Tiedote: Ornamon Design Joulu kokoaa suomalaisen muotoilun huiput Helsinkiin ja Porvooseen

Elina Mäntylän Valona Wooden himmeli. Kuva: Tiina Ylikulju
Suomalaisesta koivuvanerista valmistetun Valona Himmelin on suunnittelut Elina Mäntylä. Valona on mukana Design Joulussa sekä Porvoon Taidetehtaalla että Helsingin Kaapelitehtaalla. Kuva:Tiina Ylikulju

Tiedote / julkaisuvapaa 2.9.2021

Kuluttajat suosivat yhä enemmän kotimaista, laadukasta ja kestävää suunnittelua. Ornamon Design Joulu kokoaa jälleen tänä jouluna kotimaisen muotoilun ja taidekäsityön huiput myymään tuotteitaan. Helsingissä tapahtuma palaa välivuoden jälkeen Kaapelitehtaalle 4.–6.12. ja Porvoossa Design Joulu järjestetään ensimmäistä kertaa Taidetehtaalla 27.–28.11.

Design Joulu puhuttelee erityisesti tiedostavia kuluttajia, jotka haluavat sijoittaa kotimaiseen korkeatasoiseen muotoiluun ja taidekäsityöhön. Tuotteet valmistetaan pieninä sarjoina teollisuudessa tai käsin omissa työpajoissa. Design Joulun näytteilleasettajat ovat korkeakoulutettuja muotoilun ammattilaisia.

Tapahtumat tuovat laajan kattauksen eri materiaaleista valmistettuja designtuotteita samaan paikkaan. Valikoimassa on keramiikkaa, lasia, tekstiilejä, vaatteita, asusteita, koruja ja muita lahjatavaroita. Yleisöllä on ainutlaatuinen mahdollisuus tavata suunnittelijoita ja saada heiltä suoraan tietoa tuotteiden alkuperästä, materiaaleista ja valmistustekniikoista. Luonnon raaka-aineiden kunnioittaminen ja pyrkimys teollisuuden nollahukkaan ovat muotoilijoille tärkeitä arvoja.

Ensimmäiset tapahtuman näytteilleasettajat on julkaistu. Mukana tapahtumissa nähdään muun muassa Koivisto Studio Vuoden koru 2021 –kilpailun voittajaksi valitulla Tuohi Hopea –korusarjalla, luomupuuvillasta ja –merinovillasta vaatteita valmistava Tarttuva Design, vanhoista pulloista uusia lasiesineitä loihtiva Evolum sekä suomalaisjapanilainen Finnish food x Origami –origamipaperimallisto ja länsiafrikkalaisia käsityöläisiä työllistävän Design Svanhild Åbonden vaatemallisto.

“Design Joulussa on aina upea tunnelma, mikä heijastuu niin myyntiin kuin asiakkaisiin. Parasta tapahtumassa on asiakkaiden kohtaaminen ja mahdollisuus luoda pitkäaikaisia kontakteja”, kertoo jo parikymmentä vuotta tapahtumaan osallistunut Evolumin suunnittelija Jukka Isotalo

Myyntitapahtumien paluuta odotetaan innokkaasti

Ornamon Design Joulu on mainio paikka virittäytyä joulun tunnelmaan kahtena viikonloppuna peräkkäin. Tapahtuma järjestetään ensimmäistä kertaa joulukaupunkina tunnetussa Porvoossa ja sen jälkeen jo perinteeksi muodostuneella Helsingin Kaapelitehtaalla. Koronapandemian vuoksi Design Joulu järjestettiin viime vuonna verkkotapahtumana. Niin osallistujat kuin järjestät odottavat innokkaasti paluuta perinteisiin myyntitapahtumiin.

“Lähdemme Design Jouluun optimistin mielin. Tämä on suunnittelijoille ja taidekäsityön ammattilaisille vuoden tärkeimpiä tapahtumia ja merkittävä tulonlähde. Järjestelyt etenevät suunnitellusti”, kertoo Ornamon Design Joulun tuottaja Srba Lukic TID media&eventsistä.

“Tapahtumia selvästi kaivataan, ja rokotekattavuus sekä mahdollinen koronapassi lisäävät luottamusta tapahtumien turvalliseen toteuttamiseen. Noudatamme tapahtumissa luonnollisesti viranomaisten ajankohtaisia ohjeistuksia”, Lukic jatkaa.

Klassikkoaseman suuren yleisön keskuudessa saavuttanut Ornamon Design Joulu on Suomen suurin designiin keskittyvä elämyksellinen joulun myyntitapahtuma. Toissa vuonna Kaapelitehtaalla vieraili arviolta 17 000 kävijää.

Ornamon Design Joulu 27.–28.11.2021 Porvoo
Taidetehdas: Läntinen Aleksanterinkatu 1, Porvoo
Avoinna lauantaina klo 11–17 ja sunnuntaina klo 10–17

Ornamon Design Joulu 4.–6.12.2021 Helsinki
Kaapelitehdas: Merikaapelihalli, Tallberginkatu 1, Helsinki
Avoinna lauantaina klo 10–17, sunnuntaina klo 10–17 ja maanantaina klo 10–15

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: Tuottaja Srba Lukic, TID media&events p. 040 070 7097, srba.lukic@tuulet.fi
Asiantuntija Petra Ilonen, Ornamo, p. 044 743 3577, petra.ilonen@ornamo.fi

Ornamo ry on Suomen suurin monialainen muotoiluyhteisö, joka kasvattaa muotoilijan työn arvoa ja tukee muotoilijoita työssään. Yhdistämme muotoilijat, kehitämme alan ammatillista osaamista ja toimimme muotoilualan verkostona toimialojen välillä.

Design Joulu banneri

Ornamon Design Joulu Porvoo

Ornamon Design Joulu kokoaa jälleen tänä jouluna kotimaisen muotoilun ja taidekäsityön huiput myymään tuotteitaan. Helsingissä tapahtuma palaa välivuoden jälkeen Kaapelitehtaalle 4.–6.12, ja Porvoossa Design…
Tapahtuma