Ota riski – rekrytoi muotoilija!

Viime kesästä lähtien olen työkseni myynyt Opteam Luovan palveluita. Opteam Luova välittää muotoilun, markkinoinnin ja viestinnän sekä median ammattilaisten työtä ja tuottaa muita luovien alojen palveluita. Olen päässyt juttelemaan parinsadan yritysten johtoon kuuluvan ihmisen kanssa siitä, miten he etsivät, löytävät ja käyttävät luovaa osaamista, kirjoittaa Opteam Luovan asiakkuusjohtaja Elina Yrjölä

Ne tapaukset ovat helppoja, joissa on selkeä toimenkuva, mieluiten sellainen, jossa on jo vuosia tai vuosikymmeniä toimittu samoin. Hyvä esimerkki on markkinointipäällikkö:

meidän firmassa on ollut markkinointipäällikköjä vuodesta 1967 saakka, ja tiedämme tarkasti, mitä tahdomme, joten eiköhän panna hakuun nuorehko ekonomi.

Maailma on kuitenkin muuttumassa yhä selvemmin siihen suuntaan, että vanhat tavat eivät riitä. Yritykset tarvitsevat menestyäkseen aivan uudenlaista ajattelua ja tekemistä.

Yritysten on pystyttävä muotoilemaan tuotteensa ja palvelunsa paremmin kuin koskaan

Asiakkaat pystyvät vertaamaan lähes mitä tahansa palvelua maailman parhaisiin. Siksi yritysten on ymmärrettävä asiakkaitaan paremmin kuin koskaan, ja pystyttävä muotoilemaan tuotteensa ja palvelunsa paremmin kuin koskaan. Niiden on myös pystyttävä kertomaan omasta brändistään ja sen sisällöstä paremmin kuin koskaan, sillä kilpailu kovenee päivä päivältä.

Miksi ihmeessä yritykset eivät sitten ota riskiä, askelta tuntemattomaan, ja palkkaa vaikkapa muotoilijoita huolehtimaan siitä, että brändi on yhtenäinen ja tuotteet ja palvelut hyvin muotoiltuja? Eivätkö bisnesihmiset ymmärrä luovuutta?

Kyllä yritykset tunnistavat, että maailma on muuttumassa. Arkipäivä ohjaa kuitenkin ratkaisuja niin, että moni pitää yhä kiinni vanhoista toimintatavoista.

Virherekrytointi tulee kalliiksi, ja siksi on helpointa pelata varman päälle palkkaamalla joku, jolla on jo kokemusta samanlaisesta tehtävästä. On kiire ja tarve saada investoinnit – myös rekrytointi – tuottamaan mahdollisimman nopeasti. Uudenlaisen tehtävän luominen ja sen istuttaminen organisaatioon tuntuu helposti vievän liikaa aikaa.

Muutoksia yrityksen koko kulttuuriin

Usein on turha palkata yhtä uudenlaista tekijää, ellei samalla tehdä muutoksia muuhunkin toimintaan, jopa koko kulttuuriin

Se, joka yrittää myydä muotoilupalveluita tai muotoilijan palveluita yrityksille, on viisas, jos hän ottaa huomioon asiakkaan arkipäivän. Oma osaaminen pitäisi pystyä kuvaamaan sillä tavalla, että yritys uskaltaisi tehdä palvelu- tai työsopimuksen, vaikka kaikki ei ole etukäteen selvää.

Itse mietin lakkaamatta, miten tämän parhaiten tekisin. Patenttivastauksia minulla ei ole, mutta yhden asian tiedän varmasti: jos minä en pysty vakuuttamaan asiakasta siitä, että luovasta työstä olisi asiakkaalle hyötyä, ja että asiakas voi luottaa meidän palvelukykyymme, kauppoja ei tule.

Kannustan muotoilijoita samaan. Miettikää, mitä ostaja tarvitsee ja mitä hän pelkää, ja miten teidän osaamisenne voi täyttää hänen tarpeensa ja helpottaa hänen pelkojaan. Se on tie yhteistyöhön.