Hyvä taidekokoelma nojaa keräilijänsä kiinnostuksiin, ja on keräilijänsä näköinen!

Ornamon Teosmyynti Helsingin Kaapelitehtaan Puristamossa 10.-18.3. kokoaa esille monipuolisen kattauksen uniikkia designia ja taidekäsityötä. Teosmyynti on erinomainen mahdollisuus tutustua monipuolisesti taiteen erilaisiin tekniikoihin ja hankkia taidetta kotiin tai vaikka työpaikalle.

Teosmyynnissä on esillä monimuotoinen valikoima erilaisilla materiaaleilla ja tekniikoilla toteutettuja teoksia. Teosmyynnissä on moneen budjettiin sopivia teoksia, hinnat alkavat 130 eurosta. Kaikki esillä olevat teokset ovat viime vuosilta ja osa valmistuu juuri Teosmyyntiä varten.

Esillä on teoksia yli sadalta taiteilijalta ja muotoilijalta, niin uusilta kuin tunnetuiltakin tekijöiltä. Mukana on mm. Teemu Järvi, Ritva-Liisa Pohjalainen, Irina Pått, Johanna Virtanen ja Tatu Vuorio. Kokeneelle keräilijälle Teosmyynti on mahdollisuus löytää uusia tekijöitä tai tuttujen taiteilijoiden tuoreimpia teoksia. Aloitteleva taiteen keräilijä tai sisustaja voi Teosmyynnissä puolestaan tutustua erilaisiin tekniikoihin ja kartoittaa omaa makuaan.

Ornamon Teosmyynnin suojelijana toimii tänä vuonna Suomen lasimuseon intendentti Kaisa Koivisto. Hänelle kokoelmien kartuttaminen on tuttua työnsä kautta, missä taide-esine valitaan laadun perusteella. Yksityistä keräilijää hän kannustaa luottamaan omaan makuunsa: ”Jokainen keräilijä kerää omista lähtökohdistaan ja keräilijän kannattaa tehdä hankintoja oman mieltymyksen ja kiinnostuksen perusteella: trendikäs on tavallisesti muuta kalliimpaa, mutta trendin mentyä saattaa menettää arvonsa.”

Teosmyynnistä voi tehdä taidehankintoja monenlaisilla periaatteilla. Sisustajan valinnat seuraavat ensisijaisesti omaa henkilökohtaista makua, museokokoelmiin kerätään kulttuurihistoriallisesti merkittäviä ja kokoelmia täydentäviä teoksia. Yritykselle ratkaisevaa voi olla taiteen taloudellinen sijoitusarvo, mutta se voi olla myös kiinnostava erottautumiskeino tai osa yrityksen sosiaalisen vastuun ohjelmaa. Laadukas taide kasvattaa arvoaan ajan kuluessa.

Missä mennään, uniikki design ja taidekäsityö? Teosmyynnin galleristin Clarice Finellin vetämässä opastuskierroksessa tutustutaan Teosmyynnin helmiin kahtena sunnuntaina 11.3. ja 18.3. klo 13 suomeksi ja klo 15 ruotsiksi.

Katso Kaisa Koiviston ja Clarice Finellin vinkit taidekeräilyn aloittamiseen täältä.

Ornamon Teosmyynti 10.–18.3.2018
Kaapelitehtaan Puristamo, Tallberginkatu 1 C, Helsinki. Avoinna arkisin klo 12–18, la–su klo 11–17. Vapaa pääsy.

Koko osallistujalista löytyy täältä: ornamo.fi/fi/teosmyynti
Tutustu Teosmyynnin taiteilijoihin ja muotoilijoihin täällä: finnishdesigners.fi/tapahtuma
Facebook: facebook.com/1690179957709091
Kuvapankki: ornamo.fi/fi/kuvapankki

Lisätiedot:
Tuottaja Anna Laamanen
teosmyynti@ornamo.fi

Samaan aikaan Kaapelitehtaan Merikaapelihallin valloittaa Suomen suurin kuvataidetapahtuma Taidemaalariliiton Teosvälitys. Maalaustaiteen suurtapahtuma kokoaa yli 1500 taideteosta lähes 600:lta Taidemaalariliittoon kuuluvalta ammattitaiteilijalta kautta Suomen. Tilaisuus aloitettiin 1970-luvulla suurelta yleisöltä suljettuna valtion taidehankintojen ostotilaisuutena. Nykyisin ostajista valtaosa on yksityishenkilöitä ja hankinnat saa heti mukaan.
Lisätietoja: www.painters.fi/teosvalitys
Teoskuvia: www.painters.fi/teoskuvia