Lead Designer-Design Lead, Common Capabilities / SOK
Haku auki toistaiseksi.
Työpaikkakuvaus:
Sijainti:
HELSINKI
Rakennamme S-ryhmälle maailmanluokan muotoilu- ja ohjelmistokehityskompetenssia, jolla haluamme vastata paremmin sekä asiakasomistajiemme että työntekijöidemme odotuksiin ja toiveisiin arjen ja työelämän sujuvuudesta. Samalla kun rakennamme muotoilulle talossamme jatkuvuutta, ristiin pölytämme ajatuksia ja suunnitelmia eri toimintojen välillä. Haluamme tehdä muotoilutyötä ja kehittämistä ketterämmin ja viedä muotoilun syvemmälle liiketoiminnan kehittämiseen.
Nyt vahvistamme muotoiluosaamista sisäisten työntekijöidemme palveluiden parissa. Etsimme joukkoomme kokenutta muotoilijaa kehittämään kanssamme S-ryhmän yhteiskäyttöisiä IT-palveluita ja palveluprosesseja (mm. käyttäjätuki, pääsynhallinta (käyttäjät ja järjestelmät), työntekijöiden identiteetinhallinta, laitehallinta sekä valvonta- ja automaatioratkaisut). Yli 40 000 sisäistä ja ulkoista käyttäjää, tuhansia palvelutapahtumia vuorokaudessa – sinun työsi kosketuspinta. Kuinka tuotamme työntekijöillemme merkityksellisiä, arkea helpottavia palveluita heidän tarvitsemillaan tavoilla. Ihmislähtöisesti.
Lead Designer / Design Lead, Common Capabilities
S-ryhmän yhteiskäyttöisten palveluiden johtavana muotoilijana työskentelet osana Common Capabilities -yksikkömme ketteriä tiimejä, joihin kuuluu lisäksesi erinäinen joukko asiantuntijoita erilaisten teknologioiden sekä palvelu- ja palveluhallintaprosessien alueilta. Sidosryhmänäsi on myös HR-kentän asiantuntijat, koska monet IT-järjestelmät ovat suoraan liitoksissa HR-prosesseihin. Toimit yhteistyössä S-ryhmän ketjujen, kuten Prisman, S-Marketin, Sokos Hotelsin ja ABC:n, sekä IT- ja Digikehitys-yksikköjen muiden tiimien kanssa tukemalla niitä mm. käyttäjätukiprosessien hyödyn ja toimivuuden varmistamisessa.
Tehtävänäsi on edistää ja johtaa asiakas- ja työntekijälähtöistä ajattelua alueellasi ja jalkauttaa laadullisia muotoilun menetelmiä tiimien ja liiketoiminnan hyödyksi. Haluat ymmärtää, miten me voimme entistä paremmin tukea käyttäjiemme tarpeita heidän arjessaan heidän rooleistaan riippumatta ja autat käyttäjälähtöisen priorisoinnin kanssa. Lähdet hahmottamaan kokonaisuutta tutkimalla ja ymmärtämällä yhteiskäyttöisten palveluidemme käyttäjien arkea laadullisen ja määrällisen tutkimuksen keinoin ja käännät tarpeet ja ymmärryksen palveluvisioksi ja käyttäjälähtöiseksi tiekartaksi. Muotoilet käyttäjä- ja palvelupolkuja sekä palvelukonsepteja sekä itsenäisesti että muiden kanssa. Otat vastuun myös muotoilun resurssoinnista vastuualueellasi yhteistyössä Design Competence Leadin kanssa. Omalta osaltasi olet siis edistämässä muotoiluajattelua ja ihmiskeskeisyyttä palvelukehityksessä.
Vastuullesi kuuluu:
- Käyttäjänäkökulman tuominen S-ryhmän yhteiskäyttöisten palveluiden visio- ja strategiatyöhön ja end-to-end kehittämiseen; käyttäjätutkimuksesta ja ongelman ymmärtämisestä aina ratkaisujen ja sovellusten kehittämiseen saakka
- S-ryhmän yhteiskäyttöisten palveluiden -alueen muotoilutyön ohjaaminen jalkauttamalla käyttäjäkokemusta ja varmistaen, että palvelut toteuttavat määriteltyä visiota.
- Käyttäjien tarpeiden ja käyttäytymismallien selvittäminen laadullisen ja määrällisen tutkimuksen sekä osallistamisen keinoin, ja tutkimusten määrittely, suunnittelu ja toteuttaminen itsenäisesti ja/tai yhdessä muiden kanssa
- Alueen uusien, ketterien toimintatapojen kehittämiseen ja jalkauttamiseen osallistuminen
- Alueen sidosryhmien inspiroiminen ja perehdyttäminen käyttäjälähtöiseen ja Design Thinking -ajatteluun
- Muiden tärkeiden sidosryhmien kanssa toimiminen käyttäjälähtöisyyden levittämisessä ja jalkauttamisessa
- Alueen designtyön resurssoinnista huolehtiminen, designprosessin ja työtapojen jalkauttaminen ja design tekemisen kehittäminen ja kasvattaminen tarpeen mukaan sisäisten tai ulkoisten muotoilijoiden avulla
- Vaikuttavuusanalyysien tekeminen; Palvelualueen vaikuttavuus koko ryhmän tasolla on merkittävä. Pientenkin parannusten hyödyt mm. prosessien käytettävyydessä kertautuvat moninkertaisiksi. Toisaalta prosesseissa tarvitaan yhtenäisyyttä ja yhdenmukaisuutta, jotta emme joudu tuottamaan eri rajapinnoissa samaa palvelua hyvin monilla eri tavoilla.
- Palveluiden saavutettavuuden ja käyttäjälähtöisyyden varmistaminen; toimipaikkojen ja käyttäjien arjen sujuvuuden tukeminen on työsi keskiössä
Millaisilla taidoilla menestyt?
- Sinulla on monipuolista ja syvää käytännön muotoiluosaamista ja -kokemusta sekä vahvoja referenssejä aikaisemmista töistä
- Muotoiluprosessit, -työkalut, -menetelmät ja design system ovat sinulle päivittäisiä työkaluja
- Osaat ja olet kerännyt jo kokemusta designtyön ja designereiden ohjaamisesta
- Hallitset käyttäjäkokemuksen kehittämisen liiketoimintatavoitteiden, käyttäjätarpeiden ja design drivereiden mukaisesti
- Hallitset muotoilun työkalut, esim. service blueprint, customer journeys, business design canvas, (etä)työpajojen fasilitoinnin ja asiakastutkimuksen
- Olet kuin kotonasi ketterän kehityksen tiimeissä ja valmis nopeisiinkin designratkaisuihin
- Sinulla on vahvat ihmissuhdetaidot ja näyttöjä menestyksellisestä yhteistyöstä eri sidosryhmien kanssa ja osana tiimiä
- Hallitset käyttäjäkokemuksen mittaamisen ja osaat sujuvasti käyttää mittareita ja dataa kehitystyössä
- Sinulla on ymmärrystä erilaisista teknisistä palveluista ja prosesseista sekä kokemusta käyttäjälähtöisten prosessien ja palveluiden muotoilusta
- Työhön liittyvissä asioissa kommunikoit sujuvasti suomeksi ja englanniksi
- Tehtävään soveltuva korkeakoulututkinto
Tarjoamme sinulle:
- Mahdollisuuden päästä suunnittelemaan yhtä Suomen suurimmista ja monimuotoisimmista loppukäyttäjäympäristöjen palveluportfolioista
- Laajan muotoilijayhteisömme tarjoaman ammatillisen tuen, turvan ja sparrikaverit tukemaan ammatillisessa kasvussasi ja henkilökohtaisessakehittymisessäsi
- Mahdollisuuden kehittää omaa osaamistasi modernein ja kehittyvin työkaluin
- Mahdollisuuden päästä rakentamaan ja jalkauttamaan muotoiluajattelua ja asiakaskeskeisyyttä Suomen suurimmalla yksityisellä työnantajalla yhdessä muiden SOK Designin osaavien muotoilijoiden kanssa
- Vakaan, joustavan ja kehityshakuisen työympäristön, jonka toiminta pohjautuu vastuulliseenosuustoiminnallisuuteen
- Mahdollisuuden päästä toteuttamaan aidosti merkityksellisiä palveluita ja helpottamaan kymmenientuhansien S-ryhmän sisäisten ja ulkoisten käyttäjien arkea muotoilun avulla ja keinoin
- Omistajuuden; et ole vain piipahtamassa projektissa, vaan omistat palvelut tiimien kanssa
- Isona talona meillä on tarjota monipuolisia ura- ja kehityspolkuja talon sisällä
- Ässäläisten laajat ja monipuoliset työsuhde-edut; meillä saat alennusta ja bonusta omista tuotteistamme ja palveluistamme yli 1 900:sta toimipisteestä aina Hangosta Inariin
- Työterveyshuolto,kulttuuri-/virike-etuja tuettu lounasetuhenkilöstöravintolassa
Hakuohjeet ja lisätietoja:
Haluaisitko sinä olla kehittämässä ja muotoilemassa palveluita, joiden avulla käyttäjät saavat vähän enemmän ja vaivattomammin hyötyjä palveluistamme – myös laatunäkökulmasta? Jos kiinnostuksesi heräsi, seuraavaksi olisi hienoa kuulla sinusta! Kerro itsestäsi, osaamisestasi ja ammatillisista kiinnostuksenkohteistasi viimeistään sunnuntaina 21.8.2022. Käymme hakemuksia läpi ja jututamme tehtävästä kiinnostuneita jo hakuaikana. Älä siis suotta odottele viime hetkeen asti. Liitäthän CV:si lisäksi portfoliosi hakemukseesi.
Jos sinua jäi vielä jokin seikka askarruttamaan, IT Talent Acquisition Specialistimme Anna Ruokamo juttelee mielellään kanssasi tehtävästä, tavoitteistamme ja meillä työskentelemisestä. Annan tavoitat parhaiten sähköpostitse osoitteestaanna.ruokamo(a)sok.fitai puhelimitse numerosta +358 44 564 2794. Anna on tavoitettavissa ke 3.8. alkaen.
SOK on osa S-ryhmää
SOK (Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta) on keskusliike, jossa tuotetaan S-ryhmään kuuluville osuuskaupoille asiantuntija- ja tukipalveluita, kuten esimerkiksi ketjuohjaus-, valikoima-, hankinta- ja markkinointipalveluita. SOK vastaa myös S-ryhmän strategisesta ohjauksesta ja liiketoimintaketjujen kehittämisestä. SOK ja sen tytäryhtiöt yhdessä muodostavat SOK-yhtymän.
#SOK