Muotoilun menetelmät tarjoavat työkaluja koulun kehittämiseen

Peruskoulun uusi opetussuunnitelma korostaa yhteisöllistä koulun kehittämistä. Muotoilun menetelmät ja muotoiluprosessi tarjoavat hedelmällisen lähtökohdan koulun kehittämiselle yhteisesti, kirjoittaa Helsingin Opetusviraston opetuskonsultti Kirsi Verkka.

Koulun arjessa on lukematon määrä isoja ja pieniä asioita, joihin etsitään ratkaisua ja uuden opetussuunnitelman myötä niitä on vielä kauhallinen lisää. Toimivammat ja viihtyisämmät tilat kouluun, lisää tieto- ja viestintätekniikkaa ja  Wilma positiivisemmaksi.  Muun muassa näitä asioita oppilaat toivat käsiteltäväksi viime keväänä Helsingin kaupungintalolla järjestetyillä oppilaskuntapäivillä ja niiden valmisteluun oli osallistunut n. 7000 perusopetuksen oppilasta.  Kaikki esitetyt asiat ovat sellaisia, joiden ratkaisemiseen tarvitaan useiden toimijoiden yhteistyötä.

Uusi opetussuunnitelma korostaakin yhteistöllistä koulun kehittämistä niin, että opettajien lisäksi mukana suunnittelussa ja toteutuksessa ovat myös oppilaat, huoltajat ja koulun muu verkosto. Muotoilun menetelmät ja muotoiluprosessi tarjoavat hedelmällisen lähtökohdan koulun kehittämiselle yhteisesti.

Lue Kirsi Verkan blogikirjoitus kokonaisuudessaan hundrEDin sivuilta.