Verkkobisneksen kehittäjät kiinnostuivat designista

Kasvava kiinnostus muodin ja kulutustavaroiden kotimaisuuteen näkyy yhä vahvemmin myös alan digiliiketoiminnan kehittymisessä.  Alalle on jo pitkään syntynyt pienten kotimaisten brändien omia verkkokauppoja, ja nyt myös kaupalliset toimijat ovat heränneet kehittämään suomalaisen muotoilun saatavuutta.

”Verkkoalustoja luovien start-upien kiinnostus designiin on selkeästi nousussa”, kertoo projektipäällikkö Petra Ilonen Teollisuustaiteen Liitto Ornamosta.

”Viimeisen kolmen vuoden aikana olen saanut paljon yhteydenottoja digitaalisten kauppapaikkojen kehittäjiltä, jotka haluavat koota yhteen kotimaisia tekijöitä. Liiketoimintavisiot ulottuvat maailmanlaajuisen asiakaskunnan saavuttamiseen, mikä edistää suomalaisten brändien ripeää kasvua. Seuraan mielenkiinnolla esimerkiksi suoraan mobiiliin iskeneitä jevelo.io sekä ivalo.com -palveluja.”

Digitaalinen liiketoiminta vasta tulossa pk-sektorille

Muotoilu-alan verkkoliiketoiminnassa on paljon kasvun varaa. Ornamon kesäkuussa toteuttaman muotoilualan suhdannekatsauksen mukaan vain noin kolmannes muotoilualan yrityksistä hyödyntää verkkokauppaa ja käyttää digitaalisia kanavia palvelujensa jakelussa. Suomen Yrittäjien ja Elisan lokakuinen kyselytutkimus puolestaan kertoo, että vain 15 prosenttia suomalaisista pk-yrityksistä myy verkossa, mikä on alle EU-maiden keskiarvon. Tutkimuksen mukaan vain joka kymmenes pk-yritys tunnistaa digitalisaation tuomat uudet liiketoimintamahdollisuudet.

Ornamo on mukana kehittämässä alaa uudistamallaan Finnishdesigners.fi -palvelulla, joka kokoaa yhteen laajan muotoilun ja taiteen ammattilaisverkoston. Se palvelee sekä yritys- että kuluttaja-asiakkaita tuomalla muotoilupalvelujen, tuotemuotoilun ja taidekäsityön tekijöitä yhteiselle alustalle. Lisäksi palvelu kerää yhteen taiteilijoiden omat itsenäiset verkkokaupat ja isommat verkkokauppa-alustat.

Ornamon kuluttajakyselyjen mukaan suomalaiset eivät löydä kotimaista designia, mikä alleviivaa alan verkkomyynnin kasvutarvetta. Ornamon tekemän taiteen markkinatutkimuksen mukaan jopa 90 prosenttia suomalaisista on kiinnostunut taiteen ja taidekäsityön ostamisesta. Lähes 30 prosenttia kuitenkin kertoi, ettei löydä tuotteita.

Mobiili ja somemarkkinointi kriittisiä kasvutekijöitä

Muotoilija Kristian Saarikorven luotsaama Jevelo ottaa asiakkaan mukaan korusuunnitteluun, mikä on aikaan hyvin sopiva ilmiö. Yrityksen tekemällä sovelluksella, jossa voi suunnitella uniikin korun omasta kuvamateriaalistaan, on jo 30 000 käyttäjää 20 maassa. Yrityksen suurimmat markkina-alueet ovat Yhdysvallat, Kanada, Iso-Britannia ja Hollanti.

”Päätös lähteä tarjoamaan palvelua alusta saakka myös mobiilissa syntyi trendejä seuraamalla”, kertoo Saarikorpi.

”Aluksi teimme webbiliittymän sormusten suunnitteluun, mutta emme koskaan lanseeranneet sitä. Mobiilikäyttö lähti juuri samaan aikaan kasvamaan rajusti ja totesimme, että palvelu olisi jo julkaisuhetkellä ollut vanhanaikainen.”

Jevelo keskittää markkinointinsa sosiaaliseen mediaan, minkä osaaminen on Saarikorven mukaan yksi suomalaisten pk-yritysten kasvun pullonkauloista.  Jevelo on syksyn aikana kehittänyt markkinointiin intensiivisesti asiantuntijan avulla.

”Kehittämistyön aikana huomasimme, että olemme tehneet Facebook-markkinointia kaksi vuotta täysin väärin. Moni pk-yrittäjä luulee osaavansa somemarkkinoinnin, mutta harva osaa”, Saarikorpi arvioi.
www.finnishdesigners.fi

Ornamon tutkimukset:
www.ornamo.fi/suhdannekatsaus
www.ornamo.fi/taiteen-markkinatutkimus

Tervetuloa Design Joulumyyjäisiin

Ornamon Design Joulumyyjäiset kokoavat lähes 270 suomalaisen designin ja taidekäsityön tekijää Helsingin Kaapelitehtaalle 2. – 4. joulukuuta. Petra Ilonen on tavattavissa Merikaapelihallin aulassa Ornamon infopisteellä perjantaina 2.12. klo 12 – 13. Tarjolla glögit tai kahvit sekä tietoa Finnishdesigners.fi -palvelusta ja Design Joulun myyjistä.