Viro on suomalaisten muotoiluyritysten suosima, ei kuitenkaan enää halpa tuotantomaa

Suomalaiset design-yritykset ovat käyttäneet Viron tehtaita Suomea halvempien työvoimakustannusten takia jo vuosikymmenten ajan, mutta nykyisin halpa hinta ei ole enää pääsyy suunnata Viroon. Nyt Viron valttikortit ovat ekologisuus ja logistiikan helppous. Virolaiset suunnittelijat ovat puolestaan kiinnostuneita Suomesta. Heille varatut myyntipaikat Ornamon Design Joulu -tapahtumassa myytiin loppuun jo kesällä.

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Ornamon Design Joulu toteuttaa kansainvälisen yhteistyön. Virolaiset suunnittelijat valikoituivat kutsuvieraiksi maansa satavuotisjuhlan kunniaksi. Ornamon projektipäällikkö Petra Ilonen sanoo, että tapahtumassa tullaan näkemään korkeatasoista muotoilua ja taidekäsityötä molemmista maista. Tähän mennessä tapahtumaan on ilmoittautunut 171 suunnittelijaa, joista virolaisten osuus on 28.

”Teollisessa tuotannossa luonnonmateriaalit sekä piensarjatuotanto, ja toisaalta myös hidas, taitoa vaativa käsityöosaaminen ovat molempien valtteja. Molemmista maista on tarjolla käsin tai puoliteollisesti valmistettuja koruja, keramiikkaa, kierrätystuotteita sekä teollisesti valmistettuja vaatteita, tekstiilejä ja asusteita. Suomalaisten ja virolaisten design-tuotteiden hinnoilla ei ole merkittävää eroa, eikä juuri tuotteillakaan. Molemmissa maissa suunnitellaan ja valmistetaan laadukasta tavaraa”, Ilonen sanoo.

Ilonen muistuttaa, että muotoilun saralla naapurimailla on pitkät yhteistyön perinteet, sillä suomalaiset design-yritykset, etenkin vaate- ja puu- ja kalusteteollisuuden aloilla ovat käyttäneet Viron tehtaita Suomea halvempien työvoimakustannusten takia jo 1990-luvulta lähtien. Tällä hetkellä samasta syystä suunnataan kuitenkin Latviaan ja Bulgariaan, sillä työvoimakustannukset nousevat tasaisesti Virossa.

Teollista lähituotantoa EU-alueella

Miesten muodin ykkösnimiin lukeutuvan FRENNin toimitusjohtaja Jarkko Kallio vahvistaa yrityksensä osalta sen, että Viron kohdalla halvat hinnat eivät enää selitä maan suosiota. Liian isot minimierät olivat vain yksi syy siihen, miksi FRENN päätti vuonna 2013 käynnistää ompelutyöt Portugalin sijaan juuri Virossa.

”Virosta ei haeta halpaa hintaa vaan ihan muita etuja. Kokonaisuuden on oltava kunnossa. Viro ei ole meille Prisma vaan Stockmann. Maan palvelukulttuurin täytyy tosin pysyä tässä kehityksessä mukana ja asiakkaasta täytyy aina pitää huolta, jotta yhteistyö voi myös tulevaisuudessa jatkua”, Kallio kommentoi.

Ilosen mukaan erityisesti suomalaisilla designyrittäjillä on tuotantoeettisistä syistä lisääntynyt tarve korostaa tuotteiden suomalaisuutta ja ekologisuutta, mikä näkyy pienempien brändien markkinoinnissa. Tähän tarkoitukseen Viro sopii hyvin, sillä maantieteellinen läheisyys tekee siitä lähituotantoa EU-alueella.

”Viro koetaan lähialueeksi eli tuotantomaana se sopii tähän ajatteluun. Jos suomalaisen brändin kotimaan markkinat ovat Etelä-Suomessa, niin on logistisesti ekologisempaa tehdä tuotteet Virossa kuin vaikkapa Pohjois-Pohjanmaalla, etenkin jos suunniteltu rautatietunneli toteutuu. Hiilijalanjälki pienenee, kun tuotanto ja markkinat ovat vierekkäin”, Ilonen havainnollistaa.

Viron tehtaissa työolosuhteet ovat kunnossa

Tarkkoja lukuja suomalaisyritysten tuotannosta Virossa ei ole saatavilla, mutta Tullin tilastoissa Viro on esimerkiksi kahdeksanneksi suurin vaatteiden tuontimaa. Suomen Tekstiili ja Muoti ry:n mukaan luku selittyy osittain juuri suomalaisyritysten tuotannolla. Viron eduksi tuotantomaana voidaan lukea hyvä tuotantokapasiteetin saatavuus, laatu ja osaaminen, mahdollisuus yritykselle tilata myös pieniä eriä, sekä hyvät yhteydet, jotka mahdollistavat tiiviin yhteistyön ja tuotekehityksen.

”Virossa on helppo käydä valvomassa työn laatua. Vierailemme paikan päällä kerran kuukaudessa, mutta joskus saatamme käydä Tallinnassa jopa parin viikon välein”, FRENNin toimitusjohtaja Jarkko Kallio sanoo.

”Viro ei myöskään ole riskiluokitusmaa eli hyvät työolot takaavat sertifikaatit ovat meille tärkeitä. Maa ei ole mikään villi länsi. Haluamme saada varmuuden tuotantoon liittyvistä asioista ja tässä kohtaa Viro on ollut meille se paras ratkaisu”, hän jatkaa.

Suomalaisten ja virolaisten suunnittelijoiden designia on esillä Ornamon Design Joulussa Helsingin Kaapelitehtaalla joulukuussa. Kyseessä on Suomen suurin designiin keskittyvä jouluinen myyntitapahtuma, jossa vieraili viime vuonna arviolta 20 000 kävijää. Tapahtumassa vierailijoilla on myös ainutlaatuinen mahdollisuus tavata suunnittelijoita ja saada heiltä tietoa tuotteiden alkuperästä, materiaaleista ja valmistustekniikoista.

Design Joulu Helsingin Kaapelitehtaalla 7.12. —9.12.2018.

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt:

Projektipäällikkö Petra Ilonen, Ornamo, + 358 44 743 3577, petra.ilonen@ornamo.fi
Tuottaja Mika Åhman, Lumi Accessories, +358 44 751 2362, mika@lumiaccessories.com