys oli tieto siitä, että emme voi saada lasta. Kävin aluksi syvissä vesissä. Ystäväni olivat alkaneet saada lapsia ja ajattelin, että minullakin täytyy olla elämässäni jotain muuta kuin työ Nokiassa. Olin jo pitkään luonnostellut sisustustuotteita omaksi huvikseni, ja lopulta päätin toteuttaa haaveeni. Kävin naisyrittäjäkoulutuksen ja erilaisia kursseja. Tein myös kattavan liiketoimintasuunnitelman viideksi vuodeksi. Siihen meni yhdeksän kuukautta.

Jos olisimme saaneet helposti lapsen, en olisi lähtenyt yrittäjäksi. Jos olisin jäänyt Nokialle, enkä perustanut Balmuiria, niin meillä tuskin olisi lapsia. Kävi vielä niin onnekkaasti, että kun yritykseni oli toiminut puolitoista vuotta, tulinkin yllättäen raskaaksi.

Jo nuorena tein itselleni ja siskolleni vaatteita. Olen perinyt luovuuden äidiltäni, joka ompeli paljon. Äitini oli mukana myös yrityksen alkuvaiheessa. Hän teki värikartat ja ompeli etikettejä tuotteisiimme.

Laatutietoisuuskin on veren perintöä. Kun naapurin rouvat kävivät isoäitini luona kuuntelemassa radiosta kirkonmenoja, he tarkistivat isoäitini pöytäliinan saumat. ’Hyvät saumat, hyvä talo, huonot saumat, huono talo’ oli johtopäätös. Isoäitini saumat kestivät tarkastelun. Balmuirissakin laatu on tärkeää.  Tuotteidemme täytyy näyttää yhtä hyvältä sisältä kuin ulkoakin.  Emme keskustele alihankkijoiden kanssa hinnoista, keskustelemme laadusta. Tärkeintä on se, että materiaali ja raaka-aine ovat ykkösluokkaista.

Yritystään ei voi rakentaa tukien varaan. Jos valittaa, että ei ole rahoittajia, kannattaa katsoa peiliin. Onko tuote kiinnostava?  

Erottautuminen on laadun lisäksi yrittäjän elinehto. Me lähdimme heti kansainvälistymään ja osallistuimme suuriin messutapahtumiin kuten Pariisin ja Tokion muotiviikoille. Maison & Object-messuilla osastomme oli Ralph Laurenin vierellä. Lähdimme liikkeelle suuresti, osastomme oli 130 neliön kokoinen. Laskimme, että se kannattaa, sillä kävijöitä on jopa 80.000. Kun osasto on tarpeeksi iso, pääsee punaiselle matolla.

Olemme enemmänkin eurooppalainen kuin suomalainen brändi. Suomalaisuus ei itsessään ole myyntivaltti kansainvälisillä markkinoilla. Se on hyvä lisä. Tärkeämpää on kuitenkin hyvä tuote.

Osa tuotteistamme valmistetaan Suomessa, mutta suurin osa ympäri maailmaa. Valmistajamme ovat pääasiassa perheyrityksiä, koska niistä saa parhaan laadun.

Muotoilualan oppilaitoksiin tarvittaisiin lisää kaupallista näkemystä. Tuntuu, että suomalaiset suunnittelijat eivät osaa tehdä myyviä tuotteita. Yritystään ei voi rakentaa tukien varaan. Jos valittaa, että ei ole rahoittajia, kannattaa katsoa peiliin. Onko tuote kiinnostava? Onko bisnescase skaalautuva?

Parasta markkinatutkimusta on lentää kohdemaahan ja katsella ympärilleen. Jos esimerkiksi haluat Sveitsin markkinoille, pitää mennä Sveitsiin ja tutustua siihen, mikä on Sveitsin värimaailma – myydäänkö puukoruja? Jos myydään, ovatko ne muotokieleltään pyöreitä vai litteitä? Sen jälkeen on helpompi saada tuotteitaan kaupaksi.”

Kuka?

Heidi Jaara, yrittäjä
Kauppatieteiden maisteri
Balmuirin liikevaihto vuonna 2015 noin 4,3 miljoonaa.
Suurin vientimaa: Japani, Venäjä ja Sveitsi
Vienti yli 70 % liikevaihdosta.
Asiakkaina mm. isoja tavarataloja: Stockmann, Isossa Britanniassa Liberty, Venäjällä Tsum ja Ruotsissa N&K
Nokialla töissä 10 vuotta ostajana ja projektipäällikkönä

Teksti: Päivi Lehto-Trapnowski