Muista suojata tavaramerkkisi!

Yritystoiminnassa on tärkeää, että asiakkaat tunnistavat yrityksen nimen ja brändin. Jos ostajat eivät tiedä, kenen tuotteesta tai palvelusta on kysymys, he eivät voi suosia hyväksi todettuja merkkejä tai palveluntarjoajia. Jos et suojaa mitään muuta, suojaa tavaramerkkisi!

Yrityksen tai palvelun nimi sekä sen logo voidaan rekisteröidä tavaramerkillä. Niitä suunnitellessa kannattaa aina varmistaa, etteivät omat suunnitelmat loukkaa kenenkään jo aiemmin käyttämää nimeä ja tavaramerkkiä.

Tavaramerkki erottaa yrityksesi palvelut kilpailijoista. Mahdollisen loukkaustilanteen selvittäminen toiminnan aloittamisen jälkeen voi tulla kalliiksi. Voit suojata omat oikeutesi käyttämiisi nimiin ja logoihin tavaramerkin avulla. Tavaramerkki syntyy rekisteröimällä tai vakiintumalla. Vakiintunut tavaramerkki on tässä maassa asianomaisissa elinkeino- tai kuluttajapiireissä yleisesti tunnettu haltijansa tavaroiden tai palveluiden tunnuksena. Vakiintumiseen liittyy monia epävarmuustekijöitä, jonka vuoksi rekisteröinti on suositeltavaa. Suojaamalla tavaramerkkisi saat rajatun yksinoikeuden käyttää sitä omien tuotteidesi ja palvelujesi tunnuksena ja pystyt helpommin reagoimaan mahdollisiin loukkaustilanteisiin.

Yrityksen toiminnan kannalta olennaisimmat tavaramerkkisuojaukset kannattaa hoitaa kuntoon, vaikka mitään muita aineettomia oikeuksia ei suojaisikaan. Tavaramerkkien suojaamisen tarve koskee kaikkia yrityksiä, ei vain luovan alan toimijoita. Palvelua tai liiketoimintaideaa sellaisenaan ei voi rekisteröidä tai suojata. Palveluun liittyvä kirjallinen materiaali voi saada tekijänoikeussuojaa.

Näin suojaat tavaramerkkisi:

  1. Tavaramerkki tulee olla kuvattavissa kirjallisesti. Se voi olla sana, kuvio, väri tai ääni. Tuotteiden tai pakkausten ulkomuoto voidaan suojata ns. 3D-tavarmerkillä.
  2. Rekisteröity tavaramerkki antaa suojaa siinä tavara- ja palveluluokassa, johon se on haettu. Oikeiden tavara- ja palveluluokkien valinta on siis erittäin tärkeää rekisteröintiä haettaessa, jotta suojauksella saavutetaan haluttu päämäärä.
  3. Tavaramerkkirekisteröinti on maantieteellisesti rajattu. Siksi tavaramerkkiä rekisteröitäessä kannattaa pohtia oman toiminnan laajuutta myös muutaman vuoden päästä. Onko sinun todennäköisesti tarpeen saada suojaa myös muissa Euroopan maissa. Tällöin on suositeltavaa hakea suoraan Euroopan unionin laajuista yhteisötavaramerkkiä. Lisäksi pohdi mahdollisia suojaustarpeita myös Euroopan ulkopuolella. Voisitko tarvita suojaa Yhdysvalloissa tai Kiinassa? Rekisteröinnillä voi myös estää jotain toista vahingoittamismielessä rekisteröimästä tavaramerkkiäsi jossain maassa. Tutustu kansainvälisesti tarjolla oleviin rekisteröintimenettelyihin ja valitse omiin tarpeisiisi ja tavoitteisiisi parhaiten sopiva strategia.
  4. Rekisteröidyn tavaramerkin voi uusia niin monta kertaa kuin tarvitsee. Sen antama suoja ei ole rajattu ajallisesti. Aktiivisesti hyödynnetty ja hyvin suojattu tavaramerkki antaa pitkäikäisen suojan yrityksen tunnusmerkeille.
  5. Lisätietoja saat PRH:n ja EUIPOn sivuilta.
Teksti: Janita Korva