Mari Kiviniemi valitsi jalkinesuunnittelija Minna Peltomäen arvostetun Ornamo-palkinnon voittajaksi

Vuoden 2019 Ornamo-palkinnon voittaja on jalkinesuunnittelija Minna Peltomäki. Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi valitsi tämänvuotisen voittajan kolmen ansioituneen ehdokkaan joukosta. Kiviniemi kiittää Peltomäen hyvää ymmärrystä muotoilun vastuullisuudesta ja kuluttajien tarpeista. Ornamo-palkinnon arvo on 5 000 euroa.

Minna Peltomäki (s. 1970) on jalkinesuunnittelija, joka tunnetaan Pomarfin Oy:n Pomar-brändin uudistamisesta. Peltomäki työskentelee omassa suunnitteluyrityksessään ja johtaa Pomarin suunnittelutiimiä. Tiimin suunnittelijat pyrkivät vastuullisuuteen materiaalien kautta ja tehokkailla työtavoilla, kuten toimimalla lähellä päämarkkina-aluettaan. Pomarin kengät valmistetaan Virossa.

Vuoden 2019 Ornamo-palkinnon valitsija, Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi korostaa valinnassaan Peltomäen työn vastuullisuutta.

”Vahva vastuullisuus saa alkunsa muotoilijan suunnittelutyöstä. Tuotteen onnistunut matka suunnittelupöydältä kierrätykseen asti edellyttää sitä, että suunnittelija hahmottaa sen koko elinkaaren. Voittajan työssä vastuullisuus näkyy materiaalien valinnassa samoin kuin tehokkaissa työtavoissa: minimoidaan leikkuujäte, vähennetään kemikaalien käyttöä ja toimitaan lähellä päämarkkina-aluetta eli Pohjoismaita. Tässä Minna Peltomäki on onnistunut hienosti”, perustelee Kiviniemi.

Kiviniemi haluaa nostaa esiin myös, kuinka Peltomäki ymmärtää kauppaa ja kuluttajien tarpeita. Hän suunnittelee ratkaisuja suomalaisiin olosuhteisiin.

”Muotoilijalla on keskeinen rooli kuluttajien odotusten täyttämisessä. On hyvä olla mukana materiaalin tuotannosta aina brändin kehittämiseen ja markkinointiin. Suunnittelijan on myös hahmotettava koko ympäröivä todellisuus suunnittelupöydän ulkopuolella. Vain siten luodaan menestyviä tuotteita”, Kiviniemi sanoo.

Yksi kuluttajuuden muutoksista liittyy ilmastonmuutokseen. Kiviniemen mukaan kuluttajat haluavat yhä useammin nähdä kaupassa, kuinka suuri tuotteen hiilijalanjälki on. Peltomäki saa kiitosta uusien materiaalien kehittämisestä ja hyödyntämisestä. Pomar käyttää luontoa säästäen parkittuja Terracare-nahkoja ja vegaanisia materiaaleja, joissa ei ole mitään eläinperäistä.

Nordic casual sopii Pohjoismaiden säihin

Minna Peltomäki on konkari kutistuvassa suomalaisten jalkinesuunnittelijoiden joukossa. Hän pitää Ornamo-palkintoa tunnustuksena paitsi omalle työlleen, myös koko alalleen.

”Olen palkinnosta hyvin kiitollinen Mari Kiviniemelle ja ornamolaisille kollegoilleni, jotka ehdottivat minua palkinnon saajaksi. Tämä on mielestäni tunnustus koko jalkinesuunnittelijoiden yhteisölle, joka uskoo vahvasti suomalaiseen suunnitteluun”, iloitsee Peltomäki.

Peltomäki on opiskellut jalkinevalmistusta Tampereella Hervannan ammattioppilaitoksessa ja Wetterhoffin käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksessa, jossa hän on myöhemmin myös opettanut. Uransa aikana Peltomäki on työskennellyt Janitalla ja Aaltosella. Hän on nähnyt, kuinka suomalainen jalkinevalmistus hiipuu ja siirtyy halpatuotantomaihin Aasiaan.

Tilastokeskuksen yritystilastojen mukaan nahkatuotteiden valmistuksen toimialaan kuuluvien yritysten määrä on pienentynyt Suomessa 40 prosenttia vuodesta 2010 vuoteen 2017. Yrityksiä on 151. Samalla aikavälillä yritysten liikevaihto on kuitenkin kasvanut 17 prosenttia, ja se oli toissa vuonna 199 miljoonaa euroa.

Peltomäen mielestä Pomarin menestyksen avain on erikoistuminen – pohjoiseen ilmastoon ja suomalaiseen jalkaan sopivat jalkineet, joita voi kuvailla Nordic casualiksi.

”Elämme arkea joka päivä ja kengät vaikuttavat merkittävästi siihen, miten voimme. Kengän pitää istua hyvin ja olla mukava heti alusta alkaen. Pohjoismaisen ilmaston huomioiminen on meille ydinasia”, Peltomäki sanoo.

Pomarin suomalainen muotoiluajattelu on tunnustettu aiemminkin. Suomalaisen talviklassikon, huopikkaan, innoittama GORE TEX -huopamallisto palkittiin Fennia Proze Hounourable Mention -tunnustuksella 2017.

Ornamo-palkinto

Ornamo-palkinto on muotoilualan arvostettu tunnustus, joka tekee näkyväksi ajankohtaista muotoilua ja taideteollista taidetta. Ornamon jäsenet ehdottavat joukostaan ansioituneita tekijöitä, joiden parista Ornamon hallitus valitsee kolme ehdokasta. Palkinnon voittajan valitsee hallituksen valitsema ulkopuolinen asiantuntija. Ornamo-palkintoa on nykymuodossaan jaettu vuodesta 2015.

Peltomäen lisäksi muita finalisteja olivat tänä vuonna tekstiilisuunnittelija Maija Arela ja teollinen muotoilija Ville Kokkonen.

Lisätietoa Ornamo-palkinnosta ja ehdokkaista.

Minna Peltomäen haastattelu.

Kuvapankki

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Viestintäpäällikkö Miisa Pulkkinen, miisa.pulkkinen@ornamo.fi, +358 40 523 9984

Ornamo on vuonna 1911 perustettu muotoilualan asiantuntijajärjestö, johon kuuluu yli 2 700 jäsentä. Ornamo kehittää muotoilijan ammattia ja vaikuttaa muotoilun asemaan yhteiskunnassa.