Ornamon Teosmyynti ­kokoaa jälleen suomalaisen uniikin designin ja taiteen huiput Helsingin Kaapelitehtaalle 9.–17.3.2019

Ornamon Teosmyynti täyttää Kaapelitehtaan Puristamon värikkäällä, monimuotoisella ja myös yhteiskunnallisesti kantaaottavalla taiteella. Luvassa on ainutlaatuinen katsaus taideteollisen taiteen nykytekijöihin, sillä tapahtumaan osallistuu ennätysmäärä, yli 140 taiteilijaa, ja kaikki teokset ovat valmistuneet viimeisten kolmen vuoden aikana.

”Taiteella sisustaminen on iso trendi. Ornamon Teosmyynnistä voi hankkia persoonallisia taideteoksia sisustamiseen. Hinnat vaihtelevat alle sadasta eurosta useisiin tuhansiin. Teoksen vai hankkia omakseen myös korottomalla osamaksulla”, kertoo Teosmyynnin tuottaja Katja Kotikoski.

Taiteen hankkiminen Teosmyynnistä on helppoa ja vaivatonta, sillä ostajat saavat teoksen heti mukaansa. Myyntinäyttely täydentyy uusilla teoksilla sitä mukaa, kun myytyjä teoksia poistuu valikoimasta.

Kotikoski on itsekin keramiikkataiteilija. Hän osallistuu vuosittain järjestettävään Teosmyyntiin nyt kolmatta kertaa teoksillaan. Kotikoski pitää Teosmyynnin tarjoamaa näkyvyyttä taiteilijan kannalta erinomaisena. Ostajakunta on monipuolinen, sillä Teosmyynnistä taidetta ostetaan paljon esimerkiksi valtiolle ja muihin julkisiin taidekokoelmiin. ”Se on merkittävä etu etenkin tuntemattomampien taiteilijoiden kannalta”, Kotikoski huomauttaa.

Taidetta koteihin, yrityksiin ja julkisiin tiloihin

Esillä on ennen näkemättömiä uniikkeja käyttöesineitä sekä veistoksia, valaisimia, koruja ja taidetta keramiikasta, lasista, tekstiilistä, puusta ja muista materiaaleista. Mukana on sekä uransa alussa olevia että tunnettuja taiteilijoita, esimerkiksi lasitaiteilija Ritva-Liisa Pohjalainen sekä keramiikkataiteilija Natalie Lautenbacher, joka tunnetaan myös Iittalalle suunnittelemistaan astioista. Mukana ovat myös esimerkiksi tekstiilitaiteilija Raija Rastas, lasitaiteilija Johannes Rantasalo ja keramiikkataiteilija Veera Kulju. Tänä vuonna monet teokset ottavat kantaa yhteiskunnallisesti: teemoista esiin nousevat niin ilmastonmuutos ja muovijätteen vaikutukset vesistöihin kuin pakolaiset ja vallan rakenteet yhteiskunnassa.

Taiteilijoihin voi tutustua ennalta Finnishdesigners-palvelussa:  https://finnishdesigners.fi/tapahtuma/.

Teosmyynnin galleristi Clarice Finell vetää Teosmyynnissä opastetut kierrokset, joilla hän kertoo teoksista ja taiteilijoista:

• sunnuntaina 10.3. suomeksi klo 12 ja ruotsiksi klo 14
  • keskiviikkona 13.3. suomeksi klo 12 ja ruotsiksi klo 14
  • lauantaina 16.3. klo 12 englanniksi
  • sunnuntaina 17.3. suomeksi klo 12 ja ruotsiksi klo 14

Media on tervetullut Ornamon Teosmyynnin avajaisiin tai tutustumaan teoksiin ennakolta erikseen sovittavana ajankohtana.

Ornamon Teosmyynti 9.–17.3.2019
Kaapelitehtaan Puristamo, Tallberginkatu 1 C, Helsinki.
Avoinna arkisin klo 12–18, la–su klo 11–17. Vapaa pääsy.
Avajaiset perjantaina 8.3.2019 klo 17–19.

Ornamon Teosmyynnissä mukana olevat taiteilijat:

Ahokas Iiro A. | Alakoski Kari | Altunluoglu Sevde Leila | Ando Komugi | Arha Soili | Aromaa Arni | Arvilommi Karoliina | Autio Tuuli | Backlund Jennifer | Castrén Merja | Donner Ariadna | Eeronheimo Aino | Envalds Paul | Eskola Marja | Favén Aino | Fogelholm Ulla | Friman Elisa | Haahti Katri | Haanaho Anna-Kaisa | Haapanen Jakke | Hackman Anna | Hakanen Jukka | Halko Saija | Halme Leena Kaisa | Hardi Eveliina | Harju Ulla | Havanto Laura | Heikkilä Hanna-Kaarina | Heimala Ville | Helavuo Samuli | Hepo-aho Marja | Hertell Katy | Hiltunen Reetta | Hirvonen Anne | Huhtakallio Katri-Maria | Huotari Marianne | Hägerström Sofie | Hänninen Soila | Härkki Saila | Jantunen Alma | Juvonen Leena | Järvi Teemu | Kajander Catharina | Kajaniemi Aino | Kajas Aura | Kalin-Eloaho Marjut | Kallio Miia | Kantonen Taru | Keränen Leena | Keskinen Merja | Keto Piia | Kim Miki | Kivimäki-Krouvila Pirjo | Kivivirta Kirsi | Koivukoski Sarita | Korolainen Hanna-Kaisa | Koski Piritta | Kotikoski Katja | Kouhia Leena | Koyama Yasushi | Kukkasniemi Päivi | Kulju Veera | Kurvinen Mervi | Kärkkäinen Jouko | Kärkkäinen-Tunkelo Pasi | Laitinen Elina | Lassila Maarit | Lautenbacher Nathalie | Levonoja Siina | Lieste Piia | Liikanen Elina | Liila Pia | Linnalaakso Leena | Majander Sanna | Mantsinen Niina | Martikainen Arja | Metsälampi Pertti | Moberg Camilla | Moona Jaana | Mäki-Patola Leena | Näsi Valentina | Ojanen Johanna | Palmujoki Marja | Palomäki Hanne | Paunila Anni | Pearlman Mimmi | Pehkonen Jenni | Pohjalainen Ritva-Liisa | Pollari Tuuli | Pulkkinen Heini | Putti Lilli | Puumalainen Heidi Aulikki | Pått Irina | Pääkkönen Paula | Päällysaho Tuulikki | Rahikainen Tua | Rahtu Sirpa | Rantasalo Johannes | Rastas Raija | Rauteva-Tuomainen Rita | Remes Helmi | Riitahuhta Heini | Rintalaulaja Sanna | Ruokokoski Anssi | Ruuttunen Paula | Rytkölä Johanna | Salonen Teemu | Salonen Elina | Sauvo Tini | Saari | Somma Tuuli | Spoof Eva | Suikki Suvi | Suomela Sauli | Syvänoja Janna | Taiviola Kirsti | Takala Päivi | Talonpoika Riitta | Tamminen Veera | Tenno Eija | Troberg Annaliisa | Tuohisto-Kokko Minna | Turunen Joonas | Turunen Satu | Uosukainen Riitu | Uotila Marjut | Vaahtera Milla | Valkeisenmäki Eeva | Valkola Jyrki | Wallius Tiina | Vargas Rita | Varvio Ella | Venäläinen Kristian | Vesala Reika | Vesterinen Jari | Vidal Dario | Wiik-Rosenqvist Hanna | Vikman Ulla-Maija | Winqvist Merja | Virtanen Johanna | Viskari Marika | Vuorio Tatu | Zukale Miira | Zweygberg Eija

Tapahtuma Facebookissa: https://www.facebook.com/events/543575549456723/
Kuvapankki: https://www.ornamo.fi/fi/kuvapankki/

Lisätiedot:
Petra Ilonen, projektipäällikkö
Ornamon Teosmyynti
petra.ilonen@ornamo.fi
p. 046 878 2572

Samaan aikaan Kaapelitehtaan Merikaapelihallin valloittaa Suomen suurin kuvataidetapahtuma Taidemaalariliiton Teosvälitys. Maalaustaiteen suurtapahtuma kokoaa yli 1 700 taideteosta lähes 600:lta Taidemaalariliittoon kuuluvalta ammattitaiteilijalta kautta Suomen.  https://www.painters.fi/teosvalitys/

Kaapelitehtaan Valssaamossa on Korutaideyhdistyksen teosmyynti, suomalaisen nykykorun myyntinäyttely. http://www.korutaideyhdistys.fi/teosmyynti2019/