Muotoilun Skidiakatemia tuo muotoilun menetelmiä kouluihin

Muotoilukasvatus kouluihin – Muotoilun Skidiakatemia

Valtioneuvoston kansallisen Muotoile Suomi -ohjelman strategisissa tavoitteissa rohkaistaan muotoilukasvatuksen edistämiseen: ”Muotoiluopetus sisällytetään varhaiskasvatukseen ja jokaiselle koulutusasteelle, mikä kasvattaa muotoiluymmärrystä ja osaamista yhteiskunnassa”.

Mistä hankkeessa on kyse?

Designmuseo ja Ornamo ovat toteuttaneet kansallisen strategian tavoitteita järjestämällä Helsingin Kulttuurikeskuksen tukemia Muotoilun Skidiakatemia -iltapäiväkerhoja vuodesta 2010 alkaen. Kerhoja on järjestetty helsinkiläisissä kouluissa 3.-6. -luokkalaisille muotoilun eri osa-alueilta. Muotoilukerhoissa on opittu teollista muotoilua, palvelumuotoilua, vaatesuunnittelua, sisustus- ja tilasuunnittelua sekä korumuotoilua. Toteutunut kerhotoiminta on tarjonnut alustan Muotoilukasvatus kouluihin -kehityshankkeelle vuodesta 2015 lähtien. Hanke siirtyi vuonna 2018 perusopetuksen puolelle. Kouluissa suunnittelun ja luovan ratkaisun ammattilaiset tuovat työkalunsa ilmiöpohjaisen oppimisen tueksi.

Muotoilijat Natalia Ritari, Laura Aalto-Setälä sekä Linda Ukkonen ovat toimineet opettajien muotoilijatyöpareina kolmessa helsinkiläisessä koulussa. Kerromme tuloksista syksyllä 2019! Täällä voit tutustua kaikkiin aikaisemmin hankkeessa mukana olleisiin muotoilijoihin.

Mitkä ovat hankkeen tavoitteet?

  • Tuoda muotoiluajattelu osaksi koulujen toimintaa
  • Tuottaa opettajille uusia metodeja omaan opetukseensa
  • Kehittää monialaisia oppimiskokonaisuuksia oppilaslähtöisiksi yhdessä opettajien kanssa
  • Kehittää koulun yhteisöllisyyttä muotoilun keinoin
  • Luoda muotoilukasvatuksen polku Helsingissä sekä verkosto muotoilukasvatuksen toimijoille

Mitä hankkeessa on tehty?

Hankkeessa on lasten ja nuorten kanssa tehtyjen projektien lisäksi tuotettu opetusmateriaalia, jota opettajat voivat hyödyntää omassa opetuksessaan ja soveltaa eri oppiaineisiin. Muotoilukasvatus mahdollistaa eri oppiaineiden integroinnin luontevasti ja tarjoaa sateenvarjon monialaisen ja ilmiölähtöisen oppimisen tavoitteisiin. Siinä ei etsitä kysymyksiin valmiita ratkaisuja, vaan pyritään herättämään lasten ja nuorten omat ”keksijän aivot” toimintaan. Muotoilun menetelmillä voi kehittää koulussa esimerkiksi ruokailukokemusta tai välituntien toimintaa, tai kehittää ratkaisuja koulukiusaamiseen. Hanke tekee yhteistyötä Opinkirjon kanssa, jotta opettajat saavat valtakunnallisesti tietoa ja työkaluja käyttöönsä. Opettajat löytävät lisätietoa sekä Matka palvelumuotoiluun -oppaan opettajille myös Helsingin kaupungin Kultus-palvelusta. Oppaan on tuottanut Opinkirjo yhdessä Ornamon ja Designmuseon kanssa.

Saavutettuja tuloksia

Muotoilun skidiakatemia -iltapäiväkerhoja on järjestetty seuraavissa kouluissa: Arabian peruskoulu, Herttoniemen ala-aste, Kannelmäen peruskoulu, Koskelan ala-aste, Länsi-Pasilan ala-aste, Malminkartanon ala-aste, Pelimannin ala-aste, Pihkapuiston ala-aste, Soinisen koulu, Töyrynummen ala-aste, Snellmanin ala-aste, Hiidenkiven peruskoulu ja Kaisaniemen ala-asteen koulu.

Ornamo vastaa hankkeessa muotoilijayhteistyöstä ja Designmuseo tukee pedagogista suunnittelua ja toteuttaa kurssiin liittyvää opetusta museossa. Designmuseo on sitoutunut perusopetukseen kuuluvan muotoilukasvatuksen opetussisältöjen luomiseen ja alan koulutuksen kehittämiseen erilaisissa kansallisissa ja kansainvälisissä hankkeissa. Muotoilukasvatusta kehitetään ja toteutetaan yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Museossa järjestetään runsaasti erilaisia info- ja koulutustilaisuuksia, joissa käsitellään muotoilukasvatusta eri-ikäisten oppijoiden parissa.

Hankkeen yhteyshenkilöt:
Petra Ilonen, projektipäällikkö / Ornamo, petra.ilonen(at)ornamo.fi p. 046 878 2572
Hanna Kapanen, museolehtori / Designmuseo, hanna.kapanen(at)designmuseum.fi
Leena Svinhufvud, museolehtori / Designmuseo, leena.svinhufvud(at)designmuseum.fi

 

Muotoilukasvatus kouluihin hankekumppanit

Aiheeseen liittyvä sisältö

Blogi

Muotoilukasvatus opettaa empatiaa

Perusopetuksen opetussuunnitelma korostaa yhteisöllisyyttä ja yhdessä oppimista. Oppimistavoitteet ovat laaja-alaisia ja oppiainerajoja rikkovia. Korostetaan tutkivaa otetta ja ilmiöpohjaista oppimista, jossa ympäristön ilmiöitä…

Lue lisää
Artikkeli

Skidiakatemian opettajat esittäytyvät

Teollinen muotoilija Aino Kiviranta ”Muotoilijoilla on iso rooli yhteisen ympäristömme suunnittelussa. Alati monimutkaistuvassa maailmassa tarvitaan monipuolisia ja ihmisläheisiä tapoja löytää…

Lue lisää