Mitä on pitchaus?

PITCHAUS-VINKKEJÄ

Hyvä pitch:

  • on lyhyt, kesto 2-4 min. Käy suoraan asiaan ja lopeta heti kun asia loppuu
  • HYVÄ ALKU- JA LOPPULAUSE: Pitchauksen ensimmäiset 30 sekuntia ovat tärkeimmät. Keksi alkuun hyvä repliikki, koukku, esim. uutuusarvo tai muu yllätysmomentti. Myös lopetus on tärkeä – ilmaan jää jotain johon on pakko reagoida
  • kannattaa rakentaa siten että se huomioi kaikki aistikanavat. Asiat kuulostavat, näyttävät ja tuntuvat aina joltakin.
  • auditiivinen – miltä tuote/osaaminen kuulostaa
  • kinesteettinen – onko sinulla mukana näytemateriaalia tai voitko kuvailla materiaalin tuntua
  • visuaalinen – maalaile kuvia sanoilla
  • Pitchaa vain yhtä asiaa – Mieti mikä on pitchauksesi kärki. Tuo esiin ratkaisu asiakkaan ongelmaan.

Pitchauksen suunnittelua helpottavia kysymyksiä:

  • Kuka olet?
  • Mikä tuote/osaaminen on kyseessä?
  • Mihin tarpeeseen/ongelmaan se vastaa? Miten voisin auttaa teidän tarvetta?
  • Miten se eroaa muista?
  • Miten toteutetaan?

Myyntityötä tehdään ihmiseltä ihmiselle

  • Tuo oma innostuksesi esiin.
  • Vaikka tavoittelisit yhteistyötä yrityksen kanssa muista, että pitchaat aina yksilölle, ihmiselle.
  • Ihmiset ovat erilaisia. Kohderyhmä hahmottaa esityksesi monilla eri aisteilla. Huomioi visuaaliset, auditiiviset ja kinesteettiset ihmiset.
  • Ihmisillä on kontaktoinnin suhteen eri toiveita. Pyri selvittämään miten lähestyä kyseistä ihmistä (email, soitto, tapaaminen).
  • Mieti kenelle pitchaat ja muokkaa puheesi sen mukaan. Onko kuuntelija esim. rahoittaja, yhteistyökumppani, esimies, alainen, perheenjäsen

Valmistaudu tapaamisiin

  • Mitä tuotetta tai palvelua pitchaat, määrittele kohde tarkasti!
  • Taustatyö: tutustu asiakkaaseen/yritykseen etukäteen esim. netin kautta
  • Käytä verkostojasi. Kysy tunteeko joku kyseisen henkilön ja voisi neuvoa millainen ihminen on kyseessä. Pitchaukseen voi ujuttaa kuulijan kiinnostuksen kohteen tai sanastoa siitä.
  • Ota selvää muista kilpailijoista: tutustu markkinoihin, mitä muita vastaavia tuotteita on tai kuka muu tarjoaa samaa palvelua. Älä hauku kilpailijaa, mutta tuo esiin miten tuotteesi eroaa siitä ja miten sinun tuotteesi/palvelusi ratkaisee asiakkaan ongelman
  • Valmistele tarvittavat materiaalit

Puheen tyyli

  • Innostus ja eloisuus tarttuu
  • Puhu ihmiselle: Katsekontakti – huomioi ison ryhmän ihmiset yksitellen
  • Pois ulkoa opitun luettelemisesta – Muista hengitystauot. Kerro kuin tarinaa tai satua.
  • Paperin maku pois: Älä pysyttele vain faktoissa
  • Opettele sisältö ja mieti vastauksia vaikeisiin kysymyksiin
  • Asia on päässä ja kehossa, tuo se sieltä ulos. Unohda oma keho ja sen liikkeet, ne tukevat automaattisesti esitystä. Oman itsen tarkkailu vesittää hyvän esityksen. Tarkkaile mieluummin kuulijoita ja heidän reaktioitaan.
  • Unohda tekniikka (Power pointit jne.) ellei se ole välttämätöntä – havaintomateriaali voi joskus häiritä enemmän kuin auttaa
  • Muistilappu on sallittu sovituissa tapaamisissa. Satunnaisissa tapaamisissa luota kertojantaitoosi.

Rahoittaja haluaa tietää:

  • yrityksesi nykytilanteen: tuotteet, omistussuhteet ja liikevaihto
  • suunnitelmat ja toteutusaikataulun
  • mitä summaa pyydät ja mitä he saavat vastikkeeksi
  • Sijoittaja sijoittaa ensisijaisesti persoonoihin, ihmisiin, ei tuotteisiin

Tunne sijoittaja kenelle menet puhumaan, valitse perustelut sen mukaan

  • Miksi lähestyt juuri häntä? Mitä lisäarvoa juuri hän tuo? Mieti mitä yhteistyö olisi
  • Mieti lyhyt tarina: miksi yritys on olemassa, keitä yrityksen takana on (mikä tekee teistä erilaisen muihin nähden), miksi juuri tämä tuote?
  • Mitkä ovat realistiset näkymät, tuotteen kulut ja katteet?

TIIVISTÄ SANOTTAVASI, TUO OLENNAINEN JULKI

Mieti itsellesi taito/teos/tuote, jota haluat pitchata. Valmistele pitch ja harjoittele pitchausta ääneen.