Ornamon Design Joulu tarjoaa kotimaista, kestävää ja laadukasta designia suoraan suunnittelijoilta

Ornamon Design Joulu täyttää Helsingin Kaapelitehtaan jälleen itsenäisyyspäivän viikonloppuna 6.– 8.12.2019 kotimaisella designilla ja taidekäsityöllä. Kolmipäiväinen tapahtuma tarjoaa mahdollisuuden katsastaa suomalaisen muotoilun uutuudet ja hankkia laadukkaat ja kestävät design-joululahjat. Samalla kuluttaja voi tukea paikallisia muotoiluyrittäjiä.

Suomen suurin designiin keskittyvä joulun ajan myyntitapahtuma tuo Kaapelitehtaalle yli 200 muotoilun ja taidekäsityön ammattilaista tuotteineen. Tapahtumassa vierailijat pääsevät tapaamaan muotoilijoita ja tutustumaan tarinoihin tuotteiden takana.

”Nykyisin kuluttajat ovat todella tarkkoja tuotteiden ja muodin vastuullisuudesta. He haluavat tietää, kuka tuotteet on valmistanut ja missä sekä mikä on materiaalien hiilijalanjälki. Tuomme muotoilijat ja kuluttajat yhteen”, sanoo Ornamon Design Joulun projektipäällikkö Petra Ilonen.

”Tapahtumassamme kuluttaja voi hyvällä omatunnolla sijoittaa vastuullisiin pienyrityksiin ja tukea taidekäsityöläisten arvokasta ammattikuntaa. Massatuotantoa ei tässä tapahtumassa nähdä.”

Design Joulu valtaa Kaapelitehtaan alakerrasta huimat 4000 neliömetriä. Tänä vuonna tila on jaettu osallistujien kesken uudella tavalla: tuoreet, alle kolme vuotta vanhat brändit sekä tuotelanseeraukset ovat omalla osastollaan Puristamossa, tutut suosikit täyttävät Merikaapelihallin ja grafiikka, painotuotteet ja originaalikuvitukset sijaitsevat Valssaamossa. Uusien brändien joukosta löytyy esimerkiksi Mioonan värikkäitä kenkiä ja laukkuja sekä Nomen Nescion ajankohtaisia unisex-vaatteita. Merikaapelihalli on täynnä tunnettua kotimaista designia, kuten Jatta Lavin käyttökeramiikkaa, Himmeen design-valaisimia, Tonfiskin kattaustuotteita sekä Frennin miestenvaatteita. Graafisten tuotteiden osastolla on tarjolla muun muassa Leena Kisosen kuvitettuja paperituotteita ja Sanna Hellikki Turusen taidegrafiikkaa.

Katso koko Design Joulun osallistujalista täältä.

Ornamon Design Joulu 2019 tekee yhteistyötä Startup Refugeesin kanssa. Startup Refugees on vapaaehtoisverkosto, joka edistää turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten työllistymistä ja yrittäjyyttä. Startup Refugees tuo toimintaansa Merikaapelihallin parvelle: sieltä löytyvät mm. sosiaalisesti vastuullisia koruja valmistava Aida Impact ja Helsinki Hammamin hierontapiste. Lisäksi alueella myydään yrittäjyysohjelman tiimien tuotteita ja palveluita.

Cafe Citikasta Merikaapelihallissa voi ostaa kahvia ja purtavaa. Paikalla on myös Cafe Johan Nyström lämpimien juomien kera. Knippu Oy koristelee Kaapelitehdasta kukkien voimalla. Joululahjat voi paketoida Lagstads skolan ranskan opiskelijoiden Oui, oui -ryhmän paketointipisteellä.

Ornamon Design Joulu 6.–8.12.2019
Kaapelitehdas: Merikaapelihalli, Puristamo ja Valssaamo, Tallberginkatu 1, Helsinki.
Avoinna perjantaina klo 15–19, lauantaina klo 10–18 ja sunnuntaina klo 10–18.

Vapaa pääsy.

ornamo.fi/designjoulu

Lisätietoa, kuva- ja haastattelupyynnöt:

Projektipäällikkö Petra Ilonen, Ornamo, + 358 44 743 3577, petra.ilonen@ornamo.fi