Uniikkia designia eri tekniikoilla – Ornamon Teosmyynti Kaapelilla 9. –17.3.2019

Suomalaisen uniikin designin ja taiteen myyntinäyttely 9.–17.3.2019. Ornamon Teosmyynti tarjoaa ainutlaatuisen tilaisuuden tehdä taideostoksia omaan kotiin, yritykseen tai julkisiin tiloihin.

Ornamon vuosittainen Teosmyynti kokoaa maaliskuussa satoja taideteollisuuden tekniikoita vaalivia teoksia Helsingin Kaapelitehtaan Puristamoon. Esillä on ennen näkemättömiä uniikkeja käyttöesineitä sekä veistoksia, valaisimia, koruja ja taidetta keramiikasta, lasista, tekstiilistä, puusta ja muista materiaaleista. Mukana on sekä tunnettuja että uransa alussa olevia muotoilijoita ja soveltavan taiteen tekijöiltäTänä vuonna Teosmyynnissä on mukana peräti yli 140 osallistujaa.

Taiteen hankkiminen Teosmyynnistä on helppoa ja vaivatonta, sillä ostajat saavat teoksen heti mukaansa. Mukana on teoksia yli 140 taiteilijalta ja muotoilijalta, joukossa mm. keramiikkataiteilijat Catharina Kajander ja Miia Kallio, lasitaiteilija Ritva-Liisa Pohjalainen, tekstiilitaiteilija Suvi Suikki sekä muotoilija Teemu Järvi. Näyttelystä voi bongata runsaasti uusia tekijöitä vakiintuneiden nimien rinnalla. Tutustu kaikkiin osallistujiin täällä.

Teosmyynti on vakiinnuttanut asemansa suuren yleisön lisäksi myös keräilijöiden keskuudessa, joista moni tulee Kaapelille etsimään nuoria kykyjä. Teosmyynnistä kartutetaan myös arvostettuja taidekokoelmia kuten Valtion taidekokoelmaa.

Tänä vuonna näyttelyssä on mukana monia teoksia, jotka ottavat kantaa yhteiskunnallisesti. Keramiikkataiteilija Miia Kalliota kiinnostavat erityisesti yhteiskunnan piilevät valtarakenteet. Tässä näyttelyssä esillä olevat teokset käsittelevät turvallisuutta ja sananvapautta. ”Vapaassa yhteiskunnassakin on omat piilevät sokkelonsa. Meitä säätelee moni asia ja sensuroimme kaikki myös itse itseämme”, Kallio toteaa.

Tekstiilitaiteilija Suvi Suikki puolestaan tuo taiteessaan esille vanhukset, jotka jäävät monella tavalla yhteiskunnan ulkopuolelle. Hän haluaa näyttää heidän tarpeensa olla tärkeitä ja tulla kuulluksi. Lasitaiteilija Minna Tuohisto-Kokon töistä nousee esiin luopumisen ja tervehtymisen teema. Teosten aiheet kumpuavat mielenrauhan tavoittelusta luonnon kautta – surun huuhtoutumisesta veden aaltoihin, luonnon ja ympäristön puhdistavasta vaikutuksesta. Muotoilija Jouko Kärkkäisen puusta sorvatut taideteokset liputtavat ekologisemman tulevaisuuden puolesta. Mukana on muun muassa teos nimeltä Wooden Planet is my Dream.

Media on tervetullut avajaisiin tai tutustumaan teoksiin ennakolta erikseen sovittavana ajankohtana.

Ornamon Teosmyynti 9.–17.3.2019
Kaapelitehtaan Puristamo, Tallberginkatu 1 C, Helsinki.
Avoinna arkisin klo 12–18, la–su klo 11–17. Vapaa pääsy.
Avajaiset perjantaina 8.3.2019 klo 17–19.

Facebook: www.facebook.com/events/543575549456723/
Kuvapankki:  ornamo.fi/fi/kuvapankki

Lisätiedot:

Projektipäällikkö Petra Ilonen
petra.ilonen@ornamo.fi

Ornamo on vuonna 1911 perustettu muotoilualan asiantuntijajärjestö, johon kuuluu noin 2 600 jäsentä. Ornamo kehittää muotoilijan ammattia ja vaikuttaa muotoilun asemaan yhteiskunnassa.

Median kuvat

Valitse kuvat, jotka haluat ladata ja klikkaa ‘Lataa valitut kuvat’