Ornamo lehti

Tilaa Ornamon lehti

Ornamon lehti kokoaa muotoilun ammattilaiset, ammatin salat ja tarinat yhteen neljä kertaa vuodessa.








Lisää artikkeleita

Artikkeli
/
13.09.2021
Hanna Neuvo

Vastuullisuuspuheesta muotoilutekoihin

Muotoilulla on tärkeä rooli, kun yritykset muokkaavat toimintansa tulevaisuutta kestäviksi. Esittelemme neljä erilaista tapaa yhdistää muotoilu ja vastuullisuus liiketoiminnaksi. Suunnittelutoimisto Fyra tarjoaa vastuullisempia vaihtoehtoja…
Artikkeli
/
09.09.2021

Jokaisen menestyvän organisaation takana on muotoilu

Muotoilu auttaa organisaatiota saavuttamaan tavoitteensa, oli kyse sitten yrityksen kannattavuudesta tai asiakaslähtöisestä viranomaistoiminnasta. Ornamon syksyn ensimmäinen Dialogi-keskustelu keskittyy organisaatioiden muotoilukypsyyteen. Kysyimme maistiaisina tulevasta keskustelusta…
Artikkeli
/
08.09.2021
helsingin metrossa ihmiset odottavat junaa laiturilla

Muotoilu on mahdollisuus kunnille

Datan visualisoimista, vuorovaikutuksen parantamista, punaisen langan löytymistä, ja kaupunkilaisten näkökulman huomioimista. Muotoiluajattelu on juurtunut monin eri tavoin kaupunkeihin. Haastattelimme kolmea kunnan työntekijää muotoilun hyödyistä…
Artikkeli
/
07.09.2021
Melanie Wendlandin perustama Sonder on osuuskunta ja globaali verkosto, joka työllistää yli 20 eri alan ammattilaista.

Naisten puolella

Melanie Wendland perusti Sonder-osuuskunnan, joka auttaa maailman vähäosaisimpia sosiaalisen muotoilun avulla. Kun Melanie Wendland opiskeli palvelu – muotoilun MBA-tutkinnon Laurea-ammattikorkeakoulussa 2010-luvun alussa, opinnot avasivat…
Artikkeli
/
06.09.2021
Tapio Anttilan suunnittelema sohva, pöytä ja senkki

4+1 syytä ottaa IPR haltuun

Ornamon uusi Aineetonta ansaintaa maailmalta -opas syventyy IPR:n mahdollisuuksiin kansainvälisellä kentällä. Kysyimme kahdelta muotoilijalta ja kahdelta IPR-asiantuntijalta, miksi aineettomiin oikeuksiin kannattaa satsata.Joonas Kyöstilä1. Panostus,…
Artikkeli
/
27.08.2021
Taideteos

Miten hinnoittelen taiteeni?

Ei ole väärin jos taiteilija saa korvauksen tekemästään työstä. Hinnoittelussa ja myyntitilanteessa täytyy osoittaa oman työn arvostusta ja myyntivarmuutta. Hinnoitteluun tarvitaan käytännön kokemusta: Tutki…