Kaapelin teosmyynneissä laadukkaan taiteen ostaminen on helppoa

Ornamon Teosmyynti, Taidemaalariliiton Teosvälitys ja Korutaideyhdistyksen teosmyynti valtaavat taas Kaapelitehtaan maaliskuussa. Maalaustaiteen, uniikin designin ja nykykorujen myyntitilaisuuksissa on esillä yli kaksituhatta teosta sadoilta eri alojen taiteilijoilta 9.-17.3.2019.

Vuosittaiset teosmyyntinäyttelyt ovat ainutlaatuinen mahdollisuus tutustua kerralla useaan eri taiteenalaan. Esillä on samalla kertaa satojen taiteilijoiden lukuisilla eri tekniikoilla toteutettuja teoksia, joten paikan päälle voi tulla myös kartoittamaan omaa makuaan.

Taiteen hankkiminen myyntinäyttelyistä on helppoa ja vaivatonta taiteen harrastajien lisäksi myös aloittelijoille: teoksen saa heti ostettuaan mukaansa ja osa teoksista on mahdollista hankkia myös korottomalla osamaksulla. Taiteilijat tuovat uusia teoksia myytyjen tilalle, joten kokonaisuus pysyy kiinnostavana ja elää loppuun saakka. Teosmyynneistä voi bongata teoksia uransa alkuvaiheessa olevilta tekijöitä nimekkäiden tekijöiden teosten rinnalla. Galleristi kertoo mielellään taiteilijoista ja teoksista.

Vuosittain järjestettävät teosmyynnit ovat vakiinnuttaneet asemansa keräilijöiden keskuudessa, joista moni tulee Kaapelille etsimään uusia kykyjä. Teosmyynneistä kartutetaan myös arvostettuja taidekokoelmia, kuten Valtion taidekokoelmaa. Teosmyyntinäyttelyt ovat myös ensikertalaiselle helppo paikka aloittaa taiteeseen tutustuminen ja taiteen keräily!

Kaapelitehdas
Merikaapelihalli, Puristamo ja Valssaamo
Tallberginkatu 1 C, Helsinki. Avoinna arkisin klo 12–18, la–su klo 11–17. Vapaa pääsy

ORNAMON TEOSMYYNTI, PURISTAMO

Ornamon Teosmyynnissä on ennen näkemättömiä uniikkeja käyttöesineitä kuten valaisimia ja astioita sekä veistoksia ja taidetta keramiikasta, lasista, tekstiilistä, puusta ja muista materiaaleista. Mukana on ennätyksellisesti yli 140 taiteilijaa, sekä tunnettuja että uransa alussa olevia taiteilijoita. Kaikki teokset ovat valmistuneet viimeisten kolmen vuoden aikana, joten myyntinäyttely tarjoaa katsauksen siihen, mikä taideteollisuuden menetelmiä soveltavassa taiteessa on juuri nyt ajankohtaista. Tänä vuonna mukana on myös monia teoksia, jotka ottavat kantaa yhteiskunnallisesti. Esiin nousevat niin ilmastonmuutoksen ja muovijätteen vaikutukset vesistöihin kuin vallan rakenteet yhteiskunnassa.

Esillä olevat teokset nojaavat vahvasti materiaalien ominaisuuksiin. Niissä taiteilijat kokeilevat uusia ideoita ja tutkivat erilaisten materiaalien käyttäytymistä.

Teosmyynnin galleristi, korutaiteilija Clarice Finellin vetämillä opastuskierroksilla tutustutaan Teosmyynnin helmiin sunnuntaina 10.3., keskiviikkona 13.3. ja sunnuntaina 17.3. klo 12 suomeksi ja klo 14 ruotsiksi. Englanninkielinen kierros lauantaina 16.3. klo 12.

Taustatietoa taiteilijoista: finnishdesigners.fi/tapahtuma/

TAIDEMAALARILIITON TEOSVÄLITYS, MERIKAAPELIHALLI

Suomen suurin kuvataidetapahtuma Taidemaalariliiton Teosvälitys täyttää Merikaapelihallin kaksi kerrosta tuoreella maalaustaiteella. Tapahtumassa voi yhdellä käynnillä nähdä lähes 1700 teosta yli kuudeltasadalta taiteilijalta.

Teosvälitys tarjoaa laajan katsauksen suomalaiseen maalaustaiteeseen. Useimmat tyylit ja tekniikat ovat edustettuina, ja mukana on niin uusia tulokkaita kuin tunnettujakin tekijöitä. Helposti lähestyttävään ilmaistapahtumaan voi poiketa vaikka päiväkävelyn yhteydessä. Suuressa tilassa mahtuu kulkemaan lastenrattaiden kanssa, ja taidetta on myös lapsille sopivalla katselukorkeudella.

Tapahtuman kävijämäärä on ollut kasvussa, ja viime vuoden Teosvälityksessä vieraili ennätyksellisesti lähes 24 000 taiteen ystävää. Vuosi 2019 on Taidemaalariliiton 90-vuotisjuhlavuosi.

Lauantaisin ja sunnuntaisin järjestetään avoimet opastukset kello 12 ja 14.

KORUTAIDEYHDISTYKSEN TEOSMYYNTI, VALSSAAMO

Korutaideyhdistys ry tuo Kaapelitehtaan Valssaamoon suomalaisen nykykorun myyntinäyttelyn. Teosmyynnissä on esillä teoksia kaikkiaan 38 korutaiteilijalta eri puolilta Suomea. Korutaide rikkoo perinteistä käsitystä korusta niin käyttötavan, sisällön kuin materiaalienkin suhteen. Itsenäisenä taidemuotonaan korutaide kuuluu nykytaiteen kenttään.

Teokset ovat uniikkeja kappaleita, joiden lähtökohtana on ollut tekijänsä taiteellinen ilmaisu. Lähtökohtana voivat myös olla asiakkaan toiveet, joita taiteilija, muotoilija tai koruseppä toteuttaa. Korutaideyhdistyksen teosmyyntiin on koottu teoksia molemmista lähtökohdista esitellen yhdistyksen jäsenten monipuolista tuotantoa.

Valssaamossa on paikalla näyttelyn taiteilijoita sekä Korutaideyhdistyksen edustajia vastaamassa kiinnostuneiden kysymyksiin. Yhdistys on julkaissut viime vuonna myös tuoreen oppaan korutaiteen maailmaan, joka on jaossa tapahtuman aikana yleisölle.  Taiteilijoista ja Korutaideyhdistys ry:stä lisää www.korutaideyhdistys.fi

Kuvia:
www.painters.fi/teoskuvia