Tiedote: Suomen suurin uniikin muotoilun ja taiteen myyntitapahtuma palvelee sisustajia – Ornamon Teosmyynti Kaapelilla 7. –15.3.2020

Ornamon vuosittainen Teosmyynti tarjoaa maaliskuussa satoja taideteollisuuden tekniikoita vaalivia teoksia Helsingin Kaapelitehtaan Puristamossa. Esillä on ennen näkemättömiä uniikkeja käyttöesineitä sekä veistoksia, valaisimia ja taidetta keramiikasta, lasista, tekstiilistä, puusta ja muista materiaaleista. Teosmyynti kiinnostaa yhä enemmän kodinsisustajia.

Ornamon Teosmyynti on Suomen suurin uniikin muotoilun ja taiteen myyntitapahtuma. Mukana on teoksia yli sadalta taiteilijalta ja muotoilijalta, joukossa mm. Nuutajärvellä toimivan Lasisirkuksen lasitaiteilijat Alma Jantunen ja Johannes Rantasalo, muotoilija Maija Puoskari, muraaleista tunnettu taiteilija ja muotoilija Jukka Hakanen ja Arabian taideosaston keramiikkataiteilija Heini Riitahuhta. Teosmyynti tarjoaa mahdollisuuden nähdä tuttujen muotoilijoiden uusimmat teokset ja tutustua uusiin sekä nouseviin tekijöihin. Tapahtuman koko osallistujalista julkaistaan helmikuussa.

1990-luvulta lähtien järjestetty Ornamon Teosmyynti on viime vuosina houkuttanut etenkin kodinsisustajia ja yksityisiä taiteen keräilijöitä. Julkiset taide- ja muotoilukokoelmat, kuten valtion taideteostoimikunnan kokoelma, ovat edelleen Teosmyynnin tärkeitä asiakkaita, mutta samalla yksityisten taiteen ostajien merkitys kasvaa. 2010-luvulla yksityisten asiakkaiden ostot ovat jo useita kertoja ylittäneet julkisten hankintojen määrän – viimeksi edellisen vuoden tapahtumassa 2019.

Ornamon Taiteen markkinatutkimuksessa havaittiin jo 2014, että peräti 90 prosenttia suomalaisista on kiinnostunut ostamaan taidetta ja uniikkia muotoilua. Samalla ilmeni, että suurin este taiteen ostamiselle on myyntikanavien tunnettuus: taidekaupan käytäntöjä ei vielä tunneta. Teosmyynnissä taiteen hankkiminen on vaivatonta, sillä ostajat saavat teoksen heti mukaansa.

”Ornamon Teosmyynnissä taiteen ostaminen on tehty helpoksi. Valikoima on todella laaja, ja tarjolla on myös tavallisen sisustajan kukkarolle sopivia teoksia ja käyttöesineitä, kuten uniikkeja valaisimia. Asiakkaamme arvostavat myös sitä, että kyseessä on take away -näyttely. Myytyjen teosten tilalle tulee joka päivä uutta nähtävää”, kertoo Ornamon Teosmyynnin tuottaja, taiteen asiantuntija Katja Kotikoski.

Ornamon Teosmyynti 7.–15.3.2019
Kaapelitehtaan Puristamo, Tallberginkatu 1 C, Helsinki.
Avoinna arkisin klo 12–18, la–su klo 11–17. Vapaa pääsy.

Facebook: https://www.facebook.com/events/466239307368692/
Kuvapankki: ornamo.fi/fi/kuvapankki

Ornamo on vuonna 1911 perustettu muotoilualan asiantuntijajärjestö, johon kuuluu yli 2 700 jäsentä. Ornamo kehittää muotoilijan ammattia ja vaikuttaa muotoilun asemaan yhteiskunnassa.

Median kuvat

Valitse kuvat, jotka haluat ladata ja klikkaa ‘Lataa valitut kuvat’