Kiinaan vai ei, siinä pulma!

Kuka haluaa ja uskaltaa lähteä Kiinaan? Se on kysymys, jonka muotoilija joutuu itseltään kysymään, kirjoittaa projektipäällikkö Petra Ilonen Ornamosta. Ornamon China Date tarjosi näkökulmia Kiinan markkinoille suuntaamiseen.

Muotoilijoiden keskuudessa puhutaan paljon kiinalaisista tuotekopioista. Eikä syyttä. Moni designesineitä tuottava yritys on laajentanut myyntiään Aasiaan ja joutunut yllättäen tavaramerkkikaappauksen kohteeksi. Eikä siinä ole edes mitään laitonta. Koska muotoilija ei ole suojannut brändiään Kiinassa! Samaan aikaan kun suomalaisbrändi on alkanut menestyä, kiinalainen yritys on haistanut markkinaraon ja rekisteröinyt kyseisen tavaramerkin Kiinaan. Se tekee alkuperäisestä tuotteesta Kiinan markkinoilla kopion. Psykologisesti ikävin tilanne lienee se, kun tavaramerkki on oma nimi.

Nyt myös monet kiinalaiset ovat huolissaan kopiointibuumista.

Kiinassa on uusi sukupolvi, joka nimenomaan haluaa ostaa aitoa, alkuperäistä eurooppalaista designia.

Kolmekymppiset urbaanit nuoret käyvät shoppailemassa ulkomailla ja sisustavat kotinsa länsimaisten trendien mukaan. Kuluttaminen on muotia, mutta huoli ympäristöstä kasvaa, kun teollisuuden ja liikenteen päästöt laskeutuvat saastesumuna miljoonakaupunkeihin. Hengityssuojaimet ovat yleinen näky katukuvassa.

Tätä taustaa vasten Jing Li kiinnostui suomalaisesta muotoilusta. Hän oli kymmenen vuotta sitten tutustunut Kiinassa Antti Vaahtoon, joka on pitkään vienyt sinne suomalaista paperiteollisuuden teknologiaosaamista.

Vaahto otti yhteyttä helmikuussa ja kertoi heidän ideastaan lähteä viemään suomalaista muotoiluajattelua Kiinaan. Tarkoitusta varten Jing Li oli myynyt viime vuonna seitsemän vuotta toimineen tietokonegrafiikka- ja markkinointiyrityksensä ja perustanut Joyful Nature start up -yrityksen. Vaahdon kanssa keskusteltuani päätimme järjestää yhdessä Ornamo China Date -tapahtuman jäsenille. Toimme mukaan myös lakiasiantuntijoiden puhenvuorot.

Ornamo China Date 9.5.2017. Videon toteutus Hao Wang / Joyful Nature.

Jing Li uskoo vahvasti, että juuri suomalaisilla on kyky luoda Kiinaan ympäristömyötäistä kulutustavaraa, jossa tuotteen elinkaariajattelu on vahvasti mukana.

Antti Vaahto ja Jing Li näkevät pienten muotoiluyritysten kasvun mahdollisuudet. Joyful Naturen tai muiden välittäjäyritysten tehdaskontakteilla voidaan luoda Kiinaan tuotantoa koko Aasian markkinoille. Se ratkaisee volyymin kasvun, tuotantokustannusten kannattavuuden ja ekologisemman logistiikan. tuotteiden lisensointimahdollisuutta, joka on monelle muotoilijalle vielä käyttämätön ansaintamuoto.

Joyful Nature tarjoaa myös tuotteiden lisensointimahdollisuutta, joka on monelle muotoilijalle vielä käyttämätön ansaintamuoto. Jing Li’n järjestämiin palveluihin kuuluu myös aineettomien oikeuksien (IP) suojaaminen.

Kuka haluaa ja uskaltaa lähteä Kiinaan? Se on kysymys, jonka muotoilija joutuu itseltään kysymään. Takaraivossa tikittää Suomi100 nousuun ja lähituotanto. Monelle riittääkin se, että elättää itsensä kotimaan markkinoilla.

Jos kuitenkin haluaa tehdä elastiset eli päästä 3 miljoonan liikevaihtoon, pitää jo tutustua tuotantotalouden kurveihin ja ajatella koko maapalloa.

Kansainvälisyyttä ei ole se, että tuotteita myydään putiikeissa joka puolella maailmaa. Ekologisuutta ei ole se, että tuotteet valmistetaan Suomessa ja kuskataan Japaniin. Todellista ekologisuutta on elinkaarivaikutusten ymmärtäminen.

Joyful Naturen toimitusjohtaja Jing Li tapasi Ornamon jäseniä Designmuseossa 9.5.2017.

Joyful Naturen toimitusjohtaja Jing Li tapasi Ornamon jäseniä Designmuseossa 9.5.2017.

Jing Li toimii myös Creative Designer Salon of China yhdistyksen toiminnanjohtajana. Yhdistys vastaa Kiinassa Ornamoa, mutta jäseniksi otetaan muotoilijoiden lisäksi myös markkinointialan ammattilaisia. Tuoreessa yhdistyksessä on jo 10 000 jäsentä.

Tällainen ovat auki -ajattelutapa voisi tuoda Ornamoonkin uusia tuulia. Itse kaipaisin alalle muotoilun tradenomeja ja ekonomeja, jotka lähtisivät kehittämän muotoilijoiden yrityksiä kannattavimmiksi. Myös muotoilijoiden on oltava valmiita siirtymään toiminimistä yhtiöiksi ja uskallettava jakaa osakkeitaan.

Siihen päälle se markkinointi, järkevä globaali toiminta, digitaaliset palvelut, ja siinä se on. Mutta miksi me ollaan niin hitaita? Nyt on aika toimia!

Ps. EU:n ylläpitämä ilmainen IPR-neuvontapalvelu China IPR Helpdesk löytyy osoitteesta  http://www.china-iprhelpdesk.eu/.