Taiteen suurtapahtumat avautuvat Kaapelitehtaalla lauantaina 7.3.2020 – teosmyynnit tekevät taiteen ostamisen helpoksi

Ornamon Teosmyynti, Taidemaalariliiton Teosvälitys ja Korutaideyhdistyksen teosmyynti täyttävät Kaapelitehtaan taiteella maaliskuussa. Maalaustaiteen, uniikin muotoilun ja nykykorujen myyntitilaisuuksissa on esillä yli 2 500 teosta sadoilta eri alojen taiteilijoilta 7.-15.3.2020.

Kotimaisen taiteen kuumat myyntiviikot alkavat jälleen lauantaina, kun vuosittaiset teosmyyntinäyttelyt avautuvat yleisölle Helsingin Kaapelitehtaalla. Myynnissä on yhdeksän päivän ajan yli 2 500 taideteosta. Teosmyyntinäyttelyt tarjoavat läpileikkauksen eri taiteenaloista ja niiden trendeistä. Näyttelyihin osallistuu satoja ammattitaiteilijoita, jotka edustavat mm. maalaus- ja korutaidetta sekä muotoilua ja taidekäsityötä, kuten keramiikka-, lasi- ja tekstiilitaidetta.

Kaapelitehtaan myyntinäyttelyt madaltavat taiteen ostokynnystä. Tapahtumiin on vapaa pääsy ja ostetut teokset saa heti mukaansa. Osa teoksista on myynnissä korottomalla osamaksulla. Monet taiteen ystävät aloittavat oman kokoelman keräämisen juuri Kaapelitehtaalta, ja kokeneille keräilijöille sekä julkisille taidekokoelmille ne ovat vakiintunut tilaisuus etsiä uusia kykyjä. Samalla näyttelyt tarjoavat päivittäin uutuuksia, kun jo myytyjen teosten tilalle ripustetaan lisää taidetta. Kokonaisuus elää ja pysyy kiinnostavana loppuun saakka.

Kaapelitehdas
Merikaapelihalli, Puristamo ja Valssaamo
Tallberginkatu 1 C, Helsinki. Avoinna arkisin klo 12–18, la–su klo 11–17. Vapaa pääsy

Ornamon Teosmyynti, Puristamo

Ornamon Teosmyynti on Suomen suurin uniikin muotoilun ja taiteen myyntitapahtuma. Teosmyynti tarjoaa mahdollisuuden nähdä tuttujen muotoilijoiden uusimmat teokset ja tutustua uusiin sekä nouseviin tekijöihin. Ornamon Teosmyyntiin osallistuu tänä vuonna 140 muotoilijaa ja taiteilijaa. Teoksia on myynnissä lähes 600.  Myynnissä on ennen näkemättömiä uniikkeja käyttöesineitä, kuten valaisimia ja astioita, ja pienoisveistoksia sekä taideteoksia keramiikasta, lasista, tekstiilistä, puusta ja muista materiaaleista. Kaikki teokset ovat valmistuneet viimeisten kolmen vuoden aikana, joten myyntinäyttely tarjoaa hyvän katsauksen siihen, mikä taideteollisuuden tekniikoita soveltavassa taiteessa on ajankohtaista juuri nyt.

Teosmyynnin galleristi, korutaiteilija Clarice Finellin vetämillä opastuskierroksilla tutustutaan Teosmyynnin helmiin sunnuntaina 8.3. ja torstaina 12.3. Molempina päivinä on suomenkielinen kierros klo 12 ja ruotsinkielinen kierros klo 14.

Ornamon Teosmyynnin satelliittinäyttely on esillä MUJIn Kampin lippulaivamyymälässä Teosmyynnin ajan.

teosmyynti.fi, lisätietoa osallistujista: finnishdesigners.fi/tapahtuma/

Taidemaalariliiton Teosvälitys, Merikaapelihalli

Suomen suurin kuvataidetapahtuma Taidemaalariliiton Teosvälitys täyttää Kaapelitehtaan Merikaapelihallin 3000 neliömetriä tuoreella maalaustaiteella. Tapahtumaan osallistuu tänä vuonna 664 taiteilijaa, ja esillä on 1729 teosta.

Useimmat maalaustaiteen tyylit ja tekniikat ovat edustettuina, ja mukana on niin uusia tulokkaita kuin tunnettujakin tekijöitä. Teosvälityksessä vierailu on helppo tapa saada kokonaisvaltainen käsitys suomalaisen maalaustaiteen nykytilasta.

Teosvälitys on vuosien varrella muodostunut taiteenystävien vakiokohteeksi, ja helposti lähestyttävä tilaisuus houkuttelee myös uutta yleisöä maalaustaiteen pariin. Tapahtuman kävijämäärä on kasvanut vuosi vuodelta, ja viime vuonna kävijöitä oli noin 25 000.

www.painters.fi/teosvalitys

Korutaideyhdistyksen teosmyynti, Valssaamo

Korutaideyhdistys ry tuo Kaapelitehtaan Valssaamoon suomalaisen nykykorun myyntinäyttelyn. Teosmyynnissä on esillä teoksia kaikkiaan 47 korutaiteilijalta eri puolilta Suomea. Korutaide rikkoo perinteistä käsitystä korusta niin käyttötavan, sisällön kuin materiaalienkin suhteen. Itsenäisenä taidemuotonaan korutaide kuuluu nykytaiteen kenttään. Teokset ovat uniikkeja kappaleita, joiden lähtökohtana on ollut tekijänsä taiteellinen ilmaisu. Lähtökohtana voivat myös olla asiakkaan toiveet, joita taiteilija, muotoilija tai koruseppä toteuttaa. Korutaideyhdistyksen teosmyyntiin on koottu teoksia molemmista lähtökohdista esitellen yhdistyksen jäsenten monipuolista tuotantoa.

Valssaamossa on paikalla näyttelyn taiteilijoita sekä Korutaideyhdistyksen edustajia vastaamassa kiinnostuneiden kysymyksiin.

Yhdistys palkittiin viime vuonna muotoilun valtionpalkinnolla ja se on julkaissut myös tuoreen oppaan korutaiteen maailmaan, joka on jaossa tapahtuman aikana yleisölle.

Taiteilijoista ja Korutaideyhdistys ry:stä lisää www.korutaideyhdistys.fi

Kuvia:
www.painters.fi/teoskuvia