Luova ajattelu ja riskinottokyky kantavat

More Joy Oy:n toimitusjohtaja, muotoilija Susanna Myllymäki suunnitteli ekologisen kasvomaskin, joka loi yritykselle kokonaan uuden tuotantoverkoston.

Yhdistämällä muotoilun, kansainvälisen liiketoiminnan ja kestävän kehityksen periaatteet voi menestyä. More Joy Oy:n matka alkoi 1997 Helsingin Kauppatorilta yhden myyntipöydän takaa ja jatkui kohti kansainvälistä markkinoita aina Tokion tavarataloihin saakka. Pandemia, Covid-19, nollasi myynnin viikoiksi. Riskinotto ja nopea reagointi pelastivat yrityksen ja käynnistivät kokonaan uuden tuotantoverkoston.

Kun ennakoitavuus ja asiakkaat katoavat

Tämä kevät opetti meille kaikille, että ennakoitavuuden merkitys voi muuttua yhdessä päivässä. Vaikka me teemme suunnitelmia seuraavalle kaudelle, kvartaalille ja vuosiksi, kaikki muuttuu yhdessä hetkessä. Meiltä katosi Euroopan ja Aasian myynti kokonaan maaliskuussa 2020. Asiakkaat eivät vastanneet, liikkeitä suljettiin ja kaikki pysähtyi yhdessä viikossa. Varastot olivat täynnä kevään ja kesän tuotteita. Piti reagoida nopeasti ja analysoida, mikä on se tapa, jolla pandemian yli eletään. Olimme muotoilleet ja valmistaneet ekologisia tekstiilejä 23 vuotta ja myyneet tuotteita 30 maahan.

Kansainvälinen kauppa ja kuluttajatarpeesta lähtevä tuotevalmistuksen prosessi

Meidät pelasti suunnitelmallinen, jo pitkään tehty kansainvälinen kauppa. Pandemian tilanne eri puolilla maailmaa kehittyi sykleittäin ja se, että toimitimme jo niin moneen maahan, auttoi. Myös rohkeus ajatella uudella tavalla omaa osaamista vei tarkastelemaan tilannetta kokonaan laatikon ulkopuolelta: Uutiset kasvomaskien puutteellisesta saatavuudesta ja heikosta laadusta johdatti etsimään kansainvälisten yliopistojen tekemiä materiaalitutkimuksia. Selvisi, että varastossamme oli kangasta, joille yliopistotutkimukset todistivat 80 % suojan infektioiden leviämistä vastaan. Käynnistimme tuotteiden prototyyppien valmistuksen, jossa mukana oli paikkakuntamme johtava lääkäri ja sairaanhoidon johtoa. Näin alkoi täysin uuden tuotteen ja tuotantoverkoston rakentaminen. Tänään teemme hyvin muotoiltuja ja digitaalisesti painettuja kasvosuojia myös asiakasmallein. Liikevaihto ko. tuotteen kohdalla on kääntynyt tulokselliseksi.

Tulevaisuus on luovien ihmisten käsissä

Nyt syyskuussa voi todeta, että kaupankäynti avautuu digitalisoidumpana kuin koskaan ja kansainväliset messut ovat saaneet rinnalleen hyvät sähköiset alustat. Tapaamme asiakkaita online ympäristöissä ja päivittäin myös uudet asiakkaat ottavat yhteyttä. Nyt jos koskaan on tarvetta hyvälle ja toimivalle muotoilulle – aivan erityisesti palvelumuotoilulle. Haluan päättää blogikirjoituksen jakamalla teille isoäitini elämänfilosofian: Elämässä ei koskaan ole ongelmia. On vain hyvin erikokoisia haasteita ja luova ihminen löytää aina ratkaisun.

”Hyvä muotoilu ei synny viivasta ja oikeista materiaalivalinnoista. Se syntyy vastauksen löytämisestä konkreettiseen käyttötarpeeseen.”

morejoy.fi