Ornamon Design Joulu kokoaa kotimaisen muotoilun huiput Kaapelitehtaalle

Koko perheen perinteinen ja odotettu Ornamon Design Joulu -tapahtuma järjestetään jälleen Helsingin Kaapelitehtaalla.

Ornamon Design Joulu keskittyy korkeatasoisen kotimaisen designin myyntiin. Tapahtumasta löytyy niin muotia, asusteita, koruja, taidekäsityötä, grafiikkaa kuin lifestyle-tuotteitakin suomalaisilta alansa huipuilta, jotka edustavat muotoilun ja kädentaitojen perinteitä ja tulevaisuutta. Myyjistä 80 prosenttia on Ornamon jäseniä. Loput on jurytetty mukaan suunnittelijan ammattimaisuuden ja tuotteiden designarvon perusteella.

Design Joulun oheisohjelmassa valotetaan tänä vuonna muotoilijoiden työtä. Tekijät kertovat tarinoista tuotteiden takana Design Joulun haastattelutuokioissa tapahtuman aikana.

Suomalainen design kiinnostaa

Tapahtuma järjestetään nykyisessä muodossaan tänä vuonna neljättä kertaa. Kolmipäiväinen tapahtuma keräsi Kaapelitehtaalle viime vuonna 268 myyjää ja houkutteli paikalle arviolta jopa 24 000 kävijää. Kaapelitehtaan Merikaapelihallissa, Puristamossa ja Valssaamossa on tapahtuman käytössä noin 4 000 neliötä kahdessa kerroksessa.

Ornamon selvitysten mukaan kiinnostus kotimaista designia kohtaan on hyvässä kasvussa. Saatavuudessa on kuitenkin vielä kehitettävää. Ornamon tutkimuksen mukaan jopa 90 prosenttia suomalaisista on kiinnostunut taidekäsityön ja taiteen ostamisesta. Lähes 30 prosenttia kuitenkin kertoi, ettei löydä tuotteita.

Ornamon Design Joulu ja Finnishdesigners.fi-hakupalvelu edistävät suomalaisen designin saatavuutta. Finnishdesigners.fi kokoaa tuotemuotoilun ja taidekäsityön tekijät sekä muotoilupalvelut ja verkkokaupat yhteiselle alustalle.

Mukana tapahtumassa:

Café Köket ravintola ja kahvila palvelee asiakkaita koko tapahtuman ajan kahdella pisteellään.

Villi ja vihreä joulu löytyy Kukkakauppa Knippun POP-UP -pisteeltä, joka on avoinna koko tapahtuman ajan.

Lasten ja nuorten arkkitehtuurikoulu Arkin työpajat ovat avoinna la ja su klo 10–17 Merikaapelihallin parvella. Majapajassa pääsee rakentamaan tiloja ja taloja lapsen omassa mittakaavassa.

Fair Start on uusi, inspiroiva designbrändi ja reilun kaupan konsepti, jonka kautta turvapaikanhakijakäsityöläiset voivat valmistaa tuotteita myyntiin ja ansaita tulot itselleen.

Ornamon Design Joulu 1.–3.12.2017
Kaapelitehdas: Merikaapelihalli, Puristamo ja Valssaamo, Tallberginkatu 1, Helsinki.
Avoinna pe 15–19 la–su klo 10–17.
ornamo.fi/designjoulu

#ornamondesignjoulu

Lisätietoja:

Mika Åhman, LUMI Accessories / tapahtuman tuottaja
mika@lumiaccessories.com
p. 044 751 23 26

Petra Ilonen, projektipäällikkö, Teollisuustaiteen Liitto Ornamo
petra.ilonen@ornamo.fi
p. 046 878 2575

Teollisuustaiteen Liitto Ornamo on vuonna 1911 perustettu muotoilualan asiantuntijajärjestö. Ornamo kehittää muotoilijan ammattia ja vaikuttaa muotoilun asemaan yhteiskunnassa. Ornamoon kuuluu yli 2 500 jäsentä. Ornamo tarjoaa jäsenilleen palveluita ja tukea työelämän eri tilanteisiin. Jäsenistö koostuu muotoilualan korkeakoulutetuista ammattilaisista. He työskentelevät muun muassa sisustusarkkitehtuurin, teollisen muotoilun, kaluste-, tekstiili- ja vaatesuunnittelun, pakkaussuunnittelun, palvelumuotoilun, muotoilukasvatuksen, digitaalisen suunnittelun sekä taidekäsityön ja taiteen aloilla. www.ornamo.fi

Lumi Accessories on suomalainen muotibrändi, joka on tunnettu erityisesti laadukkaista ja ekologisista nahkalaukuista sekä muista asusteista. Design-asusteiden lisäksi Lumi Accessories tuottaa vuosittain erilaisia muotitapahtumia, kuten Fashion Stock Sales. Lumi Accessoriesin toimisto ja sydän Le Lumi Lab sijaitsee Helsinki Design District -alueella Punavuoressa osoitteessa Pursimiehenkatu 14. ”We believe in consuming less but better”. www.lumiaccessories.com