Teosmyynti tarjoaa jälleen uniikin designin ja taidekäsityön helmiä

Suomalaisen uniikin designin ja taidekäsityön myyntinäyttely 10.–18.3.2018. Ornamon Teosmyynti on oiva paikka tehdä taideostoksia omaan kotiin, yritykseen tai julkisiin tiloihin.

Elina Salonen, Nameless, 2016. Kuva: Toni Kokkila

Graffitiryijy, keraamisia kyyneleitä, taidokasta nykylasia, puisia eläinveistoksia ja nykyaikainen seinälautassarja. Teollisuustaiteen Liitto Ornamon vuosittainen Teosmyynti kokoaa maaliskuussa satoja taideteoksia Helsingin Kaapelitehtaan Puristamoon. Esillä on uniikkeja esineitä, pienoisveistoksia, koruja, keramiikka-, metalli-, lasi- ja tekstiilitaidetta niin tutuilta kuin uusiltakin muotoilijoilta ja taiteilijoilta. Taiteen hankkiminen Teosmyynnistä on helppoa ja vaivatonta, tervetuloa ostoksille!

Mukana on teoksia noin sadalta taiteilijalta ja muotoilijalta, joukossa mm. Arni Aromaa, Seppo Koho, Leena Kouhia, Yasushi Koyama, Lilli Putti ja Harri Syrjänen. Näyttelystä voi bongata myös uusia tekijöitä vakiintuneiden nimien rinnalla.

Näyttelykokonaisuus elää koko Teosmyynnin ajan, sillä taiteilijat tuovat uusia teoksia myytyjen tilalle.Teoksen voi myös ostaa korottomalla osamaksulla. Teosmyynti on vakiinnuttanut asemansa keräilijöiden keskuudessa, joista moni tulee Kaapelille etsimään nuoria kykyjä. Teosmyynnistä kartutetaan myös arvostettuja taidekokoelmia, kuten Valtion taidekokoelmaa. Teosmyynnin suojelijana toimii tänä vuonna Suomen lasimuseon intendentti Kaisa Koivisto.

Teosmyynnin galleristina jo vuosia toiminut korutaiteilija Clarice Finellin mukaan perinteiset tekniikat ovat nousseet taas pinnalle. ”Erilaisten kierrätysjuttujen lisäksi taiteilijat ovat taas keskittyneet enemmän niihin materiaaleihin, joita ovat opiskelleet tai tehneet jo pidemmän aikaa. Ryijyt ovat jälleen suosittuja. Totta kai tekstiilitaiteessa, mutta esimerkiksi keramiikkateoksissakin on nähty ryijymäistä pintaa. Muutkin perinteiset tekniikat ovat pinnalla ja sen myötä hyvä tekninen ja taiteellinen laatu, joka kestää aikaa.”

Missä mennään, uniikki design ja taidekäsityö? Clarice Finellin vetämässä opastuskierroksessa tutustutaan Teosmyynnin helmiin kahtena sunnuntaina 11.3. ja 18.3. klo 13

Ornamon Teosmyynti 10.–18.3.2017
Kaapelitehtaan Puristamo, Tallberginkatu 1 C, Helsinki. Avoinna arkisin klo 12–18, la–su klo 11–17. Vapaa pääsy

Koko osallistujalista löytyy täältä: ornamo.fi/fi/teosmyynti
Tutustu Teosmyynnin taiteilijoihin ja muotoilijoihin täällä: finnishdesigners.fi/tapahtuma
Facebook: facebook.com/1690179957709091
Kuvapankki: ornamo.fi/fi/kuvapankki

Taidetta Kaapelitehtaan täydeltä

Samaan aikaan Kaapelitehtaan Merikaapelihallin valloittaa Suomen suurin kuvataidetapahtuma Taidemaalariliiton Teosvälitys. Maalaustaiteen suurtapahtuma kokoaa yli 1500 taideteosta lähes 600:lta Taidemaalariliittoon kuuluvalta ammattitaiteilijalta kautta Suomen. Tilaisuus aloitettiin 1970-luvulla suurelta yleisöltä suljettuna valtion taidehankintojen ostotilaisuutena. Nykyisin ostajista valtaosa on yksityishenkilöitä ja hankinnat saa heti mukaan.
Lisätietoja: www.painters.fi/teosvalitys
Teoskuvia: www.painters.fi/teoskuvia