Ornamon Teosmyyntiin tulossa ennätysmäärä osallistujia ­– suomalaisen uniikin designin ja taiteen myyntinäyttely 9.–17.3.2019 Helsingin Kaapelitehtaalla

Ornamon Teosmyyntiin Helsingin Kaapelitehtaan Puristamossa osallistuu tänä vuonna yli 140 taiteilijaa. Tapahtuman osallistujamäärä ja myynti on kasvanut vuosi vuodelta.

”Tänä vuonna Ornamon Teosmyynnissä on hyvä sekoitus uusia ja vanhoja tekijöitä ja ennätysmäärä osallistujia, mikä tekee teosten ripustamisesta uudenlaisen haasteen, jota innolla odotan”, kertoo Teosmyynnin galleristi, korutaiteilija Clarice Finell.

Taiteen hankkiminen Teosmyynnistä on helppoa ja vaivatonta, sillä ostajat saavat teoksen heti mukaansa. Myyntinäyttely elää ja täydentyy sitä mukaa, kun myytyjä teoksia poistuu valikoimasta. Ornamon Teosmyynti tarjoaa ainutlaatuisen katselmuksen siihen, mikä taideteollisessa taiteessa on juuri nyt ajankohtaista, sillä myynnissä on vain uusia teoksia, jotka ovat valmistuneet viimeisen kolmen vuoden aikana.

”Uniikissa designissa ja taidekäsityössä erilaiset pinnat ja materiaalilla leikittelyt ovat nyt pinnalla. Herkät ja värikkäät lasiteokset ovat myös nousussa, kuten Milla Vaahteran lasia ja metallia yhdistävät mobilet sekä hauskat ja ajatuksia herättävät Paula Pääkkösen jäätelömäiset teokset”, Finell kertoo.

Tänä vuonna näyttelyssä on mukana myös monia teoksia, jotka ottavat kantaa yhteiskunnallisesti. Esimerkiksi keramiikkataiteilija Mia Kallio ottaa teoksillaan kantaa vallan rakenteisiin.

Taidetta koteihin, yrityksiin ja julkisiin tiloihin

Esillä on ennen näkemättömiä uniikkeja käyttöesineitä sekä veistoksia, valaisimia, koruja ja taidetta keramiikasta, lasista, tekstiilistä, puusta ja muista materiaaleista. Mukana on sekä tunnettuja että uransa alussa olevia taiteilijoita, esimerkiksi keramiikkataidetta edustava Kirsi Kivivirta sekä luontoaiheisiin erikoistunut taiteilija ja muotoilija Teemu Järvi.  Humoristista otetta näyttelyyn tuovat esimerkiksi taiteilijat Teemu Salonen ja Komugi Ando. Taiteilijoiden teoksiin voi tutustua ennalta Finnishdesigners-palvelussa:  https://finnishdesigners.fi/tapahtuma/.

Ornamon Teosmyynti on vakiinnuttanut asemansa suuren yleisön ja yritysten edustajien lisäksi myös keräilijöiden keskuudessa, joista moni tulee Kaapelille etsimään nuoria kykyjä. Teosmyynnistä kartutetaan myös arvostettuja taidekokoelmia kuten Valtion taidekokoelmaa.

Clarice Finell vetää Teosmyynnissä opastetut kierrokset, joilla hän kertoo taideteollisen taiteen nykytrendeistä:

• sunnuntaina 10.3. suomeksi klo 12 ja ruotsiksi klo 14
  • keskiviikkona 13.3. suomeksi klo 12 ja ruotsiksi klo 14
  • lauantaina 16.3. englanniksi klo 12
  • sunnuntaina 17.3. suomeksi klo 12 ja ruotsiksi klo 14

Media on tervetullut Ornamon Teosmyynnin avajaisiin tai tutustumaan teoksiin ennakolta erikseen sovittavana ajankohtana.

Ornamon Teosmyynti 9.–17.3.2019

Kaapelitehtaan Puristamo, Tallberginkatu 1 C, Helsinki.
Avoinna arkisin klo 12–18, la–su klo 11–17. Vapaa pääsy.
Avajaiset perjantaina 8.3.2019 klo 17–19.

Ornamon Teosmyynnissä mukana olevat taiteilijat:

Ahokas Iiro A. | Alakoski Kari | Altunluoglu Sevde Leila | Ando Komugi | Arha Soili | Aromaa Arni | Arvilommi Karoliina | Autio Tuuli | Backlund Jennifer | Castrén Merja | Donner Ariadna | Eeronheimo Aino | Envalds Paul | Eskola Marja | Favén Aino | Fogelholm Ulla | Friman Elisa | Haahti Katri | Haanaho Anna-Kaisa | Haapanen Jakke | Hackman Anna | Hakanen Jukka | Halko Saija | Halme Leena Kaisa | Hardi Eveliina | Harju Ulla | Havanto Laura | Heikkilä Hanna-Kaarina | Heimala Ville | Helavuo Samuli | Hepo-aho Marja | Hertell Katy | Hiltunen Reetta | Hirvonen Anne | Huhtakallio Katri-Maria | Huotari Marianne | Hägerström Sofie | Hänninen Soila | Härkki Saila | Jantunen Alma | Juvonen Leena | Järvi Teemu | Kajander Catharina | Kajaniemi Aino | Kajas Aura | Kalin-Eloaho Marjut | Kallio Miia | Kantonen Taru | Keränen Leena | Keskinen Merja | Keto Piia | Kim Miki | Kivimäki-Krouvila Pirjo | Kivivirta Kirsi | Koivukoski Sarita | Korolainen Hanna-Kaisa | Koski Piritta | Kotikoski Katja | Kouhia Leena | Koyama Yasushi | Kukkasniemi Päivi | Kulju Veera | Kurvinen Mervi | Kärkkäinen Jouko | Kärkkäinen-Tunkelo Pasi | Laitinen Elina | Lassila Maarit | Lautenbacher Nathalie | Levonoja Siina | Lieste Piia | Liikanen Elina | Liila Pia | Linnalaakso Leena | Majander Sanna | Mantsinen Niina | Martikainen Arja | Metsälampi Pertti | Moberg Camilla | Moona Jaana | Mäki-Patola Leena | Näsi Valentina | Ojanen Johanna | Palmujoki Marja | Palomäki Hanne | Paunila Anni | Pearlman Mimmi | Pehkonen Jenni | Pohjalainen Ritva-Liisa | Pollari Tuuli | Pulkkinen Heini | Putti Lilli | Puumalainen Heidi Aulikki | Pått Irina | Pääkkönen Paula | Päällysaho Tuulikki | Rahikainen Tua | Rahtu Sirpa | Rantasalo Johannes | Rastas Raija | Rauteva-Tuomainen Rita | Remes Helmi | Riitahuhta Heini | Rintalaulaja Sanna | Ruokokoski Anssi | Ruuttunen Paula | Rytkölä Johanna | Salonen Teemu | Salonen Elina | Sauvo Tini | Saari | Somma Tuuli | Spoof Eva | Suikki Suvi | Suomela Sauli | Syvänoja Janna | Taiviola Kirsti | Takala Päivi | Talonpoika Riitta | Tamminen Veera | Tenno Eija | Troberg Annaliisa | Tuohisto-Kokko Minna | Turunen Joonas | Turunen Satu | Uosukainen Riitu | Uotila Marjut | Vaahtera Milla | Valkeisenmäki Eeva | Valkola Jyrki | Wallius Tiina | Vargas Rita | Varvio Ella | Venäläinen Kristian | Vesala Reika | Vesterinen Jari | Vidal Dario | Wiik-Rosenqvist Hanna | Vikman Ulla-Maija | Winqvist Merja | Virtanen Johanna | Viskari Marika | Vuorio Tatu | Zukale Miira | Zweygberg Eija

Tapahtuma Facebookissa: https://www.facebook.com/events/543575549456723/

Kuvapankki: https://www.ornamo.fi/fi/kuvapankki/

Samaan aikaan Kaapelitehtaan Merikaapelihallin valloittaa Suomen suurin kuvataidetapahtuma Taidemaalariliiton Teosvälitys. Maalaustaiteen suurtapahtuma kokoaa yli 1 500 taideteosta lähes 600:lta Taidemaalariliittoon kuuluvalta ammattitaiteilijalta kautta Suomen.  https://www.painters.fi/teosvalitys/

Kaapelitehtaan Valssaamossa on Korutaideyhdistyksen teosmyynti, suomalaisen nykykorun myyntinäyttely.