”Hyvistä kädentaitajista on Suomessa pulaa” – muotoilijat ja arkkitehdit verkostoituvat turvapaikanhakijoiden kanssa

Muotoilun ja arkkitehtuurin alat näkevät turvapaikanhakijoiden osaamisessa käyttämättömiä mahdollisuuksia. Kiinnostavaa potentiaalia sisältyy erityisesti käsityöammattilaisiin, joita on turvapaikanhakijoiden joukossa paljon.

”Suomessa taideteollisuusalan koulutus on sotien jälkeen painottunut suunnittelukoulutukseen − alan käsityöosaajien määrä ja taso on laskenut.  Muotoilijat suorastaan kilpailevat hyvistä kädentaitajista, joita tarvitaan alalla sekä prototyyppien että piensarjatuotannon valmistuksessa.  Muotoiluyritys voi osoittaa yhteiskuntavastuuta auttamalla turvapaikanhakijoita verkostoitumaan, työllistymään ja rakentamaan uuden elämän”, kertoo projektipäällikkö Petra Ilonen Ornamosta.

”Suomessa on paljon aloja, joilla kielitaito ei ole este työskentelylle. Turvapaikanhakijoiden joukossa on monen eri alan ammattilaisia, ja on tärkeää toivottaa heidät tervetulleiksi suomalaiseen yhteiskuntaan myös oman alansa osaajina. Haluamme osaltamme edistää yhteistyötä toimimalla alustana keskustelulle”, toteaa Designmuseon museolehtori Leena Svinhufvud.

Yli rajojen

Suomalainen arkkitehtuuri- ja muotoiluala ovat tottuneita rajojen ylittäjiä. Monet alan yrityksistä toimivat globaalisti ja yhteydet ulkomaille ovat vahvat. Elokuussa järjestettävä tapahtuma kokoaa Designmuseolle muotoilun ja arkkitehtuurin alan toimijoita verkostoitumaan Suomessa asuvien turvapaikanhakijoiden kanssa ja etsimään uusia yhteistyömahdollisuuksia.

Tilaisuudessa Migrin edustaja kertoo, mitä työnantajien tulisi huomioida turvapaikanhakijoita palkatessa. Tapahtumassa puhuvat lisäksi arkkitehti Inari Virkkala, muotoilija Tuula Pöyhönen sekä Heli Mäenpää Fair Start by Life Seekersista. Tilaisuudessa voi myös seurata työnäytöstä hopeakorujen valmistamisesta.

Designmuseo, Arkkitehtuurimuseo sekä Teollisuustaiteen Liitto Ornamo kutsuvat arkkitehdit, muotoilijat ja Suomessa asuvat turvapaikanhakijat verkostoitumaan ja hyödyntämään toistensa osaamista. Yli rajojen -tapahtuma järjestetään Designmuseon ja Arkkitehtuurimuseon yhteisellä pihalla tiistaina 22.8.2017 klo 15–18
Tilaisuus on englanninkielinen.Tapahtuma järjestävät yhteistyössä Designmuseo, Arkkitehtuurimuseo ja Teollisuustaiteen Liitto Ornamo.Lisätiedot ja ilmoittautuminen